5886
Sök

Lite problem med CANUSB och T5 / T7 Suite

Pedal To The Metal
750 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Hej på er.

Sitter och pillar lite med en Trionic 5 box.

Har lite problem med att få kontakt. Har tagit kontakt stycke från en T5 kabelhärva och lött på anslutning till CANUSB och nätagg. Har 16 volt och 200 mA in i boxen.

Problemet är att jag helt plötsligt tappat kontakten med alla boxar. T5 som T7.
När jag öppnar T5 / T7 flash så står det "current sw version: " Men det står inte vilken sw version det är som det gör när det funkar.

Jag misstänker att det är fel i CANUSBn för ifall jag kopplar in den i datorn men inte i någon styrbox så får jag fortfarande upp samma "current sw version: ". Där borde det ju stå Can not open CAN connection.

Har installerat om drivrutiner till CANUSB utan resultat.

Vad tror ni?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Montör
665 Inlägg
21 april 2011
Jag har själv inte börjat pilla med T5/T7Suite ännu, så jag kan inte säga någonting ur erfarenhet.

Men du har lött allting enligt schemat i PDF-manualerna från T5Suite-sidan ordentligt och sådär? Har det fungerat tidigare?

Ser att du bor en bra bit från mig, så det kanske inte är särskilt aktuellt, men du får gärna komma och testa ditt kablage med min CANUSB hos mig och se om det hjälper.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
berthelsen skrev:
Jag har själv inte börjat pilla med T5/T7Suite ännu, så jag kan inte säga någonting ur erfarenhet.

Men du har lött allting enligt schemat i PDF-manualerna från T5Suite-sidan ordentligt och sådär? Har det fungerat tidigare?

Ser att du bor en bra bit från mig, så det kanske inte är särskilt aktuellt, men du får gärna komma och testa ditt kablage med min CANUSB hos mig och se om det hjälper.

Okej. Trevligt med fler här som pillar med det.. Varit lite tunt tycker jag tongue

Ja allt är lött som det ska och det har fungerat tidigare. Tänkte att det kanske kan vara nått krångel i boxen eller liknande.

Det var snällt... Har jag vägarna förbi så tittar vi in tongue smile

Pedal To The Metal
750 Inlägg
23 april 2011
Trådstartare
Nu har jag fått igång Kablaget genom att koppla på I-Bus istället för att ha boxen på skrivbordet..

Laddade över en 9-5 progamvara idag. Ska öppna den i T7 suite. Men då när jag försöker öppna ex. VE Map så finns inget där. BFuelCal.Map finns inte. Men den har laddat över 512 Kb och checksum stämmer. Kanske så att suiten är kass.

Edit.. det går att öppna i Hex. Där finns allt.. Jobbigt att mappa bara tongue

Vad tror ni?
Senast redigerat av Revotech (23 april 2011)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Problemet löst...

Ingen kass CANUSB.. Transformatorn var trasig. därför gick det inte att koppla in på skrivbordet.¨

Problemet med T7 Suite och 9-5an var att datorn jag körde det ifrån var 32-bit Vista.. Funkar ibland.. ibland inte. Testade att köra "run as administrator" fungerade bättre men har nu bytt till en IBM Think Pad laptop med XP. Skottsäkert!

Hoppas det kan hjälpa någon i världen... Sry för dubbel... Trippel post sad smile

H de smile

Sök