2681
Sök

Turbo för diesel?

10 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
Hej
Jag har en audi a4 tdi -97. Går det på något sätt koppla in en dumpventil utan att behöva köpa en sån där fuskventil med givare under gaspedalen? MVH Medin

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
10 Inlägg
3 december 2006
Trådstartare
Men är det möjligt??

too fast to live, too young to die
357 Inlägg
3 december 2006
du kan väl sätta dit en men den kommer inte funka...kommer inte låta som på bensinbilar..

1 741 Inlägg
3 december 2006
varför tappar man effekt på en diesel bil med dump? för turbon lär ju plågas lika mycket på en diesel och då man släpper gasen så händer det väl ändå inget förutom att turbon tvärstannas och det vill man ju inte!

får gärna förklara det för mig som inte hållit på med diesel.

för tvärstannar turbon plågas den får inte upp laddet lika fort som med dump för det är väl laddet man vill åt med turbon?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

5 710 Inlägg
4 december 2006
tecman skrev:
varför tappar man effekt på en diesel bil med dump? för turbon lär ju plågas lika mycket på en diesel och då man släpper gasen så händer det väl ändå inget förutom att turbon tvärstannas och det vill man ju inte!

för tvärstannar turbon plågas den får inte upp laddet lika fort som med dump för det är väl laddet man vill åt med turbon?

Kort o gott, anledningen eller skillnaden mellan en diesel och bensin är att:
Dieseln har inget gasspjäll.

Sååå, när man släpper gasen är det fortfarande "full gas" på luft sidan=det behövs ingen avlastningsventil.
Att det inte finns något luftspjäll gör oxo att det inte finns något vacum i insuget när man släpper gasen=en avlastningsventil på en diesel måste styras elektroniskt.

Behöver jag säga att den heller inte har någon som HELST funktion?

MVH Jonas
..............

10 Inlägg
4 december 2006
Trådstartare
Okej, Tack för svaret...De blir väl o använda stereon istället

1 741 Inlägg
4 december 2006
jonTe

Man tackar man tackar. nu vet man något mer åxå smile  diesel motorer är faan speciella tongue hehe

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Väghyvel
252 Inlägg
4 december 2006
men det går att sätta på en dump på en disel kolla på   "yppa" på garaget han har byggt en fungerande dump till sin..

34 Inlägg
25 januari 2007
tecman skrev:

Du har inget gasspjäll på en diesel så därför finns det inget som stoppar upp turbon som på en bensimotor, Därför fortsätter turbon att snurra fint och ger bra respons ändå tongue

Vw trimmare
2 995 Inlägg
25 januari 2007
joel_h skrev:
men det går att sätta på en dump på en disel kolla på   "yppa" på garaget han har byggt en fungerande dump till sin..

det går att bygga själv elelr köpa färdiga satser för "Dump konvertering" fungerar kanon
och den låter som ***....

Sök