5714
Sök

Progressiva fjädrar *funderingar*

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 618 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Är det nån skillnad vilket håll man vänder en progressiv fjäder åt?

Följde med nya ej monterade bakfjädrar till min P1800 & jag har ingen aning om hur såna funkar.

Bilen ska även styvas upp med IPD kränghämmare & nya stötdämpare,

https://www1.garaget.org/gallery/images/45/44948/44948-12a630b99dd40a0f46ba80b0b3aa5533.jpg
Senast redigerat av farbrorbozze (1 juli 2011)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 749 Inlägg
1 juli 2011
Sätt den delen som varven är tätare på uppåt.
Det spelar iofs ingen roll, men du minskar risken med sten och grus som lägger sig där då wink

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2011
..annars brukar fjädrar vara märkta med artikelnummer och numret bör vara åt "rätt" håll efter montering.

**

IPD krängningshämmare är bra grejer! cool

6 618 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
patrikke skrev:
Sätt den delen som varven är tätare på uppåt.
Det spelar iofs ingen roll, men du minskar risken med sten och grus som lägger sig där då wink

Tack för de Patrik, märks att vi båda är byfånar som vill sladda grusväg wink

steifan skrev:
..annars brukar fjädrar vara märkta med artikelnummer och numret bör vara åt "rätt" håll efter montering.

**

IPD krängningshämmare är bra grejer! cool

Får kolla om det står nåt på fjädrarna då wink

Ja de va FETA grejjer den där kränghämmarsatsen big_smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 juli 2011
Du bör ha den "tjocka" delen uppåt, så att det är bakvagnen som rör sig och inte karossen när det fjädrar smile Efterssom de trycks ihop och svänger lite när axeln går upp så är det ju bättre att den mest fjädrande delen är neråt då smile

Hörde mig för och det var så jag tolkade svaret, men kan ju vara så att det inte är så det måste vara, men att det är bäst om det är så smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

6 618 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Ja nu har jag ju båda alternativen att välja på fortfarnde... om jag sätter så texten kommer rätt
(som  "steifan" säger) så blir det den tätlindade delen neråt, medan Patrikke & Volvo 1968 tycker att jag ska gå på den ändan uppåt.... *hjärnblödning*

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
1 juli 2011
De progressiva fjädrarna min kära far sparat från Amazon är smala i båda ändar, ingen beslutsångest där inte lol Ska man låna dem till Amazonen kanske? wink

Ja hör dig lite extra för innan du monterar om du är osäker, surt och få göra om! Somsagt, jag har aldrig jobbat med det så har ingen egen erfarenhet..

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

6 618 Inlägg
1 juli 2011
Trådstartare
Volvo1968 skrev:
De progressiva fjädrarna min kära far sparat från Amazon är smala i båda ändar, ingen beslutsångest där inte lol Ska man låna dem till Amazonen kanske? wink

Ja hör dig lite extra för innan du monterar om du är osäker, surt och få göra om! Somsagt, jag har aldrig jobbat med det så har ingen egen erfarenhet..

Ja det var mest om funktionen kan bli olika beroende vilket håll man vänder dom åt tänkte jag.

framfjädrarna är iaf tätlindade i nederändan (monterade av förra ägaren)

huh?
10 427 Inlägg
2 juli 2011
Om du kan lista ut vad det är för fabrikat på fjädrarna så kanske det går att luska
fram vad tillverkaren tycker. Har progressiva fjädrar bak på min 740 och där är de
tunnare "döda" fjädervarven "uppåt". Men där är även numreringen åt "rätt" håll. wink

6 618 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
steifan skrev:
Om du kan lista ut vad det är för fabrikat på fjädrarna så kanske det går att luska
fram vad tillverkaren tycker. Har progressiva fjädrar bak på min 740 och där är de
tunnare "döda" fjädervarven "uppåt". Men där är även numreringen åt "rätt" håll. wink

kan ju alltid fråga förra ägaren om vart han köpt dom smile

1 749 Inlägg
2 juli 2011
Funktionen är lika hur du än vänder på dem.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

6 618 Inlägg
2 juli 2011
Trådstartare
patrikke skrev:

oki

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
2 juli 2011
farbrorbozze skrev:
patrikke skrev:

oki

på min är de ttäta varven neråt så de ska noog inte spela nå roll

Sök