Hej!
jag har planer på att renovera och trimma upp en gammel rödtjutare som skolprojekt

jag har tänkt att ha denna motor som bas för mer extremare trimmning i framtiden, då delar som känns för veka byts ut.
det känns som ett säkert kort, och jag köper ju komplett bil som sedan skulle bli 18års bil
detta är vad jag kommit fram till änsålänge, mitt motorrecept jag tar gärna emot tips och råd, negativt/positivt om delar jag tänkt änvända och varifrån jag köper dem
har skolan med alla verktyg och kunniga lärare som feedback, även billastbilsvärkstad och närheten till mekanisk verkstad, all info jag själv inte hittar frågar jag om här
Budget: ca 20.000kr
B230 fk/t motor:......................................'begagnad'
Tubogrenrör............................................'klracing'
T3/T4 W turbo.........................................'klracing'
H-profilstake B230 x4..............................' L-M-R '
packningar:
sotningssats............................................'folkraceshoppen'
kompletteringssats..................................'folkraceshoppen'
Ramlager B230 88-..................................'folkraceshoppen'
Vevlager B230 Glyco Scantech.................'folkraceshoppen'
Kolvringar B230.......................................'folkraceshoppen'
Ventilfjäder Volvo x8...............................'folkraceshoppen'
FS324 turbotrimkam................................'folkraceshoppen'*god för 400hk*
*övrigt*
viktning
få tag i en billig 531 topp å porta
annan/bättre intercooler
jag kan inte uppskatta vad jag skulle kräma ur motorn med denna specen, då jag inte har tillräcklig erfarenhet, men det har jag tänkt skaffa på vägen.
Mina mål är ca 300hk är mitt recept tillräckligt eller behövs annat som ex andra spridare, större lmm högre bränsletryck eller chippas?
vad tål kolvarna som sitter i?
någon som har efarenhet av turbon som kan säga vad den är god för?
laddtycket är inte av intresse, hamnar på det tryck det blir nar allting lirar
obs, detta är början till mitt kmmande projekt som kommer längre fram, jag vill bara kolla med erfaret folk som testat på detta före mig, å höra era tips och råd
MVH Alexander