2301
Sök

skillnad på diesel- och bensinturbo

83 Inlägg
16 januari 2007
Trådstartare
#1
vad i stora drag är skillnaden. på en bensinare har man vääl luftspjäll som bygger ett vakumtryck å det är de som man dumpar me dumoventilen? lr har ja fel? å hur äre då på den diesel som de isåfall inte skulle vara mågot luftspjäll (om det är som ja tror då) varför behövs inget spjäll på en diesel asså?


5 710 Inlägg
17 januari 2007
#2
På bensinmotorer styr man luftmängden med gasfoten och anpassar sedan bränslemängden efter hur mycket luft som släpps in.
På en diesel styr man istället bränslemängden.....på luftsidan är det "full gas" hela tiden.

MVH Jonas
..............

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 januari 2007
#3
jonTe skrev:
På bensinmotorer styr man luftmängden med gasfoten och anpassar sedan bränslemängden efter hur mycket luft som släpps in.
På en diesel styr man istället bränslemängden.....på luftsidan är det "full gas" hela tiden.

Borde det inte innebära att motorn "dränks" med luft?
Fast en dieselmotor kanske inte är lika känslig som en bensinare med sånt...

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

252 Inlägg
17 januari 2007
#4
Insugning av luft till förbränningsrummet styrs ju av ventilerna och därmed bestäms hu mycket luft som skall in. Turbon gör bara så att man hinner fylla på mer luft under en kortare tid då ventilen är öppen. Man måste ju alltid "elda" optimalt, (bränsle vs luft) för att få hög verkningsgrad.

//Janne


Sök