5773
Sök

Reparera styrväxel Volvo V70 GLT -98?

2 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Hej.
Styrväxeln på min V70 GLT -98 har börjat läcka kopiösa mängder servoolja. Det räcker att köra några mil för att oljan i behållaren ska ta slut. Jag chansade och köpte Red Line Seal Saver på mekonomen men det gjorde ingen skillnad.
Min sambos bror kan hjälpa mig att byta styrväxeln men jag tänkte att om det är packningarna eller o-ringar som är dåliga kanske de går att byta dem på den befintliga. Min fråga är alltså om det är värt att eller om det går att reparera styrväxeln istället för att köpa en ny/begagnad?

Om jag uttrycker mig underligt i texten ovan kan det bero på att jag inte är speciellt duktig på bilar och jag vet inte riktigt vad saker heter.

Martin

749 Inlägg
3 augusti 2011
Var ute för exakt samma fel på samma bilmodell för ett tag sen.
Vi bytte ut styrväxlen och när vi undersökte den gamle såg vi att det inte hade gått att renorvera pga att kuggstången i växlen var rostig och det orsakade läckan.
Så ett tips är att byta ut den.

2 Inlägg
3 augusti 2011
Trådstartare
Okej, ja det behöver ju inte bara vara packningarna som är dåliga. Men om det endast är packningar eller o-ringar eller va de nu heter, är det då svårt att byta dem?

749 Inlägg
4 augusti 2011
Martinnn skrev:
Okej, ja det behöver ju inte bara vara packningarna som är dåliga. Men om det endast är packningar eller o-ringar eller va de nu heter, är det då svårt att byta dem?

Tror man behöver skruva isär styrväxlen fullständigt, och då måste styrväxlen först demonteras har renorverat en Volvo 240 styrväxel en gång för länge sedan men aldrig på en v 70.
Fast de flesta styrväxlar funkar ju likadant iallafall.
Har för mig att man börjar med att lossa pinjongaxlen, dvs axlen som rattstången sitter i, tror den sitter fast med en bult ifrån undersidan bakom ett lock.
Man bör kunna ta bort pinjongaxlen sedan.
Man måste märka upp förhållandet mellan pinjongaxel och kuggstång exakt rätt eftersom pinjongaxlens infästning på rattstången har en avfasning så rattstången bara passar mot pinjongen på ett sätt.
Sätter man ihop det fel så kommer kabelsnurran till airbagen gå av när man svänger och SRS lampan tändas.
Någonstans ihop med pinjongaxlen sitter en toritionsskruv som styr oljetrycket till rätt del av styrservocylindern när ratten vrids, denna ska man vara försiktig med.

Iallafall så lossar man styrväxeldamaskerna, styrstagen och sedan ska man lossa en låsring på ena sidan, tror sedan att man kan dra ut kuggstången ur huset.
Tätningarna bör sitta i cylindern och därför måste kuggstången demonteras.

Är väldigt mycket jobb att bara byta ut styrväxlen, tog mig 4 timmar på en fullutrustad verkstad.
Man måste hänga ner subframen (motorbalken som även håller styrinrättningen) långt.
Samtigt måste flera motorfästen lossas och motorn hängas upp med ett motorok ifrån ovansidan eftersom ett av de hydrauliska motorfästena är infäst på styrväxlen.
Fick lossa krängningshämmarstagen och man kanske kan behöva lossa spindellederna också för att underlätta.
Fick även ta bort styrservorören fullständigt ifrån bilen.
Fick ut styrväxlen genom att skruva av vänster styrstag så man kunde få ut den mellan motorn och balken.
Ratten måste sättas i sitt bakersta nedre läge för att man ska kunna demontera rattstången ifrån styrväxlen.
Det är mycket viktigt att splinsen kommer exakt rätt igen eftersom man annars ej får i skruven eller skadar låsskruven.
Förhållandet mellan ratten och styrväxlen får ej förändras, vrid ej ratten när styrväxlen är bortplockad, det bästa är att ha hjul och ratt helt rak när arbetet påbörjas och kanske knyta ett snöre i ratten så den ej vrids runt av misstag.

Hjulinställningen kommer bli fel även om man ej justerar på stagen eftersom så mkt demonteras.
För att undvika onödigt felaktig TOE inställning kan man mäta upp avståndet i framkant på fälgarna med exempelvis måttband medans ratten står rakt innan arbetet påbörjas och sedan justera tillbaks till undefärligt rätt avstånd när arbetet är klart (hjulinställning behövs ändå göras även om bilen verkar gå rakt, Toe påverkar bilens köregenskaper mkt och dessutom kan däcken bli förstörda med fel inställning).

(KUGGSTÅNG är den långa horisontella axlen som styrstagen är monterade på och går igenom hela styrväxlen.)
(STYRSTÅNGEN sitter mellan ratten och styrväxlens pinjongaxel och har längdförskjutning samt flera knutkors)
(PINJONGAXEL Sitter i styrväxlen, den korta axlen med ett drev som manuvrerar kuggstången och oljeflödet till servocylindern)
(STYRSTAG Sitter monterat mellan styrväxlen och styrleden och har en led och gängor för justering av toe inställning)
("KABELSNURRA" Sitter bakom ratten och överför signal till tuta, SRS och ev multifunktioner i ratten  oavsett hur ratten vrids)
(TOE INSTÄLLNING svårförklarat men, förhållandet på avståndet vinklen mellan hjulen i färdriktning.

OBS va mycket noggranna när ni jobbar med styrinrättningen eftersom det inte finns nån "back up" om något går fel.
Se till att allt monteras ordentligt och att skruvar ej blir överdrivet åtdraget eller för löst.
Tappar man styrningen så är det kört!
Senast redigerat av Bjornn (4 augusti 2011)

Sök