2809
Sök

Växel låda renault laguna -94 finns det olika ?

75 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Det är som såhär.

En kompis har en laguna ifrån 94 som hastighetsmätare vart död på sen han köpte den nu besikta han den och självklart så såg dom detta och han fick en 2:a som så bör.

Jag kollade på lådan men hittade inget uttag på den alls till hastighetsmätaren varken el eller vajer så jag gick ner till auk verkstaden och frågade dom.

Han visade mig en ritning på motorn och lådan och sen ja pekade där sitter den. Men jag hittade fortfarande inget så idag lämnade jag in den till honom för felsökning då jag gett upp.

Han ringde till mig senare under dagen och säger att det sitter en låda ifrån en nyare bil och den inte har uttag till hastighetsmätaren och detta tycker jag är konstigt,

I dom bilar jag bytt koppling / låda vilket inte är så hemskt många så har det varit att den passar till just den modellen kanske 2-3 år modeller av samma typ.

Aldrig att "lådan är ifrån en bil som är såpass ny att det är ABS som mäter hastighet" skillnad och den endå passar perfekt inga missljud eller svåra växlingar.

Aja om nån är expert på ämnet så tala gärna om för mig hur det ligger till om det kan vara så som han säger eller att han själv inte hittade felet.

Jag har även tagit ut själva huset som mätaren sitter på och det finns ingen plats för vajer där iaf.

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 februari 2011
Kan ju va en givare i lådan som mäter, inte tvunget att det är wire bara för det är drivet av lådan. Kan du ordna fram ett kopplingsschema och komponentplaceringsschema så är det rätt så lätt att se vad den ska få hastighetssignal ifrån. Renault är ju Renault så allt är möjligt när de gäller såna bilar. Bör ju även finnas nån sorts växellådsnummer som man kan jämföra.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

75 Inlägg
3 februari 2011
Trådstartare
Det ska enligt hans dator vara en wire på den men med turerna så har han ändrat oxå men det ska iaf sitta ett uttag ovanför höger drivaxel på lådan men det gör det inte.

Det jag vill veta mest är kan man ens montera en låda ifrån en nyare bil bolt on det är det jag tycker verkar lite skumt.

Han vill ha det till att lådan som sitter på är 99 eller nyare

Tvivlare
2 266 Inlägg
3 februari 2011
Mycket av delarna som sitter idag på bilar är "samma" på många årsmodeller, med små modifikationer. Som då t.ex. hastighetsmätardrivning. Men jag vet inte säkert på en Renault smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

75 Inlägg
4 februari 2011
Trådstartare
Jag undrar för jag har en exakt likadan bil på en skrot i närheten och kan köpa lådan ifrån den men vill veta att det är som dom säger på verkstan så jag inte står med en likadan låda som jag redan har.

Visst ska jag kollla på den men tänkte om nån visste hur det låg till

75 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Jag undrar för jag har en exakt likadan bil på en skrot i närheten och kan köpa lådan ifrån den men vill veta att det är som dom säger på verkstan så jag inte står med en likadan låda som jag redan har.

Visst ska jag kollla på den men tänkte om nån visste hur det låg till

Sök