2018
Sök

Angående problem med automatisk växellåda

5 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Hej, sedan en tid tillbaka har jag fått problem med automatlådan på min VW Golf Variant årsmodell 1998.
När jag startar så driver den inte , bilen står stilla oavsett om jag har i D, 1 eller 2an. Den varvar väldigt, och det tar en bra stund innan jag får bilen att driva. Efter ett tag går det någorlunda men stannar jag bilen vid rött så hoppar bilen lite då jag gasar. Jag har ingen aning om vad det kan vara för problem men det är väldigt irriterande och jag kan just nu inte köra några längre sträckor , är rädd för att bilen blir stående på vägen, motorn startar och stängs av utan problem dock. Hoppas någon kan hjälpa mig med lite tips, tack på förhand. //PeterDaniel

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 augusti 2011
Du bör omgående byta olja i lådan, byt filter också om det inte är tvättbart. Jag skulle vilja påstå att du inte bör köra bilen överhuvudtaget innan du löst problemet då det riskerar att bli värre = dyrare.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

5 Inlägg
11 augusti 2011
Trådstartare
Ok,  jag väntar tills jag får en tid på verkstan här i närheten tack för dina råd.
//PeterDaniel

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 augusti 2011
Det finns en chans att något redan gått åt helvete men ju mer du kör ju närmare totalras kommer du. När lådan inte får oljetryck som den ska så blir det jävligt varmt av friktionen och det kan bli dyrt. Jag körde hem en bil med taskigt tryck en gång, den chansningen kostade 6K. sad

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej Skrotsamlare!, ville tacka så hemskt mycket för ditt tips angående aut. växellådan.
Jag lämnade in bilen på verkstan och berättade att de borde byta både ATF Olja och filter och så gjorde de det och bilen går alldeles utmärkt nu. När jag föreslog de skulle byta olja och filer så sade de först att visst kunde de göra det men att det fanns risk för att växellådan skulle paja helt , men det är något jag fortfarande inte fattar. Bilen är ju gammal och jag hade inga allternativ till reparation, kunde inte köra den överhuvudtaget, sedan gjorde de bytet och det blev perfekt, så nu är jag riktig glad, tack återigen.

Mvh
           PeterDaniel

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 augusti 2011
Skönt att det löste sig, bytesintervallerna är extremt olika på automatlådor men man kan vara ganska säker på en sak och det är att folk inte byter i onödan. Jag byter årligen i min men det är överkurs. smile
Att lådan däremot skulle kunna paja av oljebyte är däremot rent skitprat, den ska bytas med jämna mellanrum precis som all annan olja.

5 Inlägg
16 augusti 2011
Trådstartare
Hej igen, det de sade till mig på VW var att de byter olja och filter var 6000 mil på nyare bilar men min Golf är årsmodell 98.  Jag misstänker att någon på verkstan har slarvat någon gång under de senaste åren, och jag har gjort servicen varje år och alltid på VW och följt serviceintervallerna. Har kört 17770 mil hitills och på 12 år är det ju inte mycket, tycker att en automatlåda borde hålla ganska bra med rätt service oh skötsel.

Sök