Smitning från parkringskada. Bilder räcker inte sägs det

Putteliten
24 oktober 2011 · 9 068 Inlägg

Draco skrev:

engolf skrev:
Finns lackrester kvar på din bil? Man kan ju skicka in det för analys och jämföra, och matchar lacken får ju han stå för alla kostnaderna, plus omlackeringen. Hatar svin som sticker...

kan vara fortfarande från en annan bil.. då ju.. finns väl fler bilar som hans som e blå..
dock inte där jag bor.. men det räcker ju inte som bevis

inget vittne

Hur långt har du gått egentligen? Vad har du gjort hittills? Polisanmälan? Pratat med försäkringsbolaget?

carnageman Rallyförare
24 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Det låter som du stött på alibaba och dom 40 rövarna...

...Bildbeviset gjorde mig i allafall övertygad, skulle gissa att en polisanmälan med dom bilderna INTE skulle bli nerlagd, prata med en annan polis är mitt tips! smile

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
25 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Rent juridiskt så är det skitsamma vem som körde, om vi bortser från smitningsbrottet och körkortet som skulle dras in på grund av smitningen, skademässigt så är det den blå bilens försäkring som i slutänden kommer drabbas genom en stämning (OAVSETT VEM SOM KÖRT) som trafikförsäkringsföreningen gör efter det att dom betalat forumskribentens skador...
...

Felplacerad skrev:
Även om den har färgskrap från din bil och CSI väljer att göra en fragmentanalys så måste du fortfarande bevisa vem det var som körde bilen... SÅ rent juridiskt kan du nog bara lägga neeeer!!
Ta saken som en man och ta i med hårdhandskarna eller sluta gnälla wink

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
25 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Ögon, näsa mun för ett öga... :

... Din granne ger dig ett dörruppslag = Du ger grannen ett 10 gånger värre dörruppslag

... Din granne ger dig en smitningsolycka = Du ger grannen ett 10 gånger värre smitningsolycka

... Din granne ger dig ett blåtira = Du ger grannen 2 veckor på intensiven...

Haha skämt å sidan men lagens långa arm är aldrig enkel & snabb, men du har bra bevisning, gör en anmälan

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
carnageman Rallyförare
25 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Sen skulle det ju inte skada om du eller någon annan har sett grannen köra på din bil.
Så det kan ju vara ett vinnande tips: Du "SÅG ALLT" och pekar ut grannen som uppenbarligen inte är så oskyldig då han varit, enligt dina egna foton, mycket snabb att röja undan bevis...

Senast redigerat av carnageman (25 oktober 2011)

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Draco
28 oktober 2011 · 24 Inlägg

sånna saker får jag inte uttala mig om pga om det skull nu hända nått så och någon läser detta... visst.. vill man önska att hans bil skulle explodera eller liknade.. och sen stå jämte och skratta och titta på..

jag får inte säga mer än så..

ja .. jag har haft kontakt med polis försäkringen osv.. själv klart..  ta man printa ut bilderna så ser man att alla repor passar över min.. sen att hans bil e blå och det var silver (pulver) på hans bil kan ju aldrig peka just på honom.. MEN som alla vet. alla vet att det var han.  alla har sett hur nära han tränger sig in när det inte går.. alla har sett hur farligt nära han e .. men ta honom i själv akten. i den just sec då han gjorde det..

så visst enligt polisen så kan man typ göra vad du vill med andras bilar så länge ingen ser det..
sen kommer frågan om någon ser och du nekar.. vem vinnner då.. ORD mot ORD.

svenska lagar och regler är lite dumma i sverige.. vissa e löljiga rent utav. utan att komma in på allt för djup diskution


som föregående talande.. DU SÅG ALLT.. andra partner..NÄÄ det var inte jag..  det var någon annan och det är inte min bil som har gjort det.. ord mot ord.-...

kanske om en hel grupp står och tittar..

carnageman Rallyförare
28 oktober 2011 · 1 075 Inlägg

Dom dömde ett gäng helikopterrånare på rena gissningar och indicier, endast konkret bevisning på en av dom i form av dna som hittades på ett buntband...

Med tanke på det så tycker jag att det är konstigt att du då inte skulle kunna få rätt med tanke på dina konkreta bevis...

Draco skrev:
sånna saker får jag inte uttala mig om pga om det skull nu hända nått så och någon läser detta... visst.. vill man önska att hans bil skulle explodera eller liknade.. och sen stå jämte och skratta och titta på..

jag får inte säga mer än så..

ja .. jag har haft kontakt med polis försäkringen osv.. själv klart..  ta man printa ut bilderna så ser man att alla repor passar över min.. sen att hans bil e blå och det var silver (pulver) på hans bil kan ju aldrig peka just på honom.. MEN som alla vet. alla vet att det var han.  alla har sett hur nära han tränger sig in när det inte går.. alla har sett hur farligt nära han e .. men ta honom i själv akten. i den just sec då han gjorde det..

så visst enligt polisen så kan man typ göra vad du vill med andras bilar så länge ingen ser det..
sen kommer frågan om någon ser och du nekar.. vem vinnner då.. ORD mot ORD.

svenska lagar och regler är lite dumma i sverige.. vissa e löljiga rent utav. utan att komma in på allt för djup diskution


som föregående talande.. DU SÅG ALLT.. andra partner..NÄÄ det var inte jag..  det var någon annan och det är inte min bil som har gjort det.. ord mot ord.-...

kanske om en hel grupp står och tittar..

Chevrolet Explorer Van Hitop E85 "- Vardagsrums-bussen -" (1998)
Svana Svarvare/Fräsare/CNC-operatör
28 oktober 2011 · 205 Inlägg

Solklart att dina bevis räcker!! Tala med en annan polis om du inte blir tagen på allvar, skriv annars ut denna tråd och visa polisen, och hälsa från mig att det är dax att börja jobba för sin lön och försöka styra upp samhället och dessa kebaber som har problem att göra rätt för sig! Ja blir så förbannad.

It's nice to be important. But it's more important to be nice.
Volvo 440 "Flygande Holländaren" (1990)
gamlingen
28 oktober 2011 · 5 198 Inlägg

Svana skrev:
Solklart att dina bevis räcker!! Tala med en annan polis om du inte blir tagen på allvar, skriv annars ut denna tråd och visa polisen, och hälsa från mig att det är dax att börja jobba för sin lön och försöka styra upp samhället och dessa kebaber som har problem att göra rätt för sig! Ja blir så förbannad.

Varför skulle dom bry sej om en tråd på garaget ? men i övrigt har du helt rätt

Cupra_
28 oktober 2011 ·

Draco skrev:
ja .. jag har haft kontakt med polis försäkringen osv.. själv klart..  ta man printa ut bilderna så ser man att alla repor passar över min.. sen att hans bil e blå och det var silver (pulver) på hans bil kan ju aldrig peka just på honom.. MEN som alla vet. alla vet att det var han.  alla har sett hur nära han tränger sig in när det inte går.. alla har sett hur farligt nära han e .. men ta honom i själv akten. i den just sec då han gjorde det..

..

Jag råkade ut för en sån här skada för något år sedan på en av mina förra bilar.
Jag förstår inte hur det kan vara så svårt för dig att få igenom det?

Jag gjorde en polisanmälan samma dag om smitning. Då fick jag ett diarie-nummer som jag skulle uppge för någon annan på polisen. Sedan ringde jag bara försäkringsbolaget och talade om vad som hänt, att det var polisanmält m.m. De ville ha typ en kopia på anmälan.

Detta hände utanför en affär. Jag såg att nån sliten vit mitsu försökte tränga sig in bredvid min bil sen åkte fort därifrån helt plötsligt. Detta såg jag genom skyltfönstret, men jag såg väl inte riktigt att han körde på. När vi (jag och dåvarnde sambon) kom ut från affären såg vi vitt färgskrap på min gråa bil. Försäkringsbolaget ringde senare upp och gav förslag på olika auktoriserade verkstäder. Jag åkte till en av dem, visade skadan och 4 dagar senare var bilen fixad.
Däremot fick jag stå för rätt stor del av hyrbilen själv som jag hade under tiden samt att jag fick betala självrisken på 3000kr.

Försäkringsbolaget frågade om det fanns något vittne och jag sa: "Ja min sambo var med och skadorna fanns helt klart inte när vi parkerade". De frågade aldrig om hennes namn eller personnummer eller något alls faktiskt.


På detta sätt fick jag bilen fixad snabbt och smidigt, men tyvärr åkte aldrig den skyldige på något och jag fick stå för notan själv. Visst var jag förbannad, men viktigast för mig var ändå att bilen blev fin igen.

I ditt fall hade jag gjort som jag gjorde, men sedan kan man ju alltid jävlas på andra sätt med motparten vid ett mkt senare tillfälle.

Senast redigerat av Deception (28 oktober 2011)

Eisenhut
28 oktober 2011 · 1 827 Inlägg

Jag har varit med om samma sak fast ännu mer övertygande.

I mitt flerbilsgarage (med fasta platser) där bilen var vinterförvarad fick jag ett stort antal dörruppslag med bulor och djupa repor som följd. Dörruppslagen var i exakt rätt höjd för grannens dörrlist och satt precis där dom hade suttit om man hade öppnat dörren.

Att det var den bilen som gjort skadorna finns det inget tvivel på, däremot finns det ingen förare (antingen gubben eller hans kärring) och därmed är inte brott styrkt på någon av dom. Man kan ju inte döma bilen...

Dvs ingen dom och jag fick laga skadorna själv.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
Cupra_
28 oktober 2011 ·

Det blev som i mitt fall då alltså? Sen tror jag dörruppslag m.m. i sådant fall hamnar under "skadegörelse" medan det för smitning gäller lite andra regler om man får tag på motparten. Men eftersom du inte fick tag i honom/henne så antar jag att det gick som i mitt fall? Men det gick inte på försäkringen heller väl?

harlekin
28 oktober 2011 · 100 Inlägg

Eisenhut skrev:
Jag har varit med om samma sak fast ännu mer övertygande.

I mitt flerbilsgarage (med fasta platser) där bilen var vinterförvarad fick jag ett stort antal dörruppslag med bulor och djupa repor som följd. Dörruppslagen var i exakt rätt höjd för grannens dörrlist och satt precis där dom hade suttit om man hade öppnat dörren.

Att det var den bilen som gjort skadorna finns det inget tvivel på, däremot finns det ingen förare (antingen gubben eller hans kärring) och därmed är inte brott styrkt på någon av dom. Man kan ju inte döma bilen...

Dvs ingen dom och jag fick laga skadorna själv.

alltså jag vill ju inte vara tråkig men det är i ett sånt fall man köper en skitbil och ställer brevid deras bil och ger dom dörruppslag tillbaka...

liksom vad kan dom göra? lol

Draco
30 oktober 2011 · 24 Inlägg

mina tanker sitter i samma som ni sitter på.. . helst skulle jag vilja ta en skrot bil bara köra rakt in i deras och sen köra iväg med den..  men vad då .. det är en gammal bil.. och det e inte min bil som har gjort skada..

haha.. någon som har tråkigt och vill skrota en bil.... lol
nää det får jag inte be någon att göra heller..
som jag säger svenska rättsystemet suger.  att folk inte kan vara ärliga.

harlekin
30 oktober 2011 · 100 Inlägg

fan vad fin deras bil skulle bli om nån tog en 740 och gled upp jämsides med dom på -5 cm avstånd...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang