Orkeslös V70R awd, hjälp!

Teem
8 februari 2011 · 21 Inlägg

suprahellstrom skrev:
Från det som jag har läst, Turbo laddar kontigt/inte alls drar mkt bensin.

Felet ligger garanterat i att motorn inte stämmer med kammarna dvs 0 på vevaxel är inte 0 på kamdrevet. lossa tändstiftet kolla med kamkort som inte borde vara speciellt svåra att fåfatt i. då kommer du få bekräftat om kammar/vevaxel är 0:ade.

vad du behöver är
1 indikator klocka
1 indikator klockställ (magnet typ funkar fint)
Veta ventilens lyft vid 1:ans cylinder när kolven är i TDC (insugningstakten) när du vet detta kan du med lätthet se om allt stämmer.

Tror både du och Haggen90 har fel i det.

När veven är nollad är kamdreven i 0 på baksidan även 0 på dreven.
Och när den är nollad är 1ans kolv högst upp.

Zwudda Refined
8 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren?
För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion.
MVH

Teem
8 februari 2011 · 21 Inlägg

Zwudda skrev:
Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren?
För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion.
MVH

Satte på LMM från min 2,5t
Men det räcker att rycka sladden så går den bättre... inte 100 men bättre

haggen90
8 februari 2011 · 496 Inlägg

Teem skrev:

suprahellstrom skrev:
Från det som jag har läst, Turbo laddar kontigt/inte alls drar mkt bensin.

Felet ligger garanterat i att motorn inte stämmer med kammarna dvs 0 på vevaxel är inte 0 på kamdrevet. lossa tändstiftet kolla med kamkort som inte borde vara speciellt svåra att fåfatt i. då kommer du få bekräftat om kammar/vevaxel är 0:ade.

vad du behöver är
1 indikator klocka
1 indikator klockställ (magnet typ funkar fint)
Veta ventilens lyft vid 1:ans cylinder när kolven är i TDC (insugningstakten) när du vet detta kan du med lätthet se om allt stämmer.

Tror både du och Haggen90 har fel i det.

När veven är nollad är kamdreven i 0 på baksidan även 0 på dreven.
Och när den är nollad är 1ans kolv högst upp.

Men jag hade exakt samma fel....

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Zwudda Refined
8 februari 2011 · 1 770 Inlägg

Teem skrev:

Zwudda skrev:
Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren?
För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion.
MVH

Satte på LMM från min 2,5t
Men det räcker att rycka sladden så går den bättre... inte 100 men bättre

Stämmer de två LMM:en då?
Samma nummer och så menar jag. Och om den går bättre av att bara ta sladden så är det ju helt klart något fel där...

Teem
8 februari 2011 · 21 Inlägg

Zwudda skrev:

Teem skrev:

Zwudda skrev:
Har ni på något sätt uteslutit fel ifrån luftmassemätaren?
För min betedde sig så som du berättar när min var ur funktion.
MVH

Satte på LMM från min 2,5t
Men det räcker att rycka sladden så går den bättre... inte 100 men bättre

Stämmer de två LMM:en då?
Samma nummer och så menar jag. Och om den går bättre av att bara ta sladden så är det ju helt klart något fel där...

Ja, nej den går likadant med annan LMM , även utan sladd.

Haggen90 : Jaha men stod 1ans kolv högst upp då?

Senast redigerat av Teem (8 februari 2011)

haggen90
9 februari 2011 · 496 Inlägg

Teem skrev:

Zwudda skrev:

Teem skrev:

Satte på LMM från min 2,5t
Men det räcker att rycka sladden så går den bättre... inte 100 men bättre

Stämmer de två LMM:en då?
Samma nummer och så menar jag. Och om den går bättre av att bara ta sladden så är det ju helt klart något fel där...

Ja, nej den går likadant med annan LMM , även utan sladd.

Haggen90 : Jaha men stod 1ans kolv högst upp då?

Japp 1:a kolven längst upp , men även om den är längst upp så får u ju ändå kolla markeringen. Mvh Jocke

Audi TT 1,8TFSI "White pearl" (2014)
Marlboroman
9 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Teem skrev:
När veven är nollad är kamdreven i 0 på baksidan även 0 på dreven.
Och när den är nollad är 1ans kolv högst upp.

Som jag skrev längre upp: Vevaxeln står i-n-t-e i 0 när ettan är i topp. Då missar man nämligen 0-läget med 20 grader. Har man inte tolken så följer man markeringen på drevet till kamremmen och oljepumpen, endast dessa markeringar och ingeting annat än dessa markeringar.

Så har du nollat med ettan i topp ska du ta av remmen och ställa vevaxeln efter dem märkningarna.

Senast redigerat av Marlboroman (9 februari 2011)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Teem
9 februari 2011 · 21 Inlägg

Marlboroman skrev:

Teem skrev:
När veven är nollad är kamdreven i 0 på baksidan även 0 på dreven.
Och när den är nollad är 1ans kolv högst upp.

