3899
Sök

Bensin mätare Volvo 740 GL

flummjoao
19 mars 2011
Trådstartare
Hej tänkte kolla en grej angående bensinmätare.

Min bensin mätare visar rätt mängd i några sek till och från, när den inte gör det så visar den halv tank eller ingenting och ibland åker den upp och ner bara men eftersom att den visar rätt mängd till och från i några sek tror ni tankmaturen är sönder ? Vad jag tror så är det jordningen som är dålig. Men har ingen bra kolla där faktiskt.

Hoppas man får några bra tips vill verkligen få ordning på mätaren och det är det ända defekta på min bil.

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2011
Mätaren troligen trasig...
Funkar dom andra mätarna är det troligen inte jordfel.

Skulle tanka fullt och köra nästan tomt ett par gånger och se. I värsta fall plocka väck armaturen och kolla skicket, men troligen får du byta mätaren.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

flummjoao
19 mars 2011
Trådstartare
Får testa tanka fullt då, annars får jag testa byta mätare för kompis har en liggandes, om inget av det funkar får jag ta ur tankmaturen och kolla hur det ser ut.

Offroad Racing
3 123 Inlägg
19 mars 2011
testa att jorda kabeln som går från mätaren bak vid tanken o se hur mätaren reagerar då, funkar den så borde den visa max.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Smålänning
7 887 Inlägg
19 mars 2011
volvojoao skrev:
Får testa tanka fullt då, annars får jag testa byta mätare för kompis har en liggandes, om inget av det funkar får jag ta ur tankmaturen och kolla hur det ser ut.

Att inte tankat fullt och kört nästan tomt är troligen det som pajat mätarn från början.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Offroad Racing
3 123 Inlägg
20 mars 2011
twin_cam skrev:
volvojoao skrev:

Att inte tankat fullt och kört nästan tomt är troligen det som pajat mätarn från början.

Hur skulle det paja en tankmätare?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Oturen själv
593 Inlägg
20 mars 2011
Troligtvis jordfel vid tanken eller ett kabelbrått längst vägen. bara å gå igenom smile

Brum

4 293 Inlägg
20 mars 2011
Detta är känt som "volvo sjukan" och är standardfel på 740. Min morbror som jobbar på volvo sa att det är givaren i tanken som rostar sönder på 740. Skaffa en ny armatur i plast från tex 940 så får du troligen ordning på det.

Smålänning
7 887 Inlägg
20 mars 2011
henke_99 skrev:
twin_cam skrev:
volvojoao skrev:

Hur skulle det paja en tankmätare?

Jag vet inte, men det är vad jag har hört/märkt.

zemet skrev:
Detta är känt som "volvo sjukan" och är standardfel på 740. Min morbror som jobbar på volvo sa att det är givaren i tanken som rostar sönder på 740. Skaffa en ny armatur i plast från tex 940 så får du troligen ordning på det.

Han der ut att ha en -88-89, alla 740 från -88 har redan plastarmatur.

Däremot brukar instrumenthusen ge sig, så idiotiskt med dubbla lager kretskort på varann.
Senast redigerat av twin_cam (20 mars 2011)

flummjoao
20 mars 2011
Trådstartare
Tack för tipsen, kollar mätaren och jordkabeln vid tankmaturen för det brukar vara en standard på 740 att jordningen där inte brukar vara bra om jag inte har fel ? om inget av de funkar så får man ta upp tankmaturen och kanske kolla om det är nåt fel där eller om det skulle finnas massa skit mm.

flummjoao
20 mars 2011
Trådstartare
Passar tankmätare och amatur från 940 på 740 ?

Sök