5895
Sök

Skillnader mellan olika kammar

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Hej !

Jag tittar just nu på nya kammar till bilen men vet inte vilka jag ska välja.

De jag tittar på har följande specar :

1
    * Duration: 268
    * Lobe Center: 115
    * Lift: 11.4mm (Intake/Exhaust)

-----------------------------------------------

2
  - 272° duration
  - Overlap 113° (Intake/Exhaust)
  - Lift 11.2mm (Intake/Exhaust)

-----------------------------------------------

3
    * Duration: 262
    * Lobe Center: 115
    * Lift: 11.2mm (0.440 in)
------------------------------------------------

4
    * Lift: 11.20
    * Lobe Center: 110
5
    * Lobe Center: 116.5
    * Lift: (Intake/Exhaust) .436/.433

vad hade ni valt och varför ? förklara gärna effekterna utav mer eller mindre överlapp,duration och lyft. Hur kommer min motor bli med respektive kam ? smile

mvh Kevin

1 758 Inlägg
28 mars 2011
Helt omöjligt att svara på utan att veta mer om motorn.

933 Inlägg
29 mars 2011
Klart man kan se på siffror utan att veta vilken motor det är.... ger en fingervisning om vilken egenskap kammen har.
Mer Duration ger vridmoment på högre varvtal. Ju högre siffra ju smalare blir varvtalsområdet som vridet infinner sig i.
Låg siffra på lobcenter ger mer överlapp. Kollar du så har du blandat dom siffrorna. Mycket överlapp ger mer på högre varvtal, OM durationen är lika.
Högt lyft ger mer, men kostar pengar pga att fjädrar, och utrymmer kräver ofta bearbetning.

MEN... duration kan mätas på olika sätt. Vid nominellt ventilspel, eller vid 1,0mm lyft. Finns andra mätsätt också.
Durationen berättar inte på något vis hur fort ventilen lyfter. Mao kan en kam med lite durationstal lyfta fort och ändå få mer effektiv lyftarea.

Mats

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
schnauz skrev:
Helt omöjligt att svara på utan att veta mer om motorn.

säg vad du vill veta så ska jag svara så gott jag kan

mats757 skrev:
Klart man kan se på siffror utan att veta vilken motor det är.... ger en fingervisning om vilken egenskap kammen har.
Mer Duration ger vridmoment på högre varvtal. Ju högre siffra ju smalare blir varvtalsområdet som vridet infinner sig i.
Låg siffra på lobcenter ger mer överlapp. Kollar du så har du blandat dom siffrorna. Mycket överlapp ger mer på högre varvtal, OM durationen är lika.
Högt lyft ger mer, men kostar pengar pga att fjädrar, och utrymmer kräver ofta bearbetning.

MEN... duration kan mätas på olika sätt. Vid nominellt ventilspel, eller vid 1,0mm lyft. Finns andra mätsätt också.
Durationen berättar inte på något vis hur fort ventilen lyfter. Mao kan en kam med lite durationstal lyfta fort och ändå få mer effektiv lyftarea.

Mats

så ju lägre duration kammen har desto bättre botten vrid kommer jag få ?

Vad menar du med OM durationen är lika ? om jag har fattat det hela rätt så är kam nummer 5 den som är mest allround ? smile

Ubåtsingenjör
7 384 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
dålig respons ... skulle gärna vilja ha fler svar, tex svar som : "Nr3 för att ..."

sen lite mer om det här med lobcenter ... låg siffra mer över lapp ? någon som kan någon formel för att få reda på den siffran i grader som i kam exempel nr2 ?

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
3 april 2011
Duration at 0.006" Lift: Intake: 270° Exhaust: 280°
Duration at 0.050" Lift: Intake: 204° Exhaust: 214°
Lift at Cam: Intake: 0.280" Exhaust: 0.295"
Lift at Valve: Intake: 0.420" Exhaust: 0.442"
Timing at 0.050" lift: Open Close
Intake: 5° ATDC 29° ABDC
Exhaust: 44° BBDC 10° BTDC
Centerlines: Lobe Separation - 112° Intake Centerline - 107°

Detta är en mycket snäll kam som bor i min V8, avsedd att gå under 5500rpm. Ger lite fingervisning på hur en lågvarvig myskam ser ut.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Sök