Högerstyrd bil?

pzymon egen företagare
28 maj 2011 · 630 Inlägg

inga problem alls tycker jag, föredrar höger- framför vänsterstyrt.

AB8 Mr
28 maj 2011 · 35 Inlägg

Sen slipper man åka fast för fortkörning vid kameraskåpen (tror jag)

Mvh
/B
Tesla Model 3 "Bettan" (2019)
myran Foto/Bilnörd
28 maj 2011 · 1 541 Inlägg

Munkens skrev:

AB8 skrev:
Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

Har hört (kan va en "urbanlegend") om en passagerare i en högerstyrd bil som fick blåsa när dom stoppades av polisen.
Polisen blev stortokig när mätaren visade 1promille.
Dock insåg han ju ganska snabbt att det inte var föraren som hade blåst...

en bekant har varit med om liknande.

Polisen frågar om körkort. Passagerare (på vänster sida) svarar att han inte vill visa.
Sur polis Svara med att då ska man minsan få börja med att blåsa.
Personen i fråga säger Nej. det tänker jag inte göra.
Polisen Vafan.. hit med körkortet nu (riktigt sur)
bla bla han vägrar.
Tillslut frågar polisen varför.

Svaret blir "för det är inte jag som kör" och pekar på andra sidan av bilen.

Polisen gick runt till andra sidan bilen.. tittade en halv sekund på körkortet som sträcktes ut av en fnissande person. Sa inte ett ord.. lämna tillbaka körkortet utan att säga ett ord förutom "åk"

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
Anton-DekorTeknik
29 maj 2011 · 964 Inlägg

Har både en rx8a högerstyrd med spakarna på rätt sida och en rx7a med spakarna på fel sida.

Jag tycker absolut inte att det är några problem med högerstyrt utan vi kommer troligtvis köpa en högerstyrd bil som familjebil med för att slippa skifta

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!
Runn WS7 Avstängd
29 maj 2011 · 1 031 Inlägg

AB8 skrev:
Lite jobbigt bara att backa genom donken när man blir hungrig wink

Min son stoppades av polisen när han körde min Evo. Polismannen stegade fram och frågade flickvännen (som satt bredvid) om körkort. Hon log lite och visade körkortet sen frågade min son om han också skulle visa körkort. -Oj, där sitter ratten sa polisen och såg lite skamsen ut..

Hahaha, kul...

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
attackhamster
29 maj 2011 · 475 Inlägg

NeoSWE skrev:

Brains skrev:
Det jobbigaste är blinkers- och vindrutetorkarspakarna...

Haha, håller med dig. Jag gör fortfarande fel när jag skiftar mellan bilarna hemma, men det får man bjuda på smile

ha vänster hand på växelspaken... då finns det bara en hand kvar att blinka med... så lärde jag mig big_smile

visa faller för grupptryck.. visa faller för laddtryck
Bättre med kartong trim än rasad motor
Mazda RX-7 (1993)
OE
29 maj 2011 · 318 Inlägg

Första gången jag körde högerstyrt kändes det konstigt i ca.10 minuter sedan tyckte jag att det blev bättre än vänsterstyrt för att man har mycket bättre koll på kanten av vägen.

Det som jag tycker att var jobbigt är drive-in köer men då är det ju bara att ha med något kompis, men också omkörningar...

Pinsamt kan det bli när man växlar bil ofta och tex. Besiktar bilen och ska köra iväg, märker att besättningsmännen skrattar för att man satt sig på passagerar sidan. Men det får man bjuda på ibland :p

Nu i efterhand tycker jag att det är bra mycket skönare med vänsterstyrt, men har inga problem med att köra högerstyrt häller....

Senast redigerat av OE (29 maj 2011)

_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
29 maj 2011 · 1 123 Inlägg

fördelar med högerstyrd:
man har koll på kanten av vägen
ej påkörd när man öppna dörren.
sen har man koll på att fälgarna bli förstörda.
nackdelar med högerstyrd:
när man ligger bakom lastbilar de är svårare att köra jämför mot en vänsterstyrd

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Johan_e2
29 maj 2011 · 1 105 Inlägg

Tycker också det är skönare med högerstyrt, absolut inga problem mer än när man ska göra en omkörning eller kör drive-in på Donken. Tar kanske 1 dag för att bli van men efter att man drämt högerhanden i dörrsidan för att man letat växelspaken x-antal gånger så lär man sig till slut.

Rice, Rice Baby!
Projekt Skyline R33 RB25det renovering/uppgradering
--> Projekt-tråden <--
Nissan Primera "Barnvagnsbilen" (2000)
Nissan Skyline R33 GTS25T "BAYSIDE" (1994)
Infiniti FX35 "FXn" (2003)
Holiace
29 maj 2011 · 1 754 Inlägg

Det är lätt att köra högerstyrt smile
Visst, första dagarna eller så får man passa sig och tänka på att ligga långt till höger men efter det är det smooth sailing.

(Kör postbil varje vardag)

Jag kan inget om allt.
pzymon egen företagare
29 maj 2011 · 630 Inlägg

Omkörningar är inga problem alls, håll 3-sek regeln, då ser man mycket bättre. sen är det bara gasa när det är fritt, med "rätt" bil så är det inga problem alls.

M0onLight
28 juli 2011 · 83 Inlägg

Jag har kört högerstyrt nu i nästan 2 månader och man lär sig ganska snabbt och konstigt nog är det skönare att sitta på högersida.
Innan tänkte jag att jag aldrig ville sitta och köra på höger sida.

Som folk har nämnt, var blinkers och vindrutetorkare ett jobbigt moment ett tag.
Samma sak att man gärna gick till fel sida när man skulle åka iväg.
Omkörningar är inte så stora problem.
drive thruu är lite drygt, men det går att backa. Det har jag gjort några gånger.
Sedan hade jag problem att kolla i mittbackspegeln i början, jag kollade jämt i sidostolpen :-P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang