5635
Sök

Plocka ur växellåda Golf IV 1.8, vad behövs?

16 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Hejsan, ny på detta forum:).

Jag tänkte renovera min växellåda med nya synkringar och jag undrar ifall man måste ha bilen upphissad för att plocka ur lådan?

Eller behövs det bara en brygga för att hålla upp motorn?

Svara dom som vet.

Antar att det inte är så svårt att plocka ned lådan på dom men skulle vara bra i förhand att veta ifall det går bra att plocka ur lådan när bilen bara står på pallbockar.

Tack!

/// crippe.cool

2 414 Inlägg
4 september 2011
Vilken årsmodell är det?

16 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Det är en 99a.

16 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Hjälp smile..

747 Inlägg
5 september 2011
Blocka ut luftfilterbox + batteri + batterilåda.
Lossa fästpunkterna för wire/stag kommer inte ihåg vilket som satt på denna bör vara wire, lossa startmotor, lossa slavcylinder för kopplingen. Lossa övriga kablar som sitter fastsatta på lådan dvs typ backväxel kontakten bara och om det skulle vara något övrigt fäste ditskruvat. Lossa dom övre bultarna till lådan, nu kan du även sätta fast en motorbock och bulta av motorfästet och sänka ner motorn något. Nedan till så får du lossa drivknutarna och om det ser trångt ut så lossa drivaxlarna helt och hållet, väl borttaget tar du dom nedre bultarna till + nedre bult till startmotorn om du inte kommer åt den ovanifrån. Nu är det bara dra ut lådan, kom ihåg att ha vxl lyft under när du bultar av sista bulten iaf. Omvänd ordning vid montage.

/ Toni Larsson

16 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
Ok tack så mycket! Tycks alltså inte behövas någon lyft !!

747 Inlägg
5 september 2011
Om man tycker det är smidigt att ta emot en låda halvt liggandes som förmodligen gärna vill kramas med frambalken när den ska ut så är ju det ett alternativ wink

/ Toni Larsson

16 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
Jaha så man måste ta bort frambalken alltså?

Helvete smile.

747 Inlägg
6 september 2011
Nej men menar att det kan vara lite trångt att ta ner den utan men det går wink Sen att det är lättare med den nere är ena annan sak, glöm då inte att markera upp den innan du tar ner den.

/ Toni Larsson

16 Inlägg
7 september 2011
Trådstartare
Ok tack så mycket Toni, har du gjort detta själv?

Jag kollade mekotech och dom nämnde aldrig att man skulle ta ned bryggan, därför jag undra om det verkligen var nödvändigt.
Kanon om det går, även om det blir bökigt smile

747 Inlägg
7 september 2011
Har inte bytt på en 4a men är mer eller mindre samma på dom nyare, det jag menar var att det kan vara smidigare o ta ner den om man ska behöva ligga under bilen om den står på pallbockar, annars är det rätt smidigt annars att ta ner lådan utan ta ner balken. Ett jobb du gör själv utan behöva hjälp av någon vid nermontering samt montering av lådan från motorn.

/ Toni Larsson

16 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
Ok tack så mycket toni!!

Ska bli mysigt att skruva lite hemma i lugn och ro.

Sök