Ford Sierra 2.0 -84 - Går som skit

K1NG3N
14 mars 2011 · 557 Inlägg

Hejsan.

Denna bil gäller det ;
Ford Sierra 2.0 -84 med förgasare samt sportluftfilter.

Felsymtom ;
- Vid gas pådrag så hackar den innan den som ökar farten
- Dör när kopplingen trycks ner (en längre stund) vid körning
- Luktar olja (hitta ingen läckage)
- Konstig tomgång (ovanligt hög tycker jag)
- Vacuumslang är borta (ser det ut som)
- Trög startad (Måste hålla nere gasen)

Det vad jag själv har upplevt var när jag körde en bit på 30mil var att när vid gas pådrag var att den hacka till innan den gav med sig att gå upp i hastighet samt att den dog ifall jag hade nere kopplingen för länge.
Starta upp den typ för 1h sedan och konstaterade att det lukta bränd olja någonstans ifrån. Försökte kolla men hitta inget läckage någonstans ifrån. Bara gammal olja men inget som verkade (nytt). Öppnade då vart man fyller på olja för att se hur oljan ser ut, den var som brun genomskinlig.

Tjejen berättade att när hon stod still så lät det som att man har i 1:an och ska köra iväg. Som att den vill dö.

F.d ägarn sa att den dricker olja som tusan.

Mina funderingar vad som kan vara galet ;
Förgasarflänsen/foten ; Ang att den dör vid gaspådrag så känns det som att det kan vara något med den att att det luktar konstigt typ bränd olja.
Ventiltätningarna ; Kan förklara att den dricker ovanligt mycket olja(?).

Hoppas att någon kan hjälpa mig/oss med detta. Ford är inte riktigt mitt ämne men nu får det lov att vara detta.
Bilder kan tas vid intresse för att hjälpa med felsökning.

Senast redigerat av TeamNorrland (14 mars 2011)

te_wik Forummoderator
14 mars 2011 · 12 813 Inlägg

Låter som tjuvluft, bara gå på han med startgas smile



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Knugcab
15 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Ventiltätningarna far alltid på pinto och medför hög oljeförbrukning...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kajc
15 mars 2011 · 311 Inlägg

Kolla vakumslangarna, du sa att det kanske fattas en?
Ford:s förgasare på 80-talet har ett myller med slangar, försök hitta en skiss på hur dom ska vara dragna om det fattas slangar. Kolla även efter sprickor i slangarna.
Sen brukar ventiltätningarna läcka, som ovanstående nämnde.
Kanske  dags för topprenovering? Lyft ventilkåpan, titta även på hur kammen ser ut ( brukar gå ner sig), ventilkåps packningen brukar läcka ( ny packning).
Annars är det inte speciellt svårt att lyfta av toppen för en renovering.

K1NG3N
15 mars 2011 · 557 Inlägg

Fan. Nu känner man ju sig duktig att man ungefär visste felet. smile
Det ni menar med renovering, menar ni att jag ska köpa ett sotningssats?

kajc
15 mars 2011 · 311 Inlägg

Ja, men det kan behövas inslipning av ventiler/ventilstyrningar och det är något man inte alldeles enkelt gör själv wink
Snikvarianten är att köpa en komplett sotningssats för toppen inkl ny topplockspackning.
OBS
Om du ändå går igenom toppen, passa på att rengöra/byta oljeröret som är till kammen, den brukar sätta igen sig med påföljd att kammen går ner sig.

K1NG3N
15 mars 2011 · 557 Inlägg

kajc skrev:
Ja, men det kan behövas inslipning av ventiler/ventilstyrningar och det är något man inte alldeles enkelt gör själv wink
Snikvarianten är att köpa en komplett sotningssats för toppen inkl ny topplockspackning.
OBS
Om du ändå går igenom toppen, passa på att rengöra/byta oljeröret som är till kammen, den brukar sätta igen sig med påföljd att kammen går ner sig.

Fixar själv slipning av ventilerna. Gör det på skolan billigt och bra själv.
Oljerör till kammen? Är det den som går till påfyllningskorken? tongue

Knugcab
16 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Njä, det sitter ett rör under ventilkåpan som funkar som en slags "oljedusch" för kamaxeln, med små hål i som stockar igen om man slarvar med oljebytena. Därför slamrar många Pinto på kamaxeln för att de nötts ned av för dålig smörjning.

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
kajc
16 mars 2011 · 311 Inlägg

Ja, precis. Det är som ett långt rör under ventilkåpan, du ser den när du öppnar ventilkåpan.
Rengör den noga eller byt ut. Kanon om du kan fixa ventiljobbet på skolan smile
"Pinto" motorn har sina nackdelar, men jag gillar den. Lätt att trimma, enkel att serva smile

K1NG3N
17 mars 2011 · 557 Inlägg

Okej. Kan någon säga mig vart jag finner en sprängskiss över vars jag finner vacuum delen?

Har en "off-topic" fråga. Hur kommer det sig att den kallas för Pinto? smile

kajc
17 mars 2011 · 311 Inlägg

Motorn kallas för "Pinto" eftersom den ursprungligen var tänkt för Ford Pinto, USA
Kommer inte ihåg varför motorn hamnade i Europa, men Ford gjorde nån taktisk förflyttning så den hamnade i Ford Taunus/ Granada/ Consul mfl. modeller.
Ska se om jag har en sprängskiss jag kan maila, har Ford original verkstadshandboken som jag kan scanna ur.
Är däremot inte riktigt säker om den är med...

K1NG3N
17 mars 2011 · 557 Inlägg

Okej. Vore snällt. smile

Knugcab
17 mars 2011 · 5 111 Inlägg

Pinton är lättmekad (förutom kamaxeln som dumt nog måste tas ut bakåt) och har stadig bottendel...

Men den måste servas ordentligt, det blir lätt en citron om man tankar och kör och skiter i allt a la B18...

Datsun King Cab "Daisy Diesel" (1985)
K1NG3N
18 mars 2011 · 557 Inlägg

Det har jag också hört. Kör själv just nu en Ford Sierra 2.0 DOHC -93a. Måste göra ofta oljebyte har jag hört.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang