Lång Historia kort....
Jag köpte en bil för ca 400.000:- av en firma och la till motorvärmare och dragkrok eftersom dessa saker ej fanns monterat på bilen enligt säljaren (firman).
Dragkroken kom någon vecka senare, jag beställde tid på mekonomen för montering (skulle kosta 3000:-). När kroken skulle monteras så visade det sig att det redan satt en dragbalk där och allt som behövdes var att sätta dit en krok (Oris balk från Bosal).
Jag meddelade firman där jag köpte bilen och kroken om att jag inte behöver byta hela dragbalken eftersom det gick att köpa kroken lös och jag skulle då slippa betala montering samt att jag skulle spara 4500:- på materialkostnaden. Dom hävdar att den inte går att besikta med dom sakerna...vilket jag trodde på

Monteringen drog ut på tiden, men när jag åter skulle boka en tid så förklarde han på mekonomen att han pratat med bilprovningen och att det självklart går att besikta bilen med orginalbalk och en godkänd krok. Nu sitter det en krok från Oris/Bosal på och bilen och den är godkänd av SBP (betalade 3500:- för en lös krok)
Kroken och balken jag beställde av firman var inte en avtagbar som jag var väldigt noga med att det skulle måsta vara (detta upptäckte jag mycket senare), svaret på det var att "den är avtagbar om du använder verktyg=monterar bort själva kulan".
Dom vägrar att ta tillbaka kroken/balken så jag känner mig ganska blåst på 8000:-. Dom tar inte tillbaka den för att det var en beställningsvara och detta trots att jag fått fel varor samt att jag blev fel informerad om behovet av en helt ny balk/krok.
Jag vill alltså returnera kroken trots att det gått lång tid och få pengarna tillbaka eller varor för ett liknande belopp (har även sagt att jag kan nöja mig med en sänkningssats som kostar 4800:-). Men dom tar inte tillbaka delarna
Tycker ni att jag har rätt eller fel i detta ärende....