Söker en mindre men stryktålig motor, fyrcylindrig gärna turbo modell. Nån som har några tips? (INGEN ANNONS)

DooMoLiTioN
21 november 2011 · 106 Inlägg

Hej! Som sagt jag har alltid mina roliga ideér om byggen man skulle vilja göra, men nu är det så att jag faktiskt har stora möjligheter att hitta på något roligt just nu, och det jag behöver är en motor! Som TÅL!
Är det någon som känner till/vet vilka små fyrcylindriga motorer som tål mycket stryk/press? När jag menar små så menar jag i liten till modellen (yttermåtten) till exempel, CC spelar egentligen ingen roll sålänge det inte är under ca 900cc.
Får helst inte heller ligga under 80 häst pga pga helt enkelt
Finns det någon speciell motor från nån nyare/äldre bil som man kan halft misshandla/pressa rätt hårt bättre än andra?
Nån som kommer på nåt?
Vore tacksam för nästan vilka svar som helst, har själv mina egna ideér om vilka motorer som skulle funka, men kan inte komma på de bästa alternativet!

Mvh

Senast redigerat av DooMoLiTioN (21 november 2011)

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Webrex
22 november 2011 · 379 Inlägg

Jag skulle kolla åt opel 8v 1.6 till 2.0 motorerna, va dom nu heter. Riktigt starka och skön karaktär. Hyffsat små jämfört med mycket annat! Annars snackar vi nog hojmotor om du skall ha en mindre.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
22 november 2011 · 13 736 Inlägg

finns inte mängder med små starka motorer

smart turbo maskin är nog det du söker 83hk  3cyl

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
DusanMandick Random Hero
22 november 2011 · 4 047 Inlägg

en honda motor, de som ligger på 1.5-1.6 Liter är stryktåliga. en motor på 900cc blir svårt att hitta med dina krav?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Webrex
24 november 2011 · 379 Inlägg

Vill du va riktigt dryg finns ju alltid Mazda wankel wink då snackar vi liten motor!

DooMoLiTioN
24 november 2011 · 106 Inlägg

Hmm wankel har faktiskt ja tänkt på, dom går de ju att svina riktigt hårt med. Dock så läre ju man nästan tänka om helt i skallen eftersom wankel är något man inte behärskar liksom nån kunskap av än. Men det är ett alternativ helt klart!

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
te_wik Forummoderator
24 november 2011 · 12 813 Inlägg

Toyota starlet S 80-tal (och andra mindre toyotamodeller) har ju en liten 1.4 (?) på 75hk, förgasarmodell.
Lever kanske lite på varv och inte så mycket vrid. En turbo på en sådan blir nog fint, starleten finns ju iofs som turbo också, men kanske svår att hitta en sådan motor.




Mvh Tomḿy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Webrex
24 november 2011 · 379 Inlägg

Va är de den skall sitta i? Så kanaske vi kan komma på nått tongue

DooMoLiTioN
24 november 2011 · 106 Inlägg

wink Jag tänker bygga nåt jävligt kul av nån av mina Fiat 126or smile

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2011 · 13 736 Inlägg

då är det en bussa motor med agg som gäller dom liksom hör till en fiat

och då kan du dessutom inte sikta på några 80hk utan minst det 3dubbla i sämsta fall

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DooMoLiTioN
24 november 2011 · 106 Inlägg

Nu är de så att min faktiskt inte behöver vara vägreggad, det vore bara ett plus, den behöver inte heller vara speccad för tidsrace på bana, jag vill faktiskt försöka få den att åka sidleds, om ni förstår vad jag menar big_smile

Saab 900i "Champis" (1987)
Fiat 126 "Gula bullen" (1975)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 november 2011 · 13 736 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Nu är de så att min faktiskt inte behöver vara vägreggad, det vore bara ett plus, den behöver inte heller vara speccad för tidsrace på bana, jag vill faktiskt försöka få den att åka sidleds, om ni förstår vad jag menar big_smile

då borde en 500hk turbo matad bussa motor fungera ganska bra för att bränna lite bakdäck ;-)

skulle tro att en r6 maskin med turbo skulle vara ganska trevlig och nog billigare dessutom och lättare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
DusanMandick Random Hero
25 november 2011 · 4 047 Inlägg

DooMoLiTioN skrev:
Nu är de så att min faktiskt inte behöver vara vägreggad, det vore bara ett plus, den behöver inte heller vara speccad för tidsrace på bana, jag vill faktiskt försöka få den att åka sidleds, om ni förstår vad jag menar big_smile

drifta med en så kort hjulbas? hmm

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
aerox_nisse Jag kom på att pizza e nytigt
25 november 2011 · 51 Inlägg

något jag skulle tycka vore coolt om du ska bygga driftbil vore en liten diesel med turbo, det e stryktåligt och du har vridet där. Men vem har egentligen gjort en liten diesel? Modernare moppebilar jag ju diesel o 2 cylindrar fast dom e nog på mindre än 900cc.

Varför tretton Oplar?... Bra att ha en i reserv, om de första tolv går sönder.
Sponsorer sökes
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang