2964
Sök

Volvo växellåda, M40, 45 och 46. Hur mycket klara dom och vad passar dom?

67 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#1
hej. jag skulle vilja veta vad de olika lådorna klara av, jag vet att några kör trimmad B20 upp mot 200hk med M40 låda, finns de olika som håller bättre och sämre?
Hur är M45 ? Passa på B20?
Och M46, är från en volvo 244- 79 med B21, passa den på B20 ? I volvo repbok står de något om att de är en modifera M45 med OD. (osäker på om de stå M45 men så står de.)
Kan man få M45, 46 så man kan ha långa växelspaken precis som M40 har, det är till volvo 142- 71.

4 001 Inlägg
14 juni 2011
#2
det beror ju på hur mjuk du är i körningen, är man mjuk i körningen så klarar en M40 220-230hk och en M45 ca 300hk
M46 finns två olika, en "turbolåda" som klarar runt 300 hk och den vanliga som ger upp lite tidigare, OD:n som ger upp då.

är man elak så räcker det med 80hk för att rasa vilken som helst av dom.

Jag tror inte jag sett någon som monterat långspak på M45/M46 (det är i stort sett samma låda)

I M40 så är det 2:ans växel som är den klenaste och i M45 är det 3:an, i M46 står det ganska lika mellan 3:an & OD:n.

Finns även en M400 låda som är kraftigare än M40 och den satt i 164:an och Volvo Valp om jag inte minns fel.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

67 Inlägg
14 juni 2011
Trådstartare
#3
kolvas skrev:
det beror ju på hur mjuk du är i körningen, är man mjuk i körningen så klarar en M40 220-230hk och en M45 ca 300hk
M46 finns två olika, en "turbolåda" som klarar runt 300 hk och den vanliga som ger upp lite tidigare, OD:n som ger upp då.

är man elak så räcker det med 80hk för att rasa vilken som helst av dom.

Jag tror inte jag sett någon som monterat långspak på M45/M46 (det är i stort sett samma låda)

I M40 så är det 2:ans växel som är den klenaste och i M45 är det 3:an, i M46 står det ganska lika mellan 3:an & OD:n.

Finns även en M400 låda som är kraftigare än M40 och den satt i 164:an och Volvo Valp om jag inte minns fel.

tack för bra svar, okej då förstå jag mer.
men om man säger att man ha runt 210 hk och ha M40, hur klara den att lägga någon rivstarta och så med och när man vill dra i väg fort? Liksom håller den om man leker lite om man säger? Själv klart ska man inte misshandla ladån.
Hur mycket jobb är det att då på M400 på en B20?

5 111 Inlägg
14 juni 2011
#4
M45 och M46 passar rakt på om man har kopplingskåpan från 242L av 1976 års modell som fortfarande hade kvar B20-motorn det året (de lådorna kom 1976). Tyvärr är den svår att hitta och dyr.


4 001 Inlägg
14 juni 2011
#5
volvoburnnare skrev:
kolvas skrev:
det beror ju på hur mjuk du är i körningen, är man mjuk i körningen så klarar en M40 220-230hk och en M45 ca 300hk
M46 finns två olika, en "turbolåda" som klarar runt 300 hk och den vanliga som ger upp lite tidigare, OD:n som ger upp då.

är man elak så räcker det med 80hk för att rasa vilken som helst av dom.

Jag tror inte jag sett någon som monterat långspak på M45/M46 (det är i stort sett samma låda)

I M40 så är det 2:ans växel som är den klenaste och i M45 är det 3:an, i M46 står det ganska lika mellan 3:an & OD:n.

Finns även en M400 låda som är kraftigare än M40 och den satt i 164:an och Volvo Valp om jag inte minns fel.

tack för bra svar, okej då förstå jag mer.
men om man säger att man ha runt 210 hk och ha M40, hur klara den att lägga någon rivstarta och så med och när man vill dra i väg fort? Liksom håller den om man leker lite om man säger? Själv klart ska man inte misshandla ladån.
Hur mycket jobb är det att då på M400 på en B20?

det är svårt att säga, brorsan körde 18 tävlingar med sin 140 rallybil utan ett enda växellådsras, den hade väl runt 180 hk.

För att få ditt M400 så behöver man banka lite på kardantunneln har jag för mig, det huset är betydligt kraftigare så det tar i lite grann, annars ska den passa rakt på har jag för mig.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

5 111 Inlägg
14 juni 2011
#6
Nej, den passar inte rakt på. Inte den mest vanligt förekommande lådan från B30 i alla fall.
Finns kombinationen B20 + m400 i ett fåtal 1800 och vissa terrängbilar. Den lådan har en speciell kåpa (som i och för sig passar på alla 400) och även annan ingående axel för att passa mot B20-kopplingen.


1 948 Inlägg
14 juni 2011
#7
till att börja med kan ni sluta prata hk och gå över till nm. En motor med 10 hk kan med lätthet svarva alla växellådor rena OM den istället har 1000nm.

Antar att du kommer köra med sugmotor (dvs inte lika mycket vrid) ska inte vara några problem med m40 låda då.
m46an är LITE starkare än m45an....

Men sen är det som det skriv ovan... beror helt på hur du behandlar lådan... och vilket skick den är i från början smile

5 111 Inlägg
15 juni 2011
#8
Hur kan en M46 vara starkare än en M45?


67 Inlägg
15 juni 2011
Trådstartare
#9
okej tack för bra svarat ni som ha skrivit. fick den hjälp jag ville. tusen tackar.

4 001 Inlägg
15 juni 2011
#10
baltis skrev:
till att börja med kan ni sluta prata hk och gå över till nm. En motor med 10 hk kan med lätthet svarva alla växellådor rena OM den istället har 1000nm.

Antar att du kommer köra med sugmotor (dvs inte lika mycket vrid) ska inte vara några problem med m40 låda då.
m46an är LITE starkare än m45an....

Men sen är det som det skriv ovan... beror helt på hur du behandlar lådan... och vilket skick den är i från början smile

Eftersom TS skrev trimmad B20 på ca 200hk så utgick jag ifrån det, hade TS inte skrivit vilken motor det handlar om så hade det naturligtvis blivit andra siffror.

men utveckla gärna ditt påstående om att M46 är starkare än M45 för det talar emot allt jag hört talas om och mot mina egna erfarenheter
Senast redigerat av kolvas (15 juni 2011)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#11
M46 & M45 har väl samma innehåll, det som skiljer är väl OD´n som inte tål lika mycket. Rallypojkarna brukar ju köra M45 och det gör dom troligtvis av en anledning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 juni 2011
#12
Teorin om att M45an är svagare än M46an, är väl för att det bara är 4 växlar i M46an, jämfört med 5 växlar i M45an - vilket betyder 5 växlar i samma hus som där M46an bara har fyra.

Dvs någonting måste ha minskats ner för att få plats med en femte växel.
Om jag inte missminner mig, skulle det vara avkall på grovlek på axlar, drev o.s.v.

ODn motsvarar ju dessutom femte växeln, så du lär ju knappast lägga en burnout med den?
Har ju däremot sett flera varianter, t.ex. M45 med OD, eller M46 med OD på alla växlar.
Folk är påhittiga. smile
Senast redigerat av TurbOla (17 juni 2011)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
17 juni 2011
#13
TurbOla skrev:
Teorin om att M45an är svagare än M46an, är väl för att det bara är 4 växlar i M46an, jämfört med 5 växlar i M45an - vilket betyder 5 växlar i samma hus som där M46an bara har fyra.

Dvs någonting måste ha minskats ner för att få plats med en femte växel.
Om jag inte missminner mig, skulle det vara avkall på grovlek på axlar, drev o.s.v.

ODn motsvarar ju dessutom femte växeln, så du lär ju knappast lägga en burnout med den?
Har ju däremot sett flera varianter, t.ex. M45 med OD, eller M46 med OD på alla växlar.
Folk är påhittiga. smile

Nu har du blandat ihop begreppen ganska kraftigt.
M46 = M45 med utvändig OD. Mao samma hus, det enda som skiljer är OD´n och den är extern.
M45 = 4 växlad gjutjärnslåda.
M47 = Aluminiumlåda med 5 inbyggda växlar, klenare.
M40 = Gammal 4-växlad låda, passar med B20.
M41 = M40 med extern OD.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Reservdansk
6 271 Inlägg
17 juni 2011
#14
RD_87 skrev:
Nu har du blandat ihop begreppen ganska kraftigt.
M46 = M45 med utvändig OD. Mao samma hus, det enda som skiljer är OD´n och den är extern.
M45 = 4 växlad gjutjärnslåda.
M47 = Aluminiumlåda med 5 inbyggda växlar, klenare.
M40 = Gammal 4-växlad låda, passar med B20.
M41 = M40 med extern OD.

Ja, det har du rätt i, jag tänkte M45=M47. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet


Sök