asd

ollieh
6 juli 2010 · 91 Inlägg

asd

Senast redigerat av ollieh (10 januari 2013)

Marlboroman
6 juli 2010 · 8 233 Inlägg

Ska du ha annat öjud så spelar inte sista 2 decimetrarna så stor roll, utan då lär du byta mer. Byta dämpare eller byta avgassysrtem till ett grövre ger annat ljud.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
ollieh
6 juli 2010 · 91 Inlägg

dock sitter det på ett 3 " ända från turbon, behövs det alltså ännu större ? :s

Mack Forum- och sitemoderator
6 juli 2010 · 26 151 Inlägg

Byt bort en ljuddämpare mot en bit lika grov avgasrörsbit, så ska du se att det blir ett annat ljud.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Germax
7 juli 2010 · 12 086 Inlägg

Skaffa större motor, hehe

Har du 3" och tycker det låter för lite har du helt enkelt för många ljuddämpare lr fel sorts ljuddämpare.

yakozan
7 juli 2010 · 333 Inlägg

Billigast är nog att skaffa ett kattersättningsrör och smälla dit.

Annars finns det gratisvarianter man kan göra, men ljudet blir väl sisådär.
Hacka hål i avgassystemet är ett knep. Annars kan du ju skruva av bakre delen av avgassystemet. ju mer du plockar bort desto mer kommer det låta smile

Nissan GTR "Godzilla" (2010)
Audi S5 (2007)
volvoentusiasten
7 juli 2010 · 4 005 Inlägg

Med reservering för att jag inte kan SAAB så bra så berättar jag hur man gör på VOLVOr:

Ta bort en mellandämpare, sätt dit ett rör istället. Problem solved, kostnad 60kr.

Hacka hål i avgassystemet vettefan, då blir det ju bara massa fula pysande ljud? En annan metod är att dra loss med kapen rakt igenom och dra ut lite foder och seden svetsa igen det. smile

Eller så skaffar du nya sportljuddämpare från Feritta, en halvsats kanske? Men då blir det dyrare.

mickefixare when ever - were ever
7 juli 2010 · 513 Inlägg

Som jag ser det har du gjort vad som går att göra. Nästa steg blir att plocka en dämpare men det blir inte bra o dessutom olidligt att åka med. Avgassystemets utformning har ju viss inverkan oxå men.... Problemet ligger i motorstorleken, en 4:a kan aldrig låta som en 6:a eller 8:a.
Plocka bort katten e bara korkat. Det går inte att besiktiga, man stör motorstyrningen o det främjar knappast miljön heller.

Senast redigerat av mickefixare (7 juli 2010)

Turbomotor volvolover
7 juli 2010 · 667 Inlägg

de finns en sak du kan göra och de är att bygga om lite så drar du it avgasröret genom framskärmen, dååå låter de! big_smile sen kan du ju ta bort det efter katten, men då kommer du tröttna på ljudet och ja..

Det är inte hastigheten som dödar, det är smällen
alexxe En gång till nu
7 juli 2010 · 760 Inlägg

JapMax skrev:
Skaffa större motor, hehe

Har du 3" och tycker det låter för lite har du helt enkelt för många ljuddämpare lr fel sorts ljuddämpare.

Alt hörselproblem wink

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
Rille0
7 juli 2010 · 2 021 Inlägg

alexxe skrev:

JapMax skrev:
Skaffa större motor, hehe

Har du 3" och tycker det låter för lite har du helt enkelt för många ljuddämpare lr fel sorts ljuddämpare.

Alt hörselproblem wink

haha håller med tongue
Jt 3" brölar som fan på 9-5orna tycker jag.

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
jimmy-124 Svartlistad
7 juli 2010 · 446 Inlägg

Rille0 skrev:

alexxe skrev:

JapMax skrev:
Skaffa större motor, hehe

Har du 3" och tycker det låter för lite har du helt enkelt för många ljuddämpare lr fel sorts ljuddämpare.

Alt hörselproblem wink

haha håller med tongue
Jt 3" brölar som fan på 9-5orna tycker jag.

med 1 eller 2 dämpare? tongue

Mercedes 190e "Dieselmeken" (1990)
Dennan900GL Finntrollet
9 februari 2011 · 640 Inlägg

nog för att jag har JT 3" med dubbla dämpare på min ng900, så den låter ganska lagom i mitt fall.

hade du nu ett JT3" med 2dämpare eller mer, så plocka bort så du har 1st dämpare, lär låta mera bröligt då smile

Jo vars.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang