7059
Sök

Planer på ett b230FK/T projekt, tacksamm för tips och råd

329 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
Hej!

jag har planer på att renovera och trimma upp en gammel rödtjutare som skolprojekt smile
jag har tänkt att ha denna motor som bas för mer extremare trimmning i framtiden, då delar som känns för veka byts ut.
det känns som ett säkert kort, och jag köper ju komplett bil som sedan skulle bli 18års bil

detta är vad jag kommit fram till änsålänge, mitt motorrecept jag tar gärna emot tips och råd, negativt/positivt om delar jag tänkt änvända och varifrån jag köper dem

har skolan med alla verktyg och kunniga lärare som feedback, även billastbilsvärkstad och närheten till mekanisk verkstad, all info jag själv inte hittar frågar jag om här

Budget: ca 20.000kr

B230 fk/t motor:......................................'begagnad'        
Tubogrenrör............................................'klracing'           
T3/T4 W turbo.........................................'klracing'       
H-profilstake B230 x4..............................' L-M-R  '       

packningar:
sotningssats............................................'folkraceshoppen'   
kompletteringssats..................................'folkraceshoppen'       
Ramlager B230 88-..................................'folkraceshoppen'       
Vevlager B230 Glyco Scantech.................'folkraceshoppen'       
Kolvringar B230.......................................'folkraceshoppen'       
Ventilfjäder Volvo  x8...............................'folkraceshoppen'       
FS324 turbotrimkam................................'folkraceshoppen'*god för 400hk*   

*övrigt*
viktning       
få tag i en billig 531 topp å porta
annan/bättre intercooler

jag kan inte uppskatta vad jag skulle kräma ur motorn med denna specen, då jag inte har tillräcklig erfarenhet, men det har jag tänkt skaffa på vägen.

Mina mål är ca 300hk är mitt recept tillräckligt eller behövs annat som ex andra spridare, större lmm högre bränsletryck eller chippas?

vad tål kolvarna som sitter i?

någon som har efarenhet av turbon som kan säga vad den är god för?
laddtycket är inte av intresse, hamnar på det tryck det blir nar allting lirar

obs, detta är början till mitt kmmande projekt som kommer längre fram, jag vill bara kolla med erfaret folk som testat på detta före mig, å höra era tips och råd

MVH Alexander
Senast redigerat av hede_racing (24 augusti 2011)

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Thedriftking
25 augusti 2011
Du måste ha andra spridare, pump, chip/annat sprut, kanske större lmm?
vad kolvarna håller för vet jag icke, men kan väl gissa på en 300hk, inte mera än 350 iaf, beror helt på hur mappen ser ut, vissa motorer kan hålla länge medans vissa med samma setup rasar efter 50mil, se till att det inte spikar osv så äre nog lugnt till dina mål

329 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
vad skulle du rekomenera för spridare/pump då? räcker det att chippa den med trimchip från ex klracing, eller vikingchip som jag hört bra om?

lmm går väl att sätta i större rör? har sett andra som gör så?

Länk till min projekttråd, Volvo 940polis turbobygge: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 25&p=1
Tack Till:
klracing.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 augusti 2011
Gör en sökning, detta är INTE avancerad motorteknik och det finns mänger av info redan.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Sök