3178
Sök

Volvo b230ft hållbarhet

63 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#1
Hallelåja i racingvärlden, Om det finns en tråd om detta så får ni väl låsa denhär,
Jo det handlar lite om hållbarhet på olika grejer i en Volvomotor, Vad som ger vika först, För jag och 2 polare har byggt varsin motor,
Jag har byggt en B230FT med:
531 topp
Siemens deka 630cc
kkk27 MOD
Det är väl typ det som är gjort åt motorn, Annars är allt standard, Förutom nyrenoverat och sådant,
Jävligt slut i loppen, Med glappa kolvar

Andreas-o
B230FK
Portad 530 topp
Siemens deka 630cc
borgwarner s200g med extraktorrör
Det är väl typ det som är gjort åt motorn, Annars är allt standard, Förutom nyrenoverat och sådant,

Baronen
B230FT
Std 530 topp (han hade en 531 men fick då inte ladd förrens vid 4600rpm nu får han ladd vid 3600 konstigt!!)
Siemens deka 630cc
H-profil
S70 kinesturbo (tror jag) (kan vara typ Hx35)
Det är väl typ det som är gjort åt motorn, Annars är allt standard, Förutom nyrenoverat och sådant,


Jo nu till frågorna, 2 av oss kör ju med standard stakar och laddar 2+bar
och det har väl hållt i 150-200mil nu. Hur går det till? För vid 2+bar har vi då passerat "350hk" som folk säger att stakarna tål. Notera att jag har en FT och Andreas-o en FK

Det enda problemet vi alla 3 hade först är att vi sköt toppackningar, men det har det blivit slut på efter planing av toppar och en starkare packning, Dock for min packning nu sist, Men då hade jag kokat den 3ggr så den e väl vind igen,

Fråga igen, Hur mkt klarar originalkolvarna?

För att vara säker nu så ska jag beställa ARP-bultar till toppen och H-profil är påväg,  Är Motorn driftsäker sen?

Diskutera gärna i den här tråden så ska jag svara så gott jag kan!

//Mvh Patric 450hk?


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 september 2011
#2
om det är dom nyare ft stackarna så pallar dom med mer än 350 uppåt 600 har jag sätt folk köra på dom
kolvarna har jag läst på mig att dom ska klara runt 400-500 om allt lirar

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

63 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#3
turboforssen skrev:
om det är dom nyare ft stackarna så pallar dom med mer än 350 uppåt 600 har jag sätt folk köra på dom
kolvarna har jag läst på mig att dom ska klara runt 400-500 om allt lirar

Mina FT stakar är från 91, Så det borde väl vara dom gamla? :

okej, Drygt om dom inte klarar mer (kolvarna) för då måste jag byta hmm


749 Inlägg
21 september 2011
#4
Har iallafall för mig att B23A har det starkaste Röda motorblocket till volvo vet dock ej va stakarna och kolvarna pallar.
Senast redigerat av Bjornn (21 september 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 september 2011
#5
Bjornn skrev:
Har iallafall för mig att B23A har det starkaste Röda motorblocket till volvo vet dock ej va stakarna och kolvarna pallar.

nja stämmer till en viss del
b230 har det starkaste blocket  men b23\21 har dom starkaste original delarna i blocket smile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 111 Inlägg
21 september 2011
#6
Nja, blocken är väl starkare gjutna på B230 än på B23?

EDIT: Turboforssen hann före wink
Senast redigerat av Volvo544special65 (21 september 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 september 2011
#7
Winternight skrev:
turboforssen skrev:
om det är dom nyare ft stackarna så pallar dom med mer än 350 uppåt 600 har jag sätt folk köra på dom
kolvarna har jag läst på mig att dom ska klara runt 400-500 om allt lirar

Mina FT stakar är från 91, Så det borde väl vara dom gamla? :

okej, Drygt om dom inte klarar mer (kolvarna) för då måste jag byta hmm

det är lite klurit med dom stakarna då det är runt där som dom bytte smile
men efter som du ska byta så är det ju lugnt

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

63 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#8
turboforssen skrev:
Winternight skrev:
turboforssen skrev:
om det är dom nyare ft stackarna så pallar dom med mer än 350 uppåt 600 har jag sätt folk köra på dom
kolvarna har jag läst på mig att dom ska klara runt 400-500 om allt lirar

Mina FT stakar är från 91, Så det borde väl vara dom gamla? :

okej, Drygt om dom inte klarar mer (kolvarna) för då måste jag byta hmm

det är lite klurit med dom stakarna då det är runt där som dom bytte smile
men efter som du ska byta så är det ju lugnt

Ja dte är väl sant, vet att mina som sitter i är Märkta "H" ifall de hjälper nån att veta vad det är, Hade vart kul om dom håller smile


749 Inlägg
21 september 2011
#9
Volvo544special65 skrev:
Nja, blocken är väl starkare gjutna på B230 än på B23?

EDIT: Turboforssen hann före wink

Nix det är tvärtom.
B230 blocket väger mindre.


5 111 Inlägg
21 september 2011
#10
Men vikten säger ju långt ifrån allting, cylindrarna på B230 är ju siamesgjutna till exempel.


63 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#11
lite OT men eftersom jag skapat den så får jag. Jag kan enkelt få tag på en 16 GLT som jag funderade på att montera H-profil i sen oljeretur på grejer, Men då smälter väl kolvarna? Alltså om man kör med originalkolvar och turbo,

EDIT: svarva ner kolvarna så det blir kompsänkt,

EDIT 2 : 16V
Senast redigerat av Winternight (21 september 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 september 2011
#12
Bjornn skrev:
Volvo544special65 skrev:
Nja, blocken är väl starkare gjutna på B230 än på B23?

EDIT: Turboforssen hann före wink

Nix det är tvärtom.
B230 blocket väger mindre.

vad har det med saken att göra????
b230 fodrena är gjutna upptill och det har inte b21\23 och därför är dom bättre
men det betyder inte att b21\23 blocken är dåliga dom pallar med upp till ca 600
Senast redigerat av turboforssen (21 september 2011)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök