Vad är felet om bilen går sakigt emellanåt?

CalibraN92
13 oktober 2011 · 229 Inlägg

Jag har varit på verkstad och fått fram felkod p2178 på en peugeot 308 1,6 turbo -08. Vad står den felkoden för? Någon ventil som är trasig eller vad? ibland går den som den ska och ibland sakar den lite och ger inte full kraft på fullgas som annars. Bilen har bara gått 4000 mil.

Tacksam för snabba svar.

Jiimpa
13 oktober 2011 · 767 Inlägg

CalibraN92 skrev:
Jag har varit på verkstad och fått fram felkod p2178 på en peugeot 308 1,6 turbo -08. Vad står den felkoden för? Någon ventil som är trasig eller vad? ibland går den som den ska och ibland sakar den lite och ger inte full kraft på fullgas som annars. Bilen har bara gått 4000 mil.

Tacksam för snabba svar.

Den går för fett. Kan vara så att den får för lite luft. Är luftfiltret bytt? inga löv eller något sånt som ligger i vägen?
Eller så mäter den kanske fel mängd luft och ger för mycket bränsle i förhållande.

Senast redigerat av Jiimpa (13 oktober 2011)

CalibraN92
13 oktober 2011 · 229 Inlägg

Jiimpa skrev:

CalibraN92 skrev:
Jag har varit på verkstad och fått fram felkod p2178 på en peugeot 308 1,6 turbo -08. Vad står den felkoden för? Någon ventil som är trasig eller vad? ibland går den som den ska och ibland sakar den lite och ger inte full kraft på fullgas som annars. Bilen har bara gått 4000 mil.

Tacksam för snabba svar.

Den går för fett. Kan vara så att den får för lite luft. Är luftfiltret bytt? inga löv eller något sånt som ligger i vägen?
Eller så mäter den kanske fel mängd luft och ger för mycket bränsle i förhållande.

Den var nyservad när vi köpte den för 1000mil sen. Ja det har jag också tänkt på var sitter luftmassemätaren i dessa bilar om de nu har en?

torpis Forummoderator
13 oktober 2011 · 10 572 Inlägg

Detta är inte avancerad motorteknik, prova under felsökning.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang