Bakaxel Peugeot 205 GTI

BonZ
10 november 2011 · 23 Inlägg

Har problem med min bakaxel på min Peugeot 205:a gti.
Besikningen hissade upp bilen i bakaxeln o höger hjul följde med hela vägen upp, medans vänster sida åkte ner, alltså är höger sida stum.
Jag hissade då upp bilen ställde pallpockar på axeln o lät hjulen hänga fritt plockade av höger stötdämpare o la all min kraft på hjulet, o lyckades få det att åka ner, började då att pumpa hjulet upp o ner med hjälp av domkraften o smörjade så gott de gick utifrån. när jag tyckte att de hade börjat att röra sig lätt satte jag tillbaka stötdämparen o gjorde samma moment igen, "upp o ner". dagen efter åkte jag in på besikningen igen. dom hissade bilen i bakaxel o den här gången åkte båda hjulen ner, men när dom hissade ner bilen på hjulen igen o skulle få bilen i gungning så fjädrade enbart vänster sida... höger sida sitter alltså fast när bilen står på backen.. vad ska jag göra? går det att få isär bakaxeln? enligt besikningsmannen så var detta ett vanligt problem.. Någon som har haft samma problem som jag??

Manta club sweden
jonas_ahman
10 november 2011 · 309 Inlägg

har också haft en gti med det felet, jag bytte ut hela bakaxeln. sitter väldigt lättskruvat på dom. har för mig att man kunde köpa själva torsionsfjädern löst med om man ville hålla på med sånt

Senast redigerat av jonas_ahman (10 november 2011)

Läser och släcker felkoder. pm för info
BonZ
10 november 2011 · 23 Inlägg

tanken har slått mig att ta isär axeln o ta bort de yttre lagret "som förmodligen är slut", ta mått, svarva bussningar o sedan borra in fettnipplar funkar de kommer de aldrig kärva fast ingen. förmodligen är det ett nållager som sitter i axeln, det är totalt värdelöst att använda lager utan olja o när det inte får snurra, så pass lite som de lagret lär röra sig så är de inte konstigt att det inte kan fungera.
samma problem är det på crosscykeln, sitter nållager i svingen, när det börjar kärva, tar man loss det o vad kommer ut, jo, "tusen" nålar o en hopen rost.. o jag är helt hundra på att de är vad jag kommer att möta mig med axeln på bilen också.. de är ju aldrig bra att saker håller för länge, då fick aldrig någon sälja något.. smile

Manta club sweden
jonas_ahman
10 november 2011 · 309 Inlägg

kikade lite på ebay, ser ut som du har rätt om de där nållagrena. fanns rep satser till dom för 500-1000kr, så egentillverkade bussningar kan ju vara ett bra alternativ känns det som

Läser och släcker felkoder. pm för info
BonZ
10 november 2011 · 23 Inlägg

jag tror det, kommer knappast inte uppstå samma problem med en bussning:)

Manta club sweden
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang