2563
Sök

Trasig styrsnäcka på bmw 540ia?

141 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
Min styrning på bmwn har börjat jävlas allt mer, i början kunde den fastna lite i ett läge men inget man tänkte på mer, men när jag körde igår så blev de värre och värre, nu låter det och den hakar sig på samma ställe varje varv.

Är det styrsnäckan tro? Även om man har bilen avstängd och svänger så hör man ett skrapande ljud just när man drar förbi det stället..

Om det är snäckan, hur fan byter man den? Ser ju inte allt för simpelt ut enligt min mening!

Mvh
William

5 Inlägg
4 oktober 2011
tråkigt att nykärran ska spöka yikes

det omöjliga tar bara lite längre tid.

141 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Ingen som har någon aning alls?

KHRacing
10 oktober 2011
i mitten av själva snäckan sitter det på BMW´s en justerskruv, testa "spänna" denna först

12 086 Inlägg
10 oktober 2011
Hakar den sig och skrapar är den troligen havererad.

Snäckan är minst sagt omständig att byta, jag gjorde det i vintras.
Jag kommer inte riktigt ihåg om det går utan att sänka motorbalken, jag hade ner allt så jag gjorde det.
Jag skulle gissa på att det är enklast oavsätt för det är satans trångt. Häng upp motorn på ett ok eller i en motorlyft, sen sänker du ner hela motorbalken där snäckan sitter i, sen är det bara lossa och byta.

Jag renoverade min snäcka, det som händer alla E34 är att dreven slits och styrningen blir glapp. Man kan spänna bort glappet i mitten, men den kommer alltid att glappa när ratten inte står i mitten. Det man gör då är att man slipar ner kuggen lite i taget och använder märkfärg för att se vart det tar i, till slut är det jämn anläggning över hela registret och allt glapp är borta!

141 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
JapMax skrev:
Hakar den sig och skrapar är den troligen havererad.

Snäckan är minst sagt omständig att byta, jag gjorde det i vintras.
Jag kommer inte riktigt ihåg om det går utan att sänka motorbalken, jag hade ner allt så jag gjorde det.
Jag skulle gissa på att det är enklast oavsätt för det är satans trångt. Häng upp motorn på ett ok eller i en motorlyft, sen sänker du ner hela motorbalken där snäckan sitter i, sen är det bara lossa och byta.

Jag renoverade min snäcka, det som händer alla E34 är att dreven slits och styrningen blir glapp. Man kan spänna bort glappet i mitten, men den kommer alltid att glappa när ratten inte står i mitten. Det man gör då är att man slipar ner kuggen lite i taget och använder märkfärg för att se vart det tar i, till slut är det jämn anläggning över hela registret och allt glapp är borta!

okejokej.. hmm kan bli knepigt detta då jag inte har tillgång till något bra garage.. kanske man får leva med det sura faktum att man kanske måste lämna in kärran? Läste någon annan stans på nätet att det brukar kosta kring 10000kr, inte världens roligaste grej att betala 10 lök för men...

Sök