2213
Sök

Volvo 855 -96 fladdrar på tomgången...

20 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Har ett bekymer med min relik, har börjat fladdra på tomgången när motorn e varm. Ifrån tomgång upp till 1300-1400varv,upp å ned,upp å ned. Och ibland lägga sig på en tomgång på 1000-1100varv. Gasar man till så går den tillbaka till normal tomg. , för att sedan när man stannar nästa gång återgå till fladdrandet.Otroligt jobbigt i stadskörning. När det e kallt ute typ -5grader eller mer går den i regel klockrent, men när det blir mildare kommer problemen tillbaka...
Har varit inne på verkstad å kollat felkoder , inget fanns. Så till frågan vad göra???
Kanske ett skit fel eller ej, blir snart galen på bilen..

8 Inlägg
2 februari 2011
jag hade samma problem och då var det lmm:)

723 Inlägg
2 februari 2011
Låter som symptom på LMM ja.

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

20 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Okej, Lmm, det är inget som ger någon felkod då antar jag! Det finns inget knep att kolla om det är den som e paj, eller finns det fler symtom än att det bara är tomgången som krånglar?

723 Inlägg
2 februari 2011
TobbeSnobb skrev:
Okej, Lmm, det är inget som ger någon felkod då antar jag! Det finns inget knep att kolla om det är den som e paj, eller finns det fler symtom än att det bara är tomgången som krånglar?

Jo den ska ge felkod men inte alltid allting fungerar.

Om du har bilen igång så drar du ut kontakten till LMM som sitter vid luftfiltret i det området om bilen dör så är det inte LMM om bilen fortsätter och nästan går renare är den kass.

20 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Okej, det märks inte för övrigt om lmm e kass,tänker på när man kör normalt med bilen, menar typ att den e slöare,går ryckigare eller något dylikt? 
funkar det att dra ut kontakten när motorn e kall, eller måste det vara när den fladdrar?

723 Inlägg
2 februari 2011
TobbeSnobb skrev:
Okej, det märks inte för övrigt om lmm e kass,tänker på när man kör normalt med bilen, menar typ att den e slöare,går ryckigare eller något dylikt? 
funkar det att dra ut kontakten när motorn e kall, eller måste det vara när den fladdrar?

Spelar ingen roll testa bara ta ut kontakten om LMM är bra kommer bilen dö inom 5 sekunder.

Ja du märker av det när du kör det finns många saker man kan märka av det men bara testa dra ut kontakten så har du svar på frågan.

20 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Har testat å dragit ur kontakten, blir fortsätter å gå...

723 Inlägg
2 februari 2011
TobbeSnobb skrev:
Har testat å dragit ur kontakten, blir fortsätter å gå...

Menar du att bilen fortsätter att gå?

Isåfall är LMM sönder.

20 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Jepp , skrev lite fel. Tack för hjälpen

Sök