6424
Sök

Felsökning: Lysande ABS lampa efter byte av Bromsar Volvo 855 -97

1 878 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
Tjena på er ute i bilträsket.

jag har fått mig ett litet bekymmer.
Jag bytte bromsar runt om samt belägg (Skivor+Belägg).
Därefter jag startade bilen nöjd som jag var, men till en besvikelse att ABS Lampan lyste.

Felsökning utförd av mig

1,Mätte upp runt ~850-860Ohm på tre givare, den fjärde höger bak gick inte mäta upp då allt var i ett och samma stycke (hel gjuten) Samt jag har 2.39 till 2.40volt i strömtillförseln till ABS givarna (förutom den höger bak jag inte kan mäta utan att klippa kablar)

2, Bromsat på både Grusväg och Landsväg, och jag har kommit fram till att det bara är hjulen fram som låser sig (Båda två)

3, Gjort rent ABS-Givarna samt ABS-Kransarna, detta hjälpte inte heller.

4, Lossat pluskabeln och minuskabeln ifrån batteriet över en natt. men ABS lampan tänds direkt när bilen
startar

Min misstanke är att när jag bytte bromsar fram är att jag satte fel skivor på fel sida. (dessa skivor är både slitzade och hålborrade. Bak sitter det original. jag var även bort till min lokala volvo verkstad, men dem kunde ge mig en tid om först 2veckor för felsökning.

Bifogar bild på höger framhjul där jag är osäker om skivan sitter på fel sida.

https://www1.garaget.org/gallery/images/40/39055/39055-62d139ca25926a3085cad8a06306befa.jpg

All hjälp uppskattas! för att få bukt på detta!

/Andreas

5 089 Inlägg
29 september 2011
kanske bara haft otur att den ökända lödningen i abs boxen lossat i samma veva som du bytt belägg? (även fast det är ett long shot:P)

\Lindgren

1 878 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
FLindgren skrev:
kanske bara haft otur att den ökända lödningen i abs boxen lossat i samma veva som du bytt belägg? (även fast det är ett long shot:P)

Skulle inte tro det. för då borde det väl åtminstone inte kommit ström till givarna?

1 878 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Bump.. ingen som har några idéer?

1 878 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Ingen som har en hjälpande kille att få bukt på detta problem? utan OBDII läsare..

Annars river jag ner bromsarna runt om igen och rengör alla ABS givarna igen, samt kollar kransarna igen.

Cupra_
1 oktober 2011
Det är INTE skivorna som orsakar detta.

Sensorn mäter som bekant på kransen/axeln hur mkt den rullar, inte på skivan.

Du får riva ur all inredning ur skuffen och där under hittar du ett runt, silvrigt lock med massa muttrar. Under locket har du kontaktstycket till de bakre sensorerna. Mät där med multimeter så ska du kunna få värde på båda sensorerna bak. Jag gjorde så på min för ett par veckor sen och då hade höger bak gett upp.

De nya bakre sensorerna som du eventuellt kommer behöva säljs endast i 2-pack (köpte mina på feltema för 399kr) och då måste du ändå riva såhär mycket för att byta dem så det är inte "bortkastat" att ta ur inredningen osv.

Att den bara låser fram beror på att bromsarna tar betydligt mer i fram, upp till 75% av bromskraften ligger på framaxeln.

Lampan slocknade av sig själv på min när jag bytt sensor. Sedan skall man även veta att systemet testar sig själv. Först vid start och sedan när man kommit upp i ca 30Km/h. Så lampan kan lysa vid start men slockna när man börjat rulla.

Personligen är jag tämligen säker på att en sensor havererat för dig.

1 878 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
ah, jag får riva ur inredningen och gå ner vid tankarmatur hålet. behöver jag sänka ner tanken något?

Cupra_
1 oktober 2011
Precis! Nej tanken behöver du inte röra alls. Det kan bli lite pilligt att få dit nya sladden sen såklart om du nu behöver byta, men det går utan att flytta tanken. Tryck inte ned sensorerna den vägen sen bara utan ta kontakstycket underifrån och upp istället. Står du där det är ljust eller ute så ser du hålet underifrån också.

1 878 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Oki, jag får ge mig iväg och mäta höger bak lite senare då! men om den oxå skulle visa samma volt samt och runt samma ohm som de andra givarna?

Cupra_
1 oktober 2011
Ja om alla visar ungefär samma, kransarna är hela och rena så skulle jag tippa på ABS-Boxen som Airone skrev. Tydligen är det rätt vanligt med kassa lödningar i den som släpper så det börjar glappa. Det kan liksom inte vara mkt mer, boxen eller sensorerna..  Jag lödde om min innan jag bytte sensorerna för jag trodde att det var felet, men det var det såklart inte..

Servicerådgivare
715 Inlägg
1 oktober 2011
Kolla kransarna noga! Vet ej hur vanligt det är på Volvo men jag har varit med på andra märken där kransen har spruckit, och det syntes knappt!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

1 878 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Problemet är löst.

Det visade sig vara kabelbrott/glappkontakt i kabeln ner ifrån pliten till ABS givaren (vänster bak).
Drog ny kabel och kopplade in den och kunde då direkt mäta volt samt ohm.

Tack, för hjälpen!
Senast redigerat av Frozen1985 (1 oktober 2011)

Cupra_
1 oktober 2011
Okej, skönt att det ordnade sig i alla fall!

Sök