Saab 9000 CSE 2,3T Projektet

Rallyhalle
24 mars 2011 · 4 299 Inlägg

Jollez skrev:
ah jo, är så less att lägga ut massa pengar på den big_smile haha precis renoverat motorn, så kommer de här. Då känns det rätt ovärt. Men får se va de säger.

Rallyhalle skrev:
Finns billiga sätt som blir bra för att fixa det där för låga summor, om du nu vill laga. Och det är inte bara ett påstående utan ren fakta då jag fixat min krockskadade 9000.

Men annars är det ju ett ypperligt tillfälle att byta bil o andra sidan tongue

Haha, vet precis vad du menar. La ner typ samma summa i delar på min motor, och då ska man ju inte snacka om resten av bilen tongue Som tur var vart det inte många lappar alls för o laga krockskadan.

Men tycker man inte att de är värt är de klart att man ska ta och gå vidare

Funkiee Saab älskare!
24 mars 2011 · 4 597 Inlägg

Precis, Rallyhalle har ju erfarenheten om att ha en krockskadad 9000 på en "balk" och det är ju perfekt nu! smile

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
zemet
24 mars 2011 · 4 041 Inlägg

Min far är lite av en saab fanstast. Han har haft saab 99 900 9000 nya 900 9-3 samt kört mkt 9-5 på jobbet samt viggen. Han har nu en 900 taladega som bruksbil. Jag har kört den flera gånger till fjällen osv och jag tycker inte den är särskillt bra, han har lagt ut 15k på dämpare fjädrar samt polyuretanbussningar. Den 9000 aero han hade innan var fruktansvärt bra bil med fin väghålling och ett helt annat vrid i 2,3 motorn än 2.0an dessutom mycket bättre chassi.

Så om du ska byta bil så gå på den nya 9-3 som har mkt bättre chassi än den gamla eller 9-5. Men jag tycker du ska behålla 9000. Det är den bästa bilen saab har gjort imo och jag ser inte varför en nyare saab skulle vara särskillt mkt bättre, snarare tvärt om.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
jonTe
25 mars 2011 · 5 710 Inlägg

zemet skrev:
Det är den bästa bilen saab har gjort imo och jag ser inte varför en nyare saab skulle vara särskillt mkt bättre, snarare tvärt om.

Bäst på vadå?
Hållbarhetsmässigt...kanske ja men sedan hittar inte jag fler bättre.
Bättre klimatanläggning....nej.
Bättre säkerhet...nej
Bättre stolar....nej
Bättre utrymmen....nej
Bättre totalkomfort....super nej.
Bättre design....upp till betraktaren men de flesta säger nog nej.
Bättre effekt...nej
Bättre för miljön...nej


Nu har ju jag en 9000 själv och gillar den skarpt men om det är en bättre bil än 9-5:an....nej det tycker jag absolut inte och det tror jag inte min morsa eller någon annan "svensson"  tycker heller.

MVH Jonas
..............
Jollez
25 mars 2011 · 202 Inlägg

Hehe vilken debatt de blev hära! smile Ja jag funderar till och med att lämna saab och testa ett annat märkte, men om det skulle bli saab igen blir det isf den tidgare 93an tror jag smile

zemet
25 mars 2011 · 4 041 Inlägg

jonTe skrev:

zemet skrev:
Det är den bästa bilen saab har gjort imo och jag ser inte varför en nyare saab skulle vara särskillt mkt bättre, snarare tvärt om.

Bäst på vadå?
Hållbarhetsmässigt...kanske ja men sedan hittar inte jag fler bättre.
Bättre klimatanläggning....nej.
Bättre säkerhet...nej
Bättre stolar....nej
Bättre utrymmen....nej
Bättre totalkomfort....super nej.
Bättre design....upp till betraktaren men de flesta säger nog nej.
Bättre effekt...nej
Bättre för miljön...nej


Nu har ju jag en 9000 själv och gillar den skarpt men om det är en bättre bil än 9-5:an....nej det tycker jag absolut inte och det tror jag inte min morsa eller någon annan "svensson"  tycker heller.

Du äger ju båda bilarna själv och jag har endast kört dom några gånger så du har säkert rätt men det är iaf min uppfattning av dom.

Bättre eller samma effekt har dom väll ändå? Är det inte samma motor?

Den 9000 min pappa hade var ju iofs ganska trimmad till 300+ någonstanns.

Och 9000 är ju kända för sina bekväma och fina skinnsäten. Var på en saab skrot för 2 år sedan och då hade personalen där byggt kontorsstolar av 9000 säten. sattt en ram och hjul på dom i stort sett.

Jag tycker fortfarande att 9000 är en bättre bil med mer själ och karaktär än 9-5. Jag kan också tänka mig att dom är mera lättmekade utan alla jävla plastkåtor och grejer som alla nya bilar har.

Och jag tycker definitivt att man får väldigt mkt mera bil för pengarna om man köper 9000 istället för 9-5.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Jollez
30 mars 2011 · 202 Inlägg

Här med avslutar jag min projekt tråd för min saab 9000 cse 2,3t då försäkringsbolaget beslutat att de blir för dyrt att laga den och att jag själv tröttnat på den. Tack för alla tips och till er som har läst denna tråd smile


Mvh. Johan

NN1CKE "Saab är ingen bil, det är en livsstil"
30 mars 2011 · 224 Inlägg

Må den vila i frid hmm <3
tack för den roliga läsningen iaf! smile

henne_svenne
30 mars 2011 · 668 Inlägg

En fråga som jag har tänkt på mycket när det gäller att försäkringbolaget skrotar ens bil. Vilka delar får man behålla? Får du börja ta bort vinge fälgar mm. Och om man har t.ex. slutsteg basar och dyra högtalare får man ta bort som och behålla då?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Jollez
31 mars 2011 · 202 Inlägg

Vet inte riktigt, men xenonet och stereon kommer jag ju byta ut till orginal och jag skickar ju inte med mina 17" hjul

henne_svenne skrev:
En fråga som jag har tänkt på mycket när det gäller att försäkringbolaget skrotar ens bil. Vilka delar får man behålla? Får du börja ta bort vinge fälgar mm. Och om man har t.ex. slutsteg basar och dyra högtalare får man ta bort som och behålla då?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
31 mars 2011 · 6 170 Inlägg

Man får plocka ner bilen i smådelar om man vill bara man ersätter grejorna med annat.

Ett splitternytt bilbatteri för 1700kr kan man tex byta ut mot ett biltema-batteri köpt på närmsta skrot för en hundring. En fin stereoanläggning kan man byta ut mot en denver-apparat för 50kr. En fin skinninredning kan man byta ut mot en sliten och trasig tyginredning osv osv.....

Det handlar alltså bara om att bolaget vill ha en komplett bil och inte ett tomt skal.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
henne_svenne
31 mars 2011 · 668 Inlägg

Ok tack för svaren då har jag lärt mig något idag med smile

On topic:
Jävligt surt att det inte gick vägen med din saab! Dock blir väl nästa bil minst lika fin.
Vad fick du i pengar av försäkringsbolaget om man får/vågar fråga?

Chrysler Crossfire 3,2 "pappas pärla" (2003)
Jollez
31 mars 2011 · 202 Inlägg

tror du inte har riktigt koll, de kommer ju en besikningsman som kollar på bilen och lägger värdet på bilen tillsammans med kvitton som man har lagt ut på bilen.

TBOC_Razor skrev:
Man får plocka ner bilen i smådelar om man vill bara man ersätter grejorna med annat.

Ett splitternytt bilbatteri för 1700kr kan man tex byta ut mot ett biltema-batteri köpt på närmsta skrot för en hundring. En fin stereoanläggning kan man byta ut mot en denver-apparat för 50kr. En fin skinninredning kan man byta ut mot en sliten och trasig tyginredning osv osv.....

Det handlar alltså bara om att bolaget vill ha en komplett bil och inte ett tomt skal.

Jollez
31 mars 2011 · 202 Inlägg

Just nu 16 lax men jag vill ha mera eftersom att självrisken är så hög. Och de priset gav de utan att gå igenom alla kvitton på de 19 lax jag har lagt ut de senaste året.


henne_svenne skrev:
Ok tack för svaren då har jag lärt mig något idag med smile

On topic:
Jävligt surt att det inte gick vägen med din saab! Dock blir väl nästa bil minst lika fin.
Vad fick du i pengar av försäkringsbolaget om man får/vågar fråga?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 april 2011 · 6 170 Inlägg

Jollez skrev:
tror du inte har riktigt koll, de kommer ju en besikningsman som kollar på bilen och lägger värdet på bilen tillsammans med kvitton som man har lagt ut på bilen.

TBOC_Razor skrev:
Man får plocka ner bilen i smådelar om man vill bara man ersätter grejorna med annat.

Ett splitternytt bilbatteri för 1700kr kan man tex byta ut mot ett biltema-batteri köpt på närmsta skrot för en hundring. En fin stereoanläggning kan man byta ut mot en denver-apparat för 50kr. En fin skinninredning kan man byta ut mot en sliten och trasig tyginredning osv osv.....

Det handlar alltså bara om att bolaget vill ha en komplett bil och inte ett tomt skal.

Tror inte riktigt att *du* har koll, min 9-5:a har stått på skrotavdelningen på saab i kristianstad sen den åttonde januari och jag kan lova dig att jag bråkat en hel del med både saab och idioterna på försäkringsbolaget. Sålänge man ersätter det man tar bort med likvärdigt så bryr dom sig inte.

Och om du lagt ner en halv miljon på nya grejor skiter dom fullständigt i, dom ser bara marknadsvärdet på bilen. Tyvär är dom sånna...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jollez
1 april 2011 · 202 Inlägg

Okej, wierd att de tar hänsyn till mig då i mitt fall


TBOC_Razor skrev:

Jollez skrev:
tror du inte har riktigt koll, de kommer ju en besikningsman som kollar på bilen och lägger värdet på bilen tillsammans med kvitton som man har lagt ut på bilen.

TBOC_Razor skrev:
Man får plocka ner bilen i smådelar om man vill bara man ersätter grejorna med annat.

Ett splitternytt bilbatteri för 1700kr kan man tex byta ut mot ett biltema-batteri köpt på närmsta skrot för en hundring. En fin stereoanläggning kan man byta ut mot en denver-apparat för 50kr. En fin skinninredning kan man byta ut mot en sliten och trasig tyginredning osv osv.....

Det handlar alltså bara om att bolaget vill ha en komplett bil och inte ett tomt skal.

Tror inte riktigt att *du* har koll, min 9-5:a har stått på skrotavdelningen på saab i kristianstad sen den åttonde januari och jag kan lova dig att jag bråkat en hel del med både saab och idioterna på försäkringsbolaget. Sålänge man ersätter det man tar bort med likvärdigt så bryr dom sig inte.

Och om du lagt ner en halv miljon på nya grejor skiter dom fullständigt i, dom ser bara marknadsvärdet på bilen. Tyvär är dom sånna...

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
1 april 2011 · 6 170 Inlägg

Nja, det är väl snarare så att ett försäkringsbolags första bud är *alltid* ett rejält skambud. Dom vet att bilen är värd mer men vet också att många bara går med på första bästa bud och dom ger ju inte bort pengar i onödan direkt...

Så om du får ett högre bud efter att ha gnällt så är det nog bara vad bilen egentligen är värd på marknaden och det är inte säkert att dom alls har räknat in en massa grejor.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jollez
1 april 2011 · 202 Inlägg

Okej! Kommer nog bli bra till slut!


TBOC_Razor skrev:
Nja, det är väl snarare så att ett försäkringsbolags första bud är *alltid* ett rejält skambud. Dom vet att bilen är värd mer men vet också att många bara går med på första bästa bud och dom ger ju inte bort pengar i onödan direkt...

Så om du får ett högre bud efter att ha gnällt så är det nog bara vad bilen egentligen är värd på marknaden och det är inte säkert att dom alls har räknat in en massa grejor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang