VW_67 skrev:
det räcker inte med att ställa på bränsletrycket när du ska konvertera o väntar dig bra resultat.
ett urval av alla modifieringar du behöver göra för att nå bra resultat: tidigareställa tändningen, flytta katten så nära grenröret det bara går (om du vill ha bra avgasvärden) höja kompressionen, forma om förbränningsrummen, byta ut alla slangar o komponenter i insprutningen till godkända dito för etanol o.s.v.
en annan rolig grej är att etanol leder ström, så du riskerar hål i tanken om den är i plåt. (tanken blir till offermetall i elektrolysen som uppstår)
har gjort en seriös konvertering och labbat mycket på den motorn, i bromsbänk. mitt tips är att du läser på rejält om förbränningsmotorlära, bränslekemi och förbränningsrum.
90% av alla svar du kommer få här på garaget kommer från folk som inte har en aning om hur detta fungerar, så vänta dig inga underverk
här är några ledtrådar till varför konverteringen inte är så enkel som folk tror: energiinnehållet i etanol är mycket lägre än hos bensin, etanol brinner långsammare än bensin, etanol brinner förhållandevis svalt i jämförelse med andra bränslen, etanol behöver högre kompression än bensin för att antändas, etanol har ett annat stökiometriskt lambda än bensin...
tanka vanlig soppa i vinter och läs på, sen tar du nya krafttag till våren

Du har både rätt och fel här. Nu får du det att låta krångligare än vad det faktiskt är.
Först och främst, att flytta katten behöver man sällan. Linda in hela downpipen med avgasbandage om du mot förmodan skulle få dåliga värden.
Varför skulle en omformning av förbränningsrummen vara nödvändig?
Högre kompression är väl iofs inte dumt, men det är ju inte nödvändigt heller. Högre tändlägen har samma inverkan. Vi kör en B230FK turbomaskin med 16v topp, och därför 3mm nedskvarvade kolvar, och därför rejält sänkt komp, och visst, den är svårtstartad när det är 20 minus, men inte omlöjlig. Och när den väl går med 1 kilo ladd och 30 grader förtändning så går den vidrigt