1955
Sök

Bilen knacka när ja bytte spridare :S

283 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Jag bytte spridarna på min saab 900s og, innan spridarbytet knacka den inget, och hada bra tommgång o så, så bytte jag till andra spridare bosch - 0280150431 = 358.9cc/min, då började bilen knacka på en cylinders ventiler :S samt tomgången blev skitlåg, bilen höll på att dö.. jag kopplade även förbi motståndet då det är högohms spridare jag bytte till, (prova även med motståndet på plats)
9000 aero har dom spridarna tex lästa jag nu .

Nån som vet vad problemet är :S ?
Senast redigerat av BlackDeevill (17 mars 2009)

Black Deevill

1 019 Inlägg
17 mars 2009
Bytte du samtidigt till ett anpassat bränslechip? Är du säker på att det inte är en av de nya spridarna som låter?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 mars 2009
byt tillbaka och se om det funkar

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

283 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
Bytte du samtidigt till ett anpassat bränslechip? Är du säker på att det inte är en av de nya spridarna som låter?

jag har ett anpassat bränslechip. det kan vara en av spridarna , men tveksamt, låter som det skulle vara ventilknack hmm

Black Deevill

283 Inlägg
17 mars 2009
Trådstartare
torpis skrev:

gjorde det direkt efter , o då lät det inget :S

Black Deevill

1 019 Inlägg
17 mars 2009
BlackDeevill skrev:
torpis skrev:

Du bytte alltså först till röda spridare och anpassat bränslechip. Då började det låta varefter du bytte tillbaka till originalspridare och original bräslechip?

283 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
BlackDeevill skrev:
torpis skrev:

Du bytte alltså först till röda spridare och anpassat bränslechip. Då började det låta varefter du bytte tillbaka till originalspridare och original bräslechip?

bränslechippet sitter kvar då jag har uppställt laddtryck, bränslechippet ska klara upp till 3 bar. Så man ska kunna köra röda spridare. Även org spridare, då att man inte kan låta bilen ladda lika mycket.

Black Deevill

1 291 Inlägg
18 mars 2009
En del spridare brukar kunna ticka, inte ovanligt på oplar iaf.

Smålänning
7 887 Inlägg
18 mars 2009
Vi körde röda spridare och original bränslechipp och 1,5 bars ladd på en 900S, och det va inga problem alls med tomgång eller något ÖHT...

Så jag tror att du fått trasiga spridare... Se om du kan rengöra dom med nått smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 019 Inlägg
18 mars 2009
BlackDeevill skrev:
bränslechippet sitter kvar då jag har uppställt laddtryck, bränslechippet ska klara upp till 3 bar. Så man ska kunna köra röda spridare. Även org spridare, då att man inte kan låta bilen ladda lika mycket.

Du har missförstått det här. Bränslechippet måste vara anpassat efter de spridare du använder. Byter du spridare så måste du byta bränslechip. Motorstyret klarar att adaptera lite grann men skillnaden mellan -431 och dina original är stooor.

twin_cam skrev:
Vi körde röda spridare och original bränslechipp och 1,5 bars ladd på en 900S, och det va inga problem alls med tomgång eller något ÖHT...

Det låter mycket märkligt. Den bilen bör ha gått väldigt fett. Ingen svartrök efter vid fullgas t.ex?

283 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
MattiasH skrev:
En del spridare brukar kunna ticka, inte ovanligt på oplar iaf.

kan ju vara det..

Black Deevill

283 Inlägg
18 mars 2009
Trådstartare
Garfield skrev:
BlackDeevill skrev:

Du har missförstått det här. Bränslechippet måste vara anpassat efter de spridare du använder. Byter du spridare så måste du byta bränslechip. Motorstyret klarar att adaptera lite grann men skillnaden mellan -431 och dina original är stooor.

twin_cam skrev:

Det låter mycket märkligt. Den bilen bör ha gått väldigt fett. Ingen svartrök efter vid fullgas t.ex?

Jag har ett chip som är gjort för större spridare, vet dock inte exakt vilka, men jag tror mer på att det kan vara så att spridaren kan vara dålig, samt att laddtrycket kan behöva justeras mer för att få rätt tomgång.

Black Deevill

1 019 Inlägg
18 mars 2009
BlackDeevill skrev:
...samt att laddtrycket kan behöva justeras mer för att få rätt tomgång.

Laddtrycket har absolut ingenting med tomgången att göra.

BlackDeevill skrev:
Jag har ett chip som är gjort för större spridare, vet dock inte exakt vilka

Det måste du ta reda på.

247 Inlägg
18 september 2011
tar upp denna tråden igen har en volvo 740 med b230et block 531 topp motronic elsystem men det är såhär att jag har en grupp a turbo 1,4 laddtryck och nu hade jag 182hästarns orginalspridare dom ljusgröna/gröna dom orginala iallafall och tror den gick för snålt med dom men jag undrar om jag kan använda dessa spridare med nummer 0280150431 346 (12.0 ohm)   är 346cc spridare till saab har nämligen såna som ligger , men när jag använde de sprutet dom sitter i så gick den så dåligt på tomgång ca 2000-2500 vav och de går ju inte ha men den gick som satans i övrigt. jag undrar om de är så att dom inte passar in i bilens system därav tomgången ?  eller om de var insugspackningen dom var trasig ? för jag bygger helt ny motor och vill inte sätta i dom spridarna och få en jävla tomgång och skära motorn . tacksam för hjälp smile

:):) 740:):)

Sök