Etanolkonvertera Volvo 940 turbo

Mange92
6 januari 2011 · 15 Inlägg

Jag undrar vad som krävs för att bilen (940 ftt) ska gå bra på etanol.
Vet att det är bra med större spridare men om man byter det måste den mappas om och hela den biten, jag undrar om det finns någon enklare lösning? smile

Sami-B Ustkaka
6 januari 2011 · 506 Inlägg

Bra fråga! hadde precis denna fundering idag, då jag nyss skaffat mig ett jävla sänke till 945 ftt

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ก็็็็ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ ก็็็็ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Ssang Yong Musso "Ssang Die Yong" (1996)
HateCrew666
6 januari 2011 · 77 Inlägg

Det enklaste och billigast (ca 1000kr kanske) är att höja bränsletrycket genom att montera en ställbar bränsletrycksregulator med klocka. vet dock inte vilket tryck man ska ha, tror man ska vara uppkopplad till ngn avgasmätare för att det ska bli lagom mängd etanol.

Andra alternativet är att köpa större spridare och dom ska också vara anpassade efter vilken extra mängd etanol det går åt, men det kostar lite mer (ca 2000kr) och nej bilen behöver inte mappas om du väljr rätt spridare.

Det går också att kombinera genom att höja bränsletrycket lite mindre och sätta i bara lite större spridare.

Men sen är frågan om du ska trimma vidare lr bara nöja dig med etanol. Skulle jag trimmat vidare hade jag köpt större spridare.

Om du skulle mappat bilen hade kunnat köra med original spridare på original bränsletryck, men det är inget alternativ för det är inte lönt och för dyrt.

// Fredrik

Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
HateCrew666
6 januari 2011 · 77 Inlägg

Men sen är det frågan om det är lönt att köra på etanol idag för om vi säger att bilen drar 1l bensin per mil och kostar ca 13kr/l så kostar det 13kr milen, och ska man inte ha under 1,3l förbrukning vid samma körning med etanolen som kosta ca 10kr/l spara man inget på att köra på etanol.

Plus att bilen är jävlig att få igång när det är kallt ute.

Ja körde min 940ltt med 440cc spridare på etanol och en gnutta bensin, då jag tror att den hade gått för magert annars efter uträkningar här på garaget. Men med den lilla mängden bensin gjorde att han startade efter ngra försök.
Och anledningen var att min 3"lmm pajade så fick köra med original.

// Fredrik

Volvo V70 T5 "GoCarten" (2000)
Volvo 940 S 2.3 f.d. ltt "Galten" (1996)
Mange92
29 mars 2011 · 15 Inlägg

Vet du hur mycket mer etanol det krävs i förhållande till bensin?
Bilen har redan en pressad btr (från ägaren innan mig), men det gör nog inte så stor skillnad :p

ExtremeBoost
29 mars 2011 · 312 Inlägg

Det vanligaste är att man använder de gröna R-spridarna med slutnummer -968 då slipper man byta LMM för spridarna är ca 40% större. Sen finns det 2 sätt att ställa in det antingen ställer man bränsletrycket på 3,8 bar utan vakuumslang och hoppas på att man kommer inom gränsen eller köper/lånar man en bredbandslambda och justerar bränsletrycket efter den. Jag rekommenderar alternativ 2

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Mange92
29 mars 2011 · 15 Inlägg

Bredbandslambda ska införskaffas, vad kostar dom? smile

ExtremeBoost
29 mars 2011 · 312 Inlägg

Mange92 skrev:
Bredbandslambda ska införskaffas, vad kostar dom? smile

Jag köpte min för 1650kr på lg speed men det finns dyrare och billigare

Volvo 940 Turbo Plus "940 Turbo SFRO" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang