3181
Sök

Volvo S70 - Hjulinställning med glapp i länkarm

351 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

Bytte idag hela höger styrled på min S70 eftersom jag var säker på att denna glappade (hade bilen upphissad och kände efter glapp i sidled). Bytte denna idag men glappet kvarstod.. Tydligen så var det leden i nedre länkarmen som glappade (nere till vänster på bilden). Jag monterade även sänkfjädrar på bilen igår, så eftersom en hjulinställning ändå behövs så bytade jag den (som jag trodde) glappande styrleden. Så imorgon är en hjulinställning bokad... Tror ni det går bra att göra hjulinställning när den leden glappade? Jag kan tycka att det borde påverka hjulvinklarna.

Mycket tacksam för hjälp!

http://www.mhstyling.se/images/products/vghllning/9295/volvo-850/volvo-styling/85.1901.jpg

Edit:
Jag ska köra 20 mil med bilen till helgen så det är därför jag frågar. Annars hade jag skjutit upp hjulinställningen tills nästa vecka och bytt länkarmen då.
Senast redigerat av LimpanS (11 augusti 2011)

279 Inlägg
11 augusti 2011
går går så det blir någolunda rätt och inte äter däcket för fort. men kommer aldrig att bli bra utan får göra en ny igen. inte säkert alla däckfirmor vill göra det heller när dom känner att det är glapp. men jag förstår dig. vart i samma sits big_smile

8 267 Inlägg
11 augusti 2011
För det första hinner inte fjädrarna sätta sig till imorgon. Det gör att när dem väl satt sig så lär du göra en ny inställning för att det ska bli rätt. Och för det andra så kommer glappet i spindellden innebära att du lär byta länkarm och då behövs en ny inställning i vilket fall. Så åk en vecka minst, gärna 2 innan du gör en inställning och byt länkarmen så blir det bra.

351 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Tack för svaren smile

Jag kommer ju såklart byta länkarmen i vilket fall som helst, men jag hinner ju inte göra det innan hjulinställningen imorgon. Men som sagt så måste det väl vara bättre att jag gör en hjulinställning imorgon med glapp i länkarmen, och sen gör en ny när jag bytt länkarmen och väntat ett par veckor på att fjädrarna satt sig? Blev lite kluddigt men ni kanske förstår..

Och återigen.. Anledningen till att jag skriver här är att jag behöver köra 20 mil med bilen nu i helgen. Och då är väl det bästa att jag gör hjulinställningen med glapp i länkarmen så länge?
Senast redigerat av LimpanS (11 augusti 2011)

8 267 Inlägg
11 augusti 2011
LimpanS skrev:
Men som sagt så måste det väl vara bättre att jag gör en hjulinställning imorgon med glapp i länkarmen, och sen gör en ny när jag bytt länkarmen och väntat ett par veckor på att fjädrarna satt sig?

Dem enda som kan tycka att det är bra är väl firman som får betalt 2 gånger för något som bara behövs göras en gång egentligen. Som jag ser det så är en inställning imorgon enbart bortkastade pengar och tid till ingen nytta. Men det är dina pengar...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 augusti 2011
Jag är beredd att hålla med, hjulinställning med glappa & defekta grejor är totalt bortkastat. Det blir iaf inte bra så då kan du lika gärna köra till du har fått dit en ny länkarm.
Senast redigerat av RD_87 (11 augusti 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Personbils tekniker
238 Inlägg
11 augusti 2011
Har du bytt styrled så ska du inte sitta och åka 20 mil med bilen, utan gör en hjulinställning, du borde få fram en länkarm imorgon? Och byta den innan dom gör hjulinställningen? Eller om dom kan byta den?

Sök