Hydralisk handbroms vid besiktning....

MrK
18 november 2011 · 407 Inlägg

hur funkar det med hydralisk handbroms och besiktning?
kan man plocka bort orginal handbromsen helt?
går det igenom bes med hydralisk handbroms?

kan man plocka bort handbromsbackar och allt för man kopplar väl in den hydraliska handbromsen på vanliga bromskretsen.

tacksam för svar

//Kribbe

Rojpen
18 november 2011 · 2 230 Inlägg

Nej och Nej.. du kan ha det men du måste ha kvar din orginal med vajjer.. alt sätta på 2st till ok som den hudraliska handbromsen går till..

då handbromsen ska ha en egen "broms" det är vad jag läst ang besiktnig och fått sagt till mig.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
dawwe ...has left the building...
18 november 2011 · 4 474 Inlägg

Inte godkänt att koppla in sig på den vanliga kretsen...Handbromsen skall fungera även om hydrauliken faller bort, som nödbroms. Sen kan det tänkas att bilen går igenom trots att man kopplat mot den vanliga hydrauliska kretsen om besiktningsteknikern inte uppmärksammar "fulingen"

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
KHRacing
18 november 2011 ·

davve: i Sverige finns det ej krav på att handbromsen skall fungera som nödbroms alls, bara att den skall kunna hålla en viss del av fordonets vikt i en viss % av lutning - typ :-)

Senast redigerat av KHRacing (18 november 2011)

dawwe ...has left the building...
19 november 2011 · 4 474 Inlägg

KHR: Men man får inte koppla in den på den vanliga kretsen, i vart fall är det så de har förklarat för mig (jag kör själv eftermarknads-ok runt om, dock med bibehållen original konfig av handbromsen, inga problem hos Bilprovningen)?

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
driftking199
19 november 2011 · 322 Inlägg

får inte ha hydralisk handbroms bara för den tappar trycket om den står länge så den måste sitta på egna ok och orginal ska va orört

MrK
19 november 2011 · 407 Inlägg

så med andra ord så ska man ha hydralisk handbroms så skall man ha extra ok och egen krets till dom!
och vanliga handbromsen skall sitta kvar och vara fungerande..

dawwe ...has left the building...
19 november 2011 · 4 474 Inlägg

Nej...Sitter handbromsen på en egen krets skild från den vanliga bromskretsen (givetvis får de INTE dela några kompnenter öht) så skall det vara OK som jag förstått det...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Rojpen
19 november 2011 · 2 230 Inlägg

dawwe skrev:
Nej...Sitter handbromsen på en egen krets skild från den vanliga bromskretsen (givetvis får de INTE dela några kompnenter öht) så skall det vara OK som jag förstått det...

japp samma hära. dvs ett enskilt system = massa extra saker

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Driftar_N
19 november 2011 · 227 Inlägg

Alternativt att du kopplar in den som du vill ha den men ser till att själva cylindern hamnar tex i mittkonsollen eller på annat sätt kan gömmas bra.
Då är det bara montera bort själva spaken när du ska in för besiktning.

Originalhandbromsen låter du givetvis bara vara som den är.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang