2792
Sök

lambdasond fungerar inte på tomgång! 200sx s13

200 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
har kopierat en tråd som jag gjorde på garaget.org vet att jag har gjort en tråd nyligen men den innehåller inte all info och sånt...blir svårt att förstå om jag lägger till mer på den tråden ...

Har hållt på i snart 7 månader med min bil och det är fortfarande samma fel..
jag har ett co på 3.6% och ett hc på 400ppm
har äntligen hittat på felet men vet inte vad som orsakar det .. lambdasonden (som jag har bytt )
reglerar inte vid tomgång och den startar reglera över 1800varv (värdena sjunker) ... vi har kollat kablarna och dom verkar vara ok..ska göra ett till test imorn..har kollat allt annat som lmm , bränsletryck osv ..och ja lambdasonden är orginal..
behöver all hjälp jag kan få!

bilen är en 200sx..

fick svaret :Är det förvärmning till sonden, dvs den har typ 3 eller fyra kablar?
Kolla isåfall att förvärmningen funkar, dvs att den får batterispänning.

Bör själv lambda på en bil helt i onödan när det var förvärmningen som var paj.

Vad säger databoxen då?
Felkoder?

fick svaret:simmulera lambdasignar och se om den reglerar.

jag menar det kan ju vara så att sonden reagerar på fet bladningen med att det nått som inte gör att den inte reglerar..

jag skrev:det är en tretrådars ... har kollat och den har 12volt och bra jord på kablarna och vi har simulerat och datorn som vi mäter med uppfattar det men styrboxen fetar eller magrar inte på någoting .. motorn borde lägga av eller gå riktigt illa men ingeting händer.. har jordat styrboxen och testat med 2 st olika styrboxar .inga fel koder och inga kabelbrott sad

när vi mäter alla stift på styrboxen med datorn så kommer det upp 2 st fel så det står ungefär såhär

stift 29:lambdasond mager blandning 1.02volt
gränsvärden(0.2-0.4)
stift 29:lambdasond fet blandning 1.03 volt
gränsvärden(0.5-1.0)

det som är gjort på bilen är att det sitter en saab intercooler (större) och batteriet är bakflyttat .. annars är det orginal..

snart ger jag upp bilen har varit så många timmar under huven nu så jag börjar trött på bilen..

162 Inlägg
24 januari 2007
prova att stoppa in org chipet

200 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
redan gjort ingen skillnad ..

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 januari 2007
Låter ju som om styrboxen inte är helt frisk alternativt att det har ergat i kontakten till lambdan/boxen...

200 Inlägg
24 januari 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
Låter ju som om styrboxen inte är helt frisk alternativt att det har ergat i kontakten till lambdan/boxen...

har en orginal styrbox och en chippad ..samma sak när jag testar dom...kontakten till lambdan/boxen är fräsch..
eftersom datan reagerade (den är inkopplad till styrdonet) så kommer det ner signaler till den..men något mer händer inte ..men var skickar styrboxen signalerna vidare ? så den ska förminska och öka bensinflödet ?

162 Inlägg
24 januari 2007
m3l1n skrev:
bumpe skrev:

har en orginal styrbox och en chippad ..samma sak när jag testar dom...kontakten till lambdan/boxen är fräsch..
eftersom datan reagerade (den är inkopplad till styrdonet) så kommer det ner signaler till den..men något mer händer inte ..men var skickar styrboxen signalerna vidare ? så den ska förminska och öka bensinflödet ?

Kolla om din EGR funkar som det ska... Dock inte säker om det e värkligen det, men man kan alltid prova sej fram

JapsRacer!
198 Inlägg
25 januari 2007
Vilka felkoder visade den?

200 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
på styrboxen visade den inga felkoder .. på dator som vi mätte allt med visade

stift 29:lambdasond mager blandning 1.02volt
gränsvärden(0.2-0.4)
stift 29:lambdasond fet blandning 1.03 volt
gränsvärden(0.5-1.0)

200 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
egr:n fungerar

JapsRacer!
198 Inlägg
25 januari 2007
Okej, ingen aning smile

200 Inlägg
25 januari 2007
Trådstartare
har en teori som jag komm på nyss :
när batteriet blev flyttat bak så slutade hastighetsmätaren att fungera ..riktigt skitjobb ..det han glömde var ochså att om man förlänger en strömkabel så måste man skaffa en tjockare kabel (rätta mig om jag har fel)..läste på garaget att man ska ha minst/borde 50mm2 när man flyttar batteriet .. min är på 25mm2..
och mätaren hoppar igång ibland men jag vet inte när för tänkte ifall det var som med lambdasonden ... den hoppar igång vid lite högra varvtal ...
för vid högra varvtal laddar generator lite mer och då kommer det lite mer ström

kopierade det från en chat med en kompis så det kanske är skrivet konstigt.
ska den tidigare ägaren och snacka lite med han..
Senast redigerat av m3l1n (25 januari 2007)

200 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
vi har ställt tomgången på 1200varv och justerat tändningen så nu är co 0.0 och hc50-70 blir lite k-sprit inna besiktningen för att vara helt säker smile

2 123 Inlägg
29 januari 2007
m3l1n skrev:
vi har ställt tomgången på 1200varv och justerat tändningen så nu är co 0.0 och hc50-70 blir lite k-sprit inna besiktningen för att vara helt säker smile

Ja men det är ju inte bra att gå runt felen utan att fixa dom ordentligt.
Exempel, slits ett hjul snett byter man det bara inte utan man gör en hjulinställning också.
Jag är nästan 100% säker på att det är batteriets klena kabel som gör felet och det är ju inte speciellt jobbigt att dra om den med en grövre.

Ut och laga felet ordentligt nu istället.

200 Inlägg
29 januari 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
m3l1n skrev:

Ja men det är ju inte bra att gå runt felen utan att fixa dom ordentligt.
Exempel, slits ett hjul snett byter man det bara inte utan man gör en hjulinställning också.
Jag är nästan 100% säker på att det är batteriets klena kabel som gör felet och det är ju inte speciellt jobbigt att dra om den med en grövre.

Ut och laga felet ordentligt nu istället.

ska ju självklart försöka fixxa felet senare men just nu orkar jag inte var under motorn ..ska koppla in ljud i bilen i feb så jag måste byta kabeln endå så tar det då och jag har inga vinterdäck så kanske besiktigar den i april..

Sök