7054
Sök

Haltech F7, hjälp och råd med ecu, tändning och insug etc.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Hej!

Jag har fått ett erbjudande att köpa ett haltech F7 komplett med givare, spridare, fuelrail, härva etc.
Jag är medveten om att det mappas i dos och att det är ett gammalt system, så jag behöver inte kommentarer som bara säger att jag ska skaffa ett ms istället.. min budget är stram så ett nytt styrsystem för 8-10K är inget alternativ heller. Installationen av detta verkar dessutom väldigt enkel.

Edit: jag ska inte köra med överladdning, inte i dagsläget iaf.

Tänkte att det passar min golf ganska bra då den ändå har separat tändsystem, men jag har några frågor..

* Funkar det att köra med original tändning? modifierad fördelare med max förtändning vid 3000rpm+

* Hur löser man tomgång med detta styrystem?

* En fråga som inte hör till själva sprutet.. men jag funderar på att köra 40mm förgasare som separata spjäll, hur gör man med diverse hål och munstycken som inte kommer användas..?

Mvh /// Peter
Senast redigerat av Peter_Eriksson (11 september 2011)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Alternativt ett haltech E6, vilket skulle ni föredra av dem två?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
Tråd kan tas bort då det inte är aktuellt längre. Känns olönt att byta till ett elektroniskt sprut som inte kan styra tändningen. Det blir ms istället.

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 september 2011
Peter_Eriksson skrev:
Tråd kan tas bort då det inte är aktuellt längre. Känns olönt att byta till ett elektroniskt sprut som inte kan styra tändningen. Det blir ms istället.

Ja, man tappar mycket om inte tändningen är med.   Tänk på att MS är billigt och aldrig bättre än han som byggt det. Kvaliteten eller vad vi skall kalla det är alltså väldigt individuell beroende på lödkunskaper, komponentval etc.  MS är ett gammals sprut med begränsningar kring i princip allt.    Så ett MS kan bli extremt mycket svärande och kosta mycket i felsökning innan det funkar.

Ett Nira i3+ för 10000kr är ofta billigare om man inte själv bygger sin MS box och förstår samt kan reda ut varför det inte funkar eller beter sig som man vill.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Jag kom fram till det också.

Ms-boxen jag köper är byggd av Jol på skogenracing och de är kontrollerade och anpassade av Backeliten. Så det känns bra mkt tryggare än att jag skulle pilla ihop grejerna själv.
Sen kommer jag köpa en härva färdigbyggd av protoparts.fi bara det att jag kommer att be dem bygga den för hallgivare istället.

Länk: http://skogenracing.editboard.com/t8535 … megasquirt

Edit: det är ms1 v3 jag har beställt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 september 2011)

Forummoderator
10 576 Inlägg
13 september 2011
Redan där blir jag misstänksam, det står 4-6cyl wastefire, 5cyl funkar inte med wastefire och ms1 kan inte räkna på 5cyl utan trigger i fördelaren.   Nåväl du väljer givetvis själv, men kolla runt lite och fråga inte bara han som säljer spruten, det blir ofta en vriden bild där :-P

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
Det är ms1 v3 jag ska ha. Jol har byglat om den för användning av hallgivare istälket för vr. Extrakod o inbyggt tändsteg. Så det är inget att bli misstänksam för där vad jag kan se.

"ms1 v3, extrakoden för VR-givare med en tändutgång inkl tändsteg. För att styra en tändspole direkt med fördelartändning tex Volvo turbo. 2600kr"
Men som sagt  har han byglat om den för hall-givare istället för VR.

Sen har jag inte mer än 4 cylindrar i golfen vad jag vet heller tongue
Senast redigerat av Peter_Eriksson (13 september 2011)

Sök