6206
Sök

Handbroms dragen men ena hjulet går att rucka på!

1 866 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
När jag drar min handbroms när bilen är i rullning så säger det PANG!!!
Har hittat typ var felet sitter  men hur åtgärdar jag det?
När jag hissar bakändan på bilen och drar handbromsen så går det att rubba vänster bakhjul några cm/mm framåt o bakåt! Det måste vara det som låter! men exakt vad ska jag göra för att fixa detta?

bilen är en saab 9-5 2006 kombi

Kokar ris
923 Inlägg
3 november 2011
fungerar handbromsen som den annars är tänkt att göra? alltså håller bilen fast i en backe?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

1 866 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
fungerar handbromsen som den annars är tänkt att göra? alltså håller bilen fast i en backe?

yes den håller bilen perfekt! Bilen rör sig inte!

Kokar ris
923 Inlägg
3 november 2011
volvos handbromsar är ju sådana att hjulet går att rucka på fram o bak lite grann, även fast den låser, alltså inget konstigt, däremot om din saabs handbroms ska vara så vet ja ej, men om den inte kärvar, och låser när du drar i den... ja om det inte är trasigt så laga det inte.

1 866 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
volvos handbromsar är ju sådana att hjulet går att rucka på fram o bak lite grann, även fast den låser, alltså inget konstigt, däremot om din saabs handbroms ska vara så vet ja ej, men om den inte kärvar, och låser när du drar i den... ja om det inte är trasigt så laga det inte.

ok men den har aldrig sagt PANG innan

Kokar ris
923 Inlägg
3 november 2011
ja det är väl en riktig pang bil... fniss..

nä men annars så plocka isär trummorna o kolla hur det står till inne i handbromsen egentligen

1 866 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
ja det är väl en riktig pang bil... fniss..

nä men annars så plocka isär trummorna o kolla hur det står till inne i handbromsen egentligen

har plockat ner skivorna o kollat igenom bromsbackarna men hittar inget suspekt...
någon logisk förklaring måste ju finnas tycker man :-)

Kokar ris
923 Inlägg
3 november 2011
kolla om handbromsbackarna sitter fast ordentligt så det inte är någon monteringsdetalj (fjäder etc) som är sliten/trasig

Sök