4550
Sök

D2 coilovers funderingar

Trucker
168 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Sedan en tid monterade jag på D2 coilovers runt om bilen. Då min tanke först var i att få bilen lite mer styv och kunna sänka/höjja den vid behov.
Vid montering så påbörjades sänkningen direkt men till våran förvåning så blev bilen inte alls sänkt så mycket som jag ville, den va närmare nästan lika hög som innan, kanske 2 cm lägre bara.

Vi sänkte o sänkte som det står i manualen att man ska göra, genom att skruva på själva dämparen och INTE fjädern. Detta va dom väldigt duktiga att påpeka, INTE fjädern, bara dämparen får användas vid sänkning/höjjning.
Vi kom tillslut ner till botten med dämparen( alltså gängorna tog slut ) o jag va ändå inte nöjd, den va inte speciellt låg. Så vi gjorde som det stod att man INTE fick göra, dock stod det inte vad som kunde hända... men vi stod länge o tittade o pratade om det och kom fram till att de inte skulle vara någon fara då fjädern inte kan hoppar ur sitt läge när bilen väl är på backen.

Nu då till min fråga till ER som KAN något om detta och som VET och inte TROR! de har jag fått nog me folk som gör,,, tror sig veta.

ÄR det farligt/skadligt att ha bilen sänkt med att med hjälp av fjädrarna på denna typen av coilovers, att sänka bilen och köra med det? ?? Isf varför och gärna ett svar på hur man ska gå till väga för att få bilen sänkt men inte behöva röra fjädrarnas pistition, alltså att skruva på dom.

Personligen har jag inte märkt något i from av missljud eller annat.  Det ända är att jag får kännslan av att bilen är lite " vajjig " i gången när den kör över gupp o liknande, alltså att den gungar lite mycket i efterhand och har inte det där stötiga o stumma som jag hade förväntat mig.

På besiktningen sa han att man inte fick ha fjädrarna lösa när bilen va upphissad,,,, det är ett mindre problem då det bara är att höjja den där fram när det är dags om ett år igen.

Tack för att du tog din tid att läsa.

Supraman
2 300 Inlägg
4 maj 2009
ja fjädern kommer mattas hårdare när den inte e inspänd som den ska sen så tål inte ringarna som håller fjädern dom plötsliga ändringarna i tryck.
Det e aluringar och dom e inte lika förlåtande som stål.
Kör upp på fyrpelar lyft och släpp på krängningshämmaren och övriga bussningar.
Bussningarna motar när den e lägre än vad den e byggd för.
Släpper man spänningarna och drar åt igen så ska den sätta sig bättre.

Offra inte säkerhet och väghållning för att den ska va toklåg.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Trucker
168 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
Ok,så det typ tar emot nu menar du? Hmmm ja jo de låter ju ganska rimmligt ändå. Få ta o titta på detta o se hur det ser ut.

Tack för tipsen smile

Supraman
2 300 Inlägg
4 maj 2009
Mattzzon skrev:
Ok,så det typ tar emot nu menar du? Hmmm ja jo de låter ju ganska rimmligt ändå. Få ta o titta på detta o se hur det ser ut.

Tack för tipsen smile

Jo alla bussningarna e satta för att funka med originalhöjden.
Går det lägre så jobbar dom emot.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

KHRacing
5 maj 2009
lägg upp en bild så skall jag ge dig de exakta svaren :-)

Trucker
168 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
Ok, jag gjorde de enkelt för mig och återstälde fjädrarna till deras ursprungliga, bilen känns redan mycket bättre och ingen mer " svajj " i gången nu. Mätte även med micrometer mätare för att få de så exakt som möjligt på en del ställen runt om. Plast ringarna hade klarat sig som du pratade om Stefan.

Vet inte vad för bild du vill ha KH men antar att det är på själva dämparan....jag har bild på min prec på bilen.
Tack för hjälpen gubbs! smile

Supraman
2 300 Inlägg
7 maj 2009
Mattzzon skrev:
Ok, jag gjorde de enkelt för mig och återstälde fjädrarna till deras ursprungliga, bilen känns redan mycket bättre och ingen mer " svajj " i gången nu. Mätte även med micrometer mätare för att få de så exakt som möjligt på en del ställen runt om. Plast ringarna hade klarat sig som du pratade om Stefan.

Vet inte vad för bild du vill ha KH men antar att det är på själva dämparan....jag har bild på min prec på bilen.

de e lugnt, ta och läpp efter på bussningarna så ska det bli bra.

Bara att fråga om det e något.Har kunskaper om mkt och har jag inte det så skaffar jag mig så att det blir rätt wink
Din kompis kunnande ska du nog ta med en nypa salt.
Man ska inte fippla för mkt utan att va bensäker på att det e säkert.

Vice CEO Bang&Olufsen Sweden
19 Inlägg
14 juni 2011
Stefan Varberg skrev:
Mattzzon skrev:

de e lugnt, ta och läpp efter på bussningarna så ska det bli bra.

Bara att fråga om det e något.Har kunskaper om mkt och har jag inte det så skaffar jag mig så att det blir rätt wink
Din kompis kunnande ska du nog ta med en nypa salt.
Man ska inte fippla för mkt utan att va bensäker på att det e säkert.

Har precis installerat D2 coilovers ikväll och har samma dilemma. Det är alltså fjädern som bestämmer hårdhet? Mer uppskruvad = hårdare och helt lös fjäder= mjukare sättning? Man skruvar alltså runt nedre fjäderbensfästet för att höja och sänka? Om man skruvar så ut den så dämparn blir längre, blir den då lägre ?

Fråga två angående krängningshämmarfästet på coilovern, ska den envart sitta löst i mellan fjädern och nedre fjäderbensfäste. Jag drog åt den med insektsskruven, men sitter det verkligen?

Tacksam för svar

Sök