Som jag skrev längre upp: Vevaxeln står i-n-t-e i 0 när ettan är i topp. Då missar man nämligen 0-läget med 20 grader. Har man inte tolken så följer man markeringen på drevet till kamremmen och oljepumpen, endast dessa markeringar och ingeting annat än dessa markeringar.

Så har du nollat med ettan i topp ska du ta av remmen och ställa vevaxeln efter dem märkningarna.

så när 1an är i TDC & VEVEN är i 0 INTE drevet på veven där det finns 2 markerade kugg, drevet var bortplockat, finns endast 1 markering i axlen, kamdreven är i 0 mot kåpan, kammarna är nollade på baksidan med TOLKAR. Hur menar du att vi gjort fel?
sen om kammarna står fel borde den inte mata in så in i helvettes med soppa, bara mata in vid fel tider...

suprahellstrom
9 februari 2011 · 59 Inlägg

Gör som jag skrev bara,

ta reda på ventilyft i TDC och mät med indikator klocka

Teem
9 februari 2011 · 21 Inlägg

suprahellstrom skrev:
Gör som jag skrev bara,

ta reda på ventilyft i TDC och mät med indikator klocka

Får väl kolla på det då...
Men tycker du inte att det är lite lustigt?
Om kammarna står fel borde den ju bara mata soppa vid fel tid. inte 4l för mycket...

JaggaChafen Tesla Senior Technician
9 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Teem skrev:

suprahellstrom skrev:
Gör som jag skrev bara,

ta reda på ventilyft i TDC och mät med indikator klocka

Får väl kolla på det då...
Men tycker du inte att det är lite lustigt?
Om kammarna står fel borde den ju bara mata soppa vid fel tid. inte 4l för mycket...

Nu e det ju inget vidare koll å kolla om kammarna lyfter med indikaotrklocka på denna bilen då ventilkåpan också e överfall....

Osäker på vad som har sagt tidigare om vart ettan kolv e när motorn står på kamremsmärkena...  Men när börja bilen gå dåligt??? Helt plötsligt eller efter att något hade gjorts med den???

Å trycker den i sig så mkt soppa så bordde du håla koll på din motor olja med så det inte blir bara bension där...

Nollningen på veven e en märknin som sitter utanför själva kuggdelen på nedre hjulet. Den kan va svår å se när remhjulet sitter på men tar man av det så e det inga problem. Detta skall stämma mot en märkning på Oljepumpen. Gör det inte det när kammarna e nollade så sitter den fel.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Marlboroman
9 februari 2011 · 8 234 Inlägg

Teem skrev:
så när 1an är i TDC & VEVEN är i 0 INTE drevet på veven där det finns 2 markerade kugg, drevet var bortplockat, finns endast 1 markering i axlen, kamdreven är i 0 mot kåpan, kammarna är nollade på baksidan med TOLKAR. Hur menar du att vi gjort fel?
sen om kammarna står fel borde den inte mata in så in i helvettes med soppa, bara mata in vid fel tider...

http://forumbilder.se/images/6d201051609PM67dd.jpg

Markeringarna man går efter när vevaxeln står i 0 är markerade med vitt. Så med tolkarna i kammarna ska markeringarna till vevaxeln stå sådär om allt är rätt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 februari 2011 · 2 307 Inlägg

Bra där Marlboroman jag leta efter en bild som visade det som tusan igår.

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Teem
10 februari 2011 · 21 Inlägg

Yes vet hur de ser ut och allt är i 0.
Måste vara styrboxen, Chippad hos A-tech, sitter doch ingen brygga i boxen så tror han bytt den.
Även om kammarna hade stått fel hade den ju INTE fått 3 gånger mer soppa, Bara fått vid fel tider.

Lite svårt och hitta en box nu ifall den är bytt. men borde väl funka med en 98, 2,3 aut samma som jag har?
Så länge startspärren är urkopplad!

JaggaChafen Tesla Senior Technician
10 februari 2011 · 2 307 Inlägg

OK säger du att allt står rätt så gör det väll det.  Tänkte bara på det du sa att den byggde laddtryck på tomgång... Det kan den bara göra om tändningen står tokfel alltså väldigt sen tändning lite så som ett respons system funkar..

Därför jag va så inne på kamreminställningen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
Viktor_med_R NoFuckNoRide
11 februari 2011 · 474 Inlägg

låter fan nästan samma fel som på min jag fick en jävla massa fel koder
turbo regler ventil felaktig signal, hastighetsmätargivare felaktig signal, impulsgivare fel signal, styrdonsfel knackreglering, llm fel signal, adaptiv lamdareglering tomgång tongue

Sug Performance Club
Teem
18 februari 2011 · 21 Inlägg

Har fortfarande inte hittat felet, letar efter en styrbox nu, troligtvis den som är bytt eller så är det jordfel i den.

Lange Audifrälst
28 februari 2011 · 23 Inlägg

Teem skrev:
Har fortfarande inte hittat felet, letar efter en styrbox nu, troligtvis den som är bytt eller så är det jordfel i den.

Nästan övertygad om att det är detta som är felet efter läst endast inledningen av denna tråd.
Skulle direkt ge mig på någonting som jag vet är rört tidigare.

Audi 80 quattro "8532N2" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang