har under en längre tid haft ett knakande ljud i framvagnen, Vänster sida
konstaterat att det uppstod när jag bromsade i låg fart, så då tog jag isär båda sidor och smorde upp beläggen och "motionerade" bromsoken... blev helt knäpptyst och ja körde med glad min i typ ett halvår då det kom tillbaka...
hade isär allt igen och märkte att ingeting skärvade alls, beläggen nästan ramlade bort så fort ja lyfta oket.
kolven gick LITE tungt att trycka tillbaka så ja tog ur kolven och såg att den den börjat rosta lite. putsade bort all rost och smeta på bromsfett satt ihop allt och så var det tyst igen. problemet har kommit tillbaka med kortare och kortare mellanrum och det ända som hjälper är att ta u kolven och göra rent och lägga på nytt fett...
på så kort tid som det går mellan "uppsmörjningarna" nu så hinner inte kolven börja rosta och ingeting kärvar. dock finns det lite porer på kolven och damasken är lite trasig. men de blir tyst efter varje gång.
Låter bara i låga hasigheter, typ stanna vid rödljus eller parkering. ett par gånger har ja även hört det när jag stått stilla och pumpat på bromspedalen. har hålt örat direkt vid hjulet och ljudet kommer från bromsoket!
läste om en liknade upplevelse på ett annat forum och då bytte killen bromsskivor... mina skivor är mycket fina till utseendet och tjockleken så jag är lite skeptisk... skivorna är en slitsad modell så jag kan tyvär inte prova att svarva dom på jobbet

undrar nu om någon upplevt liknade och har några tips?
byta bromsok eller skivor? annat?