är ingen volvo expert och funderar på att trima 240in.

djLyckad
14 december 2006 · 9 Inlägg

jag är som sakt inte nån volvo expert, vet på ett ungefär hur motorn funkar och va som gör vad. och nu börjar jag fundera på att trima den lite för att få nåra hk till under huven : ]
så tänkte att lite mer erfarna mänsikor kanske har några tips och ider.
hade inte tänkt vrål trima bara öka antalet hästar lite = )

va jag vet om motorn är att det är en b23a, tror det sitter en stromberg förgasare men dock osäker. bilen är en volvo 240gl från 83

som sakt jag är ingen volvo expert. dock nyfiken av mig ;P
ska ta och kolla upp lite nogranare va jag har under huven vid tillfälle : ]

vullen Mr White
14 december 2006 · 1 072 Inlägg

Org så är de 112hk B23a...Ja skulle börja me å byta kam samt extraktor rör...De ger lite beroende på vilken trimkam du vill ha..

Kolla på http://www.kgtrimning.com/

Senast redigerat av Robban 245 (14 december 2006)

Volvo 945 LTT "Smink by Hällsjö Styling" (1997)
Chevrolet impala ss cab "no kebab tuning" (1965)
djLyckad
14 december 2006 · 9 Inlägg

jo har hört att det ska vara 112hk orginal.
sen tror jag att motor kuddarna är lite slut också så blir till att gå igenom hela motorn i sommarn och fräsha till motorn och byta ut lite av varje och tänkte då sätta igång och kanske trima lite : ] .. har funderat på att kanske sätta in turbo men har hört att det är dyrare och jobbigare än att trima vanligt. är då inte ute efter att vrål trima som jag skrev tidigare men lite mer hästar under huven skulle inte vara så illa tongue
sen har jag en volvo 240gl -84 automat ståndes också, men automat är väl kanske inte så piga i växelådan?. sen så tror jag det är en b21 i den bilen

länken funkade int för mig just nu men ska ta och kolla senare = )

MrTurbo Better than God \o/
14 december 2006 · 1 882 Inlägg

Oj, timma sugis kostar tyvärr ofta mer än det smakar. Dock finns det en del kul kammar till de motorerna, sedan kam man ju alltid maxplana toppen med. :p

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)
Saab 9-3X "BlackPanter" (2010)
Saab 900 2,3i "Cabben" (1997)
Ford Mustang HT "30årskrisen" (1967)
Sveas__Stolthet
14 december 2006 · 13 Inlägg

byt kam och plana toppen... blir lite mer vrid då big_smile

Tittade in, å inuti satt en inuit å tittade ut
zajja
14 december 2006 · 645 Inlägg

Porta och plana toppen, värre kam, större förgasare och extraktor-grenrör med grövra avgassystem så blir dem ganska pigga.
Jag kör med en weber 32/36 ( ganska liten förgasare ), k-kam och extraktor-grenrör med 3" avgassystem samt att jag planat toppen, betydlig skillnad jämfört med original och har inte kostat spec mycket.

//Marcus Saari
djLyckad
15 december 2006 · 9 Inlägg

va säger ni om turbo konvertering då ? ; P ..

HoKkee
15 december 2006 · 845 Inlägg

byt kam, pplana och porta toppen, extractor grenrör 2½tums avgasrör större förgasare. eller så köper du en turbo motor.. blir onog billigarei längden wink

zajja
15 december 2006 · 645 Inlägg

djLyckad skrev:
va säger ni om turbo konvertering då ? ; P ..

Du kan inte besikta med turbo, köp istället en turbobil istället för att konvertera, blir billigare och enklare.

//Marcus Saari
AspeliN
16 december 2006 · 65 Inlägg

Har du aldrig hört talas om reg besikta en bil zajja? typa om den till turbo? det står bara Ökad motoreffekt i papperna när du har typat om den.........

Volvo 244 TIC
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
16 december 2006 · 137 Inlägg

Man kan byta motor i en bil fram till -88. Men motorn måste ha katalysator och vara exakt i det skicket den är avgascertifierad i. Alltså måste topp, turbo, databoxar och allt annat vara som det är original på den motorn du byter till.

För att byta motor i en bil nyare än -88 måste man få en komponentkontroll utförd av tillverkaren, vilket i praktiken är omöjligt.

Bilar av årsmodell -75 och äldre behöver inte ha en avgascertifierad motor så där går det bra med turbokonvertingar, 16V-toppar, eftermarknadssprut osv. Däremot måste motorn ha sluten vevhusventilation och klara vrid/effektgränserna för fordonet. För Volvo 240 är det 225hk/275Nm som gäller med 1031-bakaxel och ventilerade frambromsar, med 1030 och ej ventilerade bromsar är det 200hk/218Nm som gäller.

Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
zajja
17 december 2006 · 645 Inlägg

AspeN6 skrev:
Har du aldrig hört talas om reg besikta en bil zajja? typa om den till turbo? det står bara Ökad motoreffekt i papperna när du har typat om den.........

1976 till och med 1988: Bilen måste ha en avgascertifierad motor i originalskick, som sålts i en bil i Sverige. En turbokonverterad motor är ändrad på sådant sätt att avgascertifieringen INTE längre gäller. Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor. Avgascertifiering får bara göras av biltillverkare/importörer, det kan man man inte göra själv (och kostnaden skulle vara skyhög eftersom det är komplicerade tester)

"Det går alltså inte att regga med en turbokonverterad motor", det jag menade.
Står i http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

//Marcus Saari
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang