Ford Scorpio 2.9 V6 -95 - Går ej att backa

K1NG3N
14 oktober 2011 · 557 Inlägg

Hejsan.
Är ev påväg att hämta mig en Ford Scorpio 2.9 V6 -95 med automat. Och det är så att det inte går att backa med den. Bara köra framåt. Kan det bara behövas göra ett oljebyte i lådan eller vad kan felet vara?

Mvh

V245power
14 oktober 2011 · 21 Inlägg

troligtvis är de växellådan som är körd. men mycket möjligt att det är oljan också, är de bara backen som inte går att få i? är övriga växlar tröga ? :p

Volvo v70 "saffransbullen" (1998)
sverkera
14 oktober 2011 · 564 Inlägg

På de äldre (A4LD och A4LDe) så var det någon ventil eller sil som satte igen och gav sådant beteende. På 95'a så heter lådan A4LDE (notera stort E till skillnad från litet e tidigare) och de är mer elektroniskt styrda än de tidigare men jag vet inte om backen styrs av soleniod. Den generationen av scorpan är också kända för att ruttna i elsystemen.

Om du söker lite på de engelska granada/scorpio-forumen så finns det beskrivning på hur man hittar den där ventilen.

K1NG3N
14 oktober 2011 · 557 Inlägg

Nått förslag på forum?

sverkera
14 oktober 2011 · 564 Inlägg

Hmm, jag hade visst fel på lådan. Om det inte är en cosworth så ska den tydligen ha en A4LDe-låda enligt denna sida: http://www.fordscorpio.co.uk/12vlooms.htm Det betyder att den bara styr växlingen från 3 till 4 och lockup-funktionen via solenoider och resten fungerar som en vanlig gammal automatlåda. Det är i grunden samma låda på alla scorpio och div amerikanska modeller, A4LD med olika grad av elektronisk styrning.

Min förra scorpio hade problemet att det tog lång tid innan backen gick i, kunde ta flera minuter. Jag hittade en beskrivning av felet någonstans men sedan blev den stulen innan jag han testa.

sverkera
14 oktober 2011 · 564 Inlägg

Nu hittade jag lite info. Visserligen på amerikanska A4LD men som sagt samma låda. Nedanstående länkar kanske kan ge lite ledtrådar:

http://www.explorerforum.com/forums/sho … p?t=307632
http://www.explorerforum.com/forums/sho … hp?t=61579

K1NG3N
16 oktober 2011 · 557 Inlägg

Var och träffade säljarn nyss. Och han sa att man bara kunde backa. Så jag får rätta mig efter det då. Måste ha blivit ett missförstånd.

sverkera
16 oktober 2011 · 564 Inlägg

Ah, inte köra frammåt alltså? Enl vad jag förstått så kan ovan nämnda servo ge den symptomen också då den fastnar i back-läge. Det kan iofs vara så enkelt att det bara är länkaget till växelväljaren, annars internt fel i lådan.

K1NG3N
16 oktober 2011 · 557 Inlägg

Ja det går inte att köra framåt. Kan det hjälpas med ett filter + olje byte eller? Kan inte så värst mycket engelska tongue Lite förstod jag av de dära.

sverkera
17 oktober 2011 · 564 Inlägg

Nej, det skulle förvåna mig om det räcker med att bara byta filter och olja men visst kan man börja med det. Är den 12V eller 24V (=cosworth)?

K1NG3N
17 oktober 2011 · 557 Inlägg

12V är det smile

sverkera
17 oktober 2011 · 564 Inlägg

Jag skulle nog iaf plocka isär backservot och renovera det. Du kan ju titta på bilderna på länkarna ovan även om du inte kan följa texten (stoppa in den i google translate så får du det iaf govt). Rapportera här hur det går.

K1NG3N
17 oktober 2011 · 557 Inlägg

Ska göra det. Eller så hämtar jag bara bilen för vinterdäcken skull. Samt att det var fullträ, elhissar, farthållare och ac i den. Borde ju vara värt lite pengar?

sverkera
17 oktober 2011 · 564 Inlägg

Varför förstöra den om den är frisk i karossen? Du kan ju annars skaffa en ny växellåda från skroten som det fungerar att köra frammåt med, det finns ganska gott om dem. Elhissar, farthållare, ac (mer eller mindre fungerande som på alla gamla bilar) och lister i trä (imitation?) är mer eller mindre standard i de där (alla jag har sett har haft det iaf) så det är väl inte direkt några delar man köper för att sätta dit på en annan bil.

K1NG3N
17 oktober 2011 · 557 Inlägg

Den har lite ytrost men inte så farligt. Kommer nog prova att renovera backservon. Men lägger inte ner nå stora summor pengar på den tror jag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang