5707
Sök

Byta bromsklotsar på Volvo XC70 - 99

2 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Hejsan! Jag skulle byta bromsklotsar på min XC70 - 99, och tittade i reparationshandboken från Haynes. Den skall ju vara kanon. Det var bara det att den visade helt andra bilder än som det ser ut på min bil. Antagligen gäller bokens bilder en vanlig V70. Det ser tydligtvis helt annorlunda ut på en XC70. Snälla, är det någon som vet hur man får av bromsklotsarna på min bil? Jag blir inte klok på konstruktionen. Klotsarna är ju täckta av en hel kåpa, som jag inte vet hur man får av?!?!?

4 824 Inlägg
30 juli 2011
bromsoken bak ser likadana ut som fram eller hur?
då behöver du en 7mm insexnyckel (ingår inte i dom vanliga satserna så den får du åka och köpa) sen är det är det bara att göra precis som när du byter fram dvs. bort med stålbygeln , täckpluggarna till glidbultarna sen är det bara att lossa glidbultarna (det är till dom du ska ha 7mm insexnyckeln till) sen är oket löst.

kolla i haynes boken hur man byter fram så kommer du fixa det utan problem.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 Inlägg
30 juli 2011
Trådstartare
Tack för tipsen. Det visade ju sig att det var flytande ok bak här också. Vid ett samtal med en kompis visade det sig att han hade ett specialverktyg för att enkelt kunna trycka tillbaka kolven. Han erbjöd sig att hjälpa mig, så nu är det fixat.  Skönt!

Sök