M47 splines

casto
27 november 2011 · 192 Inlägg

hej! 

ska byta min växellåda på min volvo 740 glt.  sitter ju en m46 OD på nu och ska sätta på en m47.
årsmodellen på bilen är en -88 så jag antar att m46an är detsamma men vet dock inte m47ans tillverkningsår.  jag vet att jag ska ha annan kardan men allt sånt är redan införskaffat så detta är "den sista grejen" som jag undrar över innan jag byter.
   
hur som helst så har jag hört att de är olika splines på olika växellådors årsmodeller.  stämmer det?   och kan man på nått sett ta reda på det utan att plocka ner lådan?  känns ju lite tråkigt att plocka ner m46an och sen så passar inte m47an.    tror ni att det är samma splines? vet som sagt inte tillverkningsår på m47an.     mvh

PMPerformance
27 november 2011 · 2 266 Inlägg

Finns en tidig m46 med 10 splines satt på 240.
Tror de är 22 splines på alla M46 och M47 lådor
M90 har 20 splines
Så du kan riva ner lådan i lugn och ro.

svetsdiff !!!
Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

Den gamla lådan med mindre antal splines försvann 78. Så en låda från 79 0ch nyare passar alltså.
Jag bytt från m46 till m47 på en 16v, tänk bara på att få med m47 kardan, och balk. Sen kan du få ändra lite i sprängkåpan beroende på hydraulisk eller wire koppling

Jonas
casto
27 november 2011 · 192 Inlägg

plockat ner lådan nu men förstår inte de här med kopplingen.  har ju hydraulisk på m46an jag nyss plockade ner men jag vettifan om de är det på m47an.    hur ändrar man lite i sprängkåpan da?  mvh

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

Du får flytta kulan i kåpan, det ska finnas hål och mutter för de, annars går de alltid att flytta sprängkåpa om du har packningsklister och v-lådsolja

Jonas
casto
27 november 2011 · 192 Inlägg

Flyttade kulan och nu sitter lådan på smile.    Dock är växlingen cp. Ettan ligger typ nere vid säkringsdosan och 3an är klurig att få i. 2an och 4an funkar perfekt. 5an går knappt att få i utan att trycka in den i "säkringshuset" och in i sidopanelen..    Vad kan de bero på?  Byta något mer?

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

Hur kändes lådan att växla innan montage? Har du fått ihop de rätt i länkaget? Plastbustningarna i botten på spaken slitna?

Jonas
PMPerformance
27 november 2011 · 2 266 Inlägg

Sliten i bussningarna vid växelspaken?

svetsdiff !!!
casto
27 november 2011 · 192 Inlägg

Innan jag monterade den så kändes den helt normal men nu är den helt cp.  alltså backen är nästan rakt fram så finns ju ingen användning av nån backspärr för backen ligger liksom på höger sidan om den.    alla växlar framåt är cp och dom två bakåt är bra. 

Alltså dom fram blir ju cp för man skickar ju in spaken vid säkringsdosan.

Volvo_Mannen Volvoskadad
27 november 2011 · 6 017 Inlägg

Kryp under bilen och kolla ifall de ser skumt ut i länkaget

Jonas
casto
27 november 2011 · 192 Inlägg

okej okej. ska göra det imon!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang