2085
Sök

Golf 3 Vr6 -92 , bluddrar

243 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Hejsan , har en Golf 3 Vr6  som emellenåt bara börjar bluddra. Trodde först att det var efter att jag kört längre sträckor i högre hastighet bara men nu nyss så började den att bluddra , ojämn tomgång osv när jag precis startade bilen.

Det som händer är att den börjar bluddra , känns som den får mer bensin än vad den klarar att göra av med, har ej kollat tändstiften ännu. Har ett stort  sportluftfilter på men har inte varit problem för tidigare ägare.

Det jag misstänker kan vara problem är , tändstift , luftmassemätare , bensinpump"?". Känner någon igen problemet skirv gärna & förklara varför det blir som det blir så jag ej slösar pengar på något som egentligen inte behöver bytas. Tack!

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 april 2011
är kamkedjan i ordning ,  ?

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

243 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Har ej kollat kedjan men hörs inget rassel eller metalliskt ljud ifrån motorn.

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 april 2011
okej, ett malande ljud på tomgång brukar indikera på dålig skötsel av kamjkedjan, glidskenorna kan vara slitna, men till din fråga, tror ej det är bensinpumpen, mitt tips är att kolla din Luftmassemätare, kvarstår problemet så bör du nog kolla dina tändkablar, vr6  är kända för detta,  kolla med vr6.nu dom grabbarna kan vr6 som ingen annan kan

243 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Ok , efter ett par omstarter av bilen så brukar problemet oftast lösa sig , idag höll det i sig lite längre ca 15min , annars efter en långkörning brukar ca 30sec avstängning av bilen räcka.

fälg fantast
1 086 Inlägg
12 april 2011
hmm , det är garanterat glapp någonstans, kolla så dina tändkablar sitter åt ordentligt,, kolla kontakten till lmm om den är lös,  eller kan vara så simpelt som nollning av systemet, detta gör du genom att lossa + kabeln från batteriet i minst 10 min

mvh

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
12 april 2011
min bluddrade något jävligt ibland innan ... se ibland gick den som en klocka ! det var kassa tändkablar

243 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Har läst lite , att byta stift & kablar på vr6 sägs vara ganska krångligt? Vad är det som är krångligt & vad för verktyg behövs tro? Något speciall verktyg till vr6an? Sägs att det ska sitta orginal på armen som håller upp motorhuven men där sitter det ju inget =P

475 Inlägg
13 april 2011
illiuminati skrev:
Har läst lite , att byta stift & kablar på vr6 sägs vara ganska krångligt? Vad är det som är krångligt & vad för verktyg behövs tro? Något speciall verktyg till vr6an? Sägs att det ska sitta orginal på armen som håller upp motorhuven men där sitter det ju inget =P

verktyget du behöver finns att köpa på en VAG verkstad. kostar ca 340kr när jag köpte en
annars kan du kolla på en skrot

man KAN dra loss dom gamla om du har nya.. och peta in dom med en lång skruvmejsel men
det kan göra skada på kablarna. verktyget underlättar MASSOR big_smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor

246 Inlägg
13 april 2011
Hade exakt samma problem som du oh det visade sig vara sprickor i gummit på tändkablarna så köpte nya kablar oh nu går den som den ska smile

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
13 april 2011
illiuminati skrev:

för mig funkade det med en vanlig tändstifts hylsa str 16 och tändkablarna behöver man inget verktyg till

243 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Ok tack för svaren. Blir att byta tändkablar & hoppas felet ligger där =P

Sök