Jag har nyligen köpt en Honda CR-V -03 som har gått drygt 19000 mil. Då den hade ett klonkljud i framvagnen vid körning över ojämnheter bestämde jag mig för att byta krängningshämmarstag. Jag följde min Haynes-manual till punkt och pricka, behövde inte misshandla bilen eller de nya stagen något vid bytet, och drog åt muttrarna med momentnyckel. Bytte givetvis bägge stagen.
Efter bytet är klonkljudet borta, MEN det har ersatts av ett klapprande ljud hö framvagn. Det nya ljudet har dessutom tilltagit under de kanske 2 mil jag har kört bilen sedan bytet och är nu riktigt irriterande. Det krävs nu annu mindre ojämnheter än tidigare för att få störande ljud. Vad kan detta bero på? Något jag noterade vid monteringen var att själva krängningshämmaren verkar vara förskjuten någon mm åt höger, vilket gör att det högra staget får en ganska påtaglig lutning. Jag la upp en bild i mitt fotoalbum, hoppas ni kommer åt så ni kan se den. (stagen syns precis innanför ljusstrålen som kommer in framför hjulen).
Kan klapperljudet ha med denna förskjutning att göra? Eller ska jag tänka på något helt annat? Det kan tilläggas att jag inte gjort något annat ingrepp i framvagnen. Tänkte lossa själva krängningshämmaren med bussningar och byta dem och försöka skjuta allt lite åt vänster. Låter det vettigt? Jag är ingen bilkille som ni kanske märker...