Vibrationer i chassit.

frollen
21 juni 2011 · 97 Inlägg

Har ett problem med min 940, se om någon kan hjälpa mig med något bra tips.

Bil: Volvo 940 ltt -96.
Miltal: ca 25 000.
Motor: Chippad med höjt ladd till 0.9.

Problem: När jag vid fullt gaspådrag åker iväg från 0-130 så börjar det vibrera mycket i båda stolarna när man kommer runt 90-110km/h (slutar vibrera efter man kommit över 110km/h sedan).

När man inte kör med fullt gaspådrag upp i hastighet runt 90-110km/h, alltså ligger runt 0.5 i ladd så känner man inte av något alls av vibrationerna.

Vilket låter som att det uppstår när jag kör med ett högre vrid?

Har haft borta kardan och bytt till ett nytt stödlager samt känt på drivknutarna, inget kändes.
Det är nya hjul som är balanserade med, och det uppstår även om jag byter hjul.

Någon som har en ide på vad det skulle kunna vara?

Är tacksam för svar.

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
SLG
22 juni 2011 · 498 Inlägg

Du testade att byta alla hjul samtidigt? Så inte något av dom andra satt på. Knutarna på kardan gick inte trögt i vissa lägen när du leade på dom? Om allt det är bra jag har sakt så kanske det kan vara svänghjul/koppling eller något som det är oblans i.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.
frollen
22 juni 2011 · 97 Inlägg

Ja, alla hjul är testade och knutarna gick fint. och tack så länge!

SLG skrev:
Du testade att byta alla hjul samtidigt? Så inte något av dom andra satt på. Knutarna på kardan gick inte trögt i vissa lägen när du leade på dom? Om allt det är bra jag har sakt så kanske det kan vara svänghjul/koppling eller något som det är oblans i.

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
OUTLAW1
23 juni 2011 ·

frollen skrev:
Ja, alla hjul är testade och knutarna gick fint. och tack så länge!

SLG skrev:
Du testade att byta alla hjul samtidigt? Så inte något av dom andra satt på. Knutarna på kardan gick inte trögt i vissa lägen när du leade på dom? Om allt det är bra jag har sakt så kanske det kan vara svänghjul/koppling eller något som det är oblans i.

liten teori men har du bytt bussningar i bakvagnen o framvagnen...
finns det glapp där så kommer det märkas mer vid pådrag än inte..bara min teori..byt till race alternativ om du skal byta..det kommer din bil må bra av.

frollen
23 juni 2011 · 97 Inlägg

Nej de har jag inte bytt, tackar så mycket.

OUTLAW1 skrev:

frollen skrev:
Ja, alla hjul är testade och knutarna gick fint. och tack så länge!

SLG skrev:
Du testade att byta alla hjul samtidigt? Så inte något av dom andra satt på. Knutarna på kardan gick inte trögt i vissa lägen när du leade på dom? Om allt det är bra jag har sakt så kanske det kan vara svänghjul/koppling eller något som det är oblans i.

liten teori men har du bytt bussningar i bakvagnen o framvagnen...
finns det glapp där så kommer det märkas mer vid pådrag än inte..bara min teori..byt till race alternativ om du skal byta..det kommer din bil må bra av.

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
frollen
23 juni 2011 · 97 Inlägg

Å andra sidan, är inte bussningarna en besiktningsfråga? dem anmärkte inget på bussningana då. men jag vet inte wink

frollen skrev:
Nej de har jag inte bytt, tackar så mycket.

OUTLAW1 skrev:

frollen skrev:
Ja, alla hjul är testade och knutarna gick fint. och tack så länge!

liten teori men har du bytt bussningar i bakvagnen o framvagnen...
finns det glapp där så kommer det märkas mer vid pådrag än inte..bara min teori..byt till race alternativ om du skal byta..det kommer din bil må bra av.

jaha?
Volvo 940 ltt "Ryssen" (1996)
OUTLAW1
23 juni 2011 ·

frollen skrev:
Å andra sidan, är inte bussningarna en besiktningsfråga? dem anmärkte inget på bussningana då. men jag vet inte wink

frollen skrev:
Nej de har jag inte bytt, tackar så mycket.

OUTLAW1 skrev:

liten teori men har du bytt bussningar i bakvagnen o framvagnen...
finns det glapp där så kommer det märkas mer vid pådrag än inte..bara min teori..byt till race alternativ om du skal byta..det kommer din bil må bra av.

oj oj förlitar du dig på bilprovning så har du satt ditt liv i händerna på satan..ungefär vad jag tycker om bilprovningen som jag anser släper igenom ALLT...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang