Växellådsolja Chrysler Voyager -02

mach1-70
25 oktober 2011 · 76 Inlägg

Jag skulle vilja ha tips på vad för automatolja + var jag köper den till en Chrysler Voyager 2002.Jag har kollat med Autoexperten+Hansen Racing,men dom verkar inte ha nåt när man kollar på nätet !!
Kanske det är nån olja som bara går att köpa på Chrysler !!
Tänkte byte olja + filter i växellådan eftersom jag inte vet när det gjordes senast.Bilen har nu gått totalt 14000 mil.
Jag har hört att vissa rek."vanlig" ATF Dextron III , men det ska tydligen inte funka enligt flera som jag talat med.

Tack på förhand !!

ajonasson
26 oktober 2011 · 583 Inlägg

De som påstår att det ej går att köra med den oljan, villken olja har de hällt i sina bilar?

Tillverkaren av växellådan vet villken olja de konstruerat sin egna växellåda att gå på.

mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.
chryslerstratus
26 oktober 2011 · 440 Inlägg

Du postade nog inlägget i fel del, ska vara i "tranmission-delen" på forumet.

Du ska ha Mopars "egna" recept på oljan, i ditt fall +4 = ATF+4, INGENTING annat!

MEN, Mopar har givit ut receptet till de flesta oljetillverkare så t ex. Red Line (Autoexperten), Castrol (Mekonomen), Texaco (ovanlig här i Sverige, kan dock beställas via Preem), Valvoline och de flesta andra märken är licensierade av Mopar för att få tillverka denna oljan.

DET VIKTIGASTE är att du läser på paketet att det står ATF+4! Eftersom varje tillverkare givetvis säljes olika automatlådeoljor så finns det en hel del..

Beroende på vart du bor så kan ju t ex. Hedin ta 140:-/liter, vilket är ungefär samma som Red Line, Castrol osv.., så får du ett pris på runt 140:-/litern hos din Chrysler återförsäljare (kanske Hedin? /Mopar) så är det ett dugligt pris.

En väsentlig skillnad mellan Dexron och ATF+ är att Dexron bryts ned 4 gånger så fort ("friktionsvätskan blir alltså sämre och lådan slirar"). Men detta betyder dock inte att man kan använda Dexron och byta oljan 4 gånger så ofta, det är enbart ATF+ som gäller.

Ska du serva lådan genom att lossa tråget? Då går det åt cirka 4-5 liter, köp 5 liter för att vara på säkra sidan.

OBS, om befintlig olja är brunaktig så är det ingen fara, lamellerna behöver inte vara slitna för det, den röda färgen är endast ett pigment för att skilja den från motorolja osv. för oss förare big_smile Färgen försvinner med tiden.. är den dock svartaktig så är det inget bra! Men det säger sig självt.

OBS OBS, när du fyller på oljan så ta lite i taget, överfyll den inte! Bilen ska stå på tomgång när oljenivån kollas, samt vara varm och stå på plant underlag (verkstad, bensinmack osv.).

Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Sharky
26 oktober 2011 · 10 287 Inlägg

Fixat.

Göran
Moderator


chryslerstratus skrev:
Du postade nog inlägget i fel del, ska vara i "tranmission-delen" på forumet big_smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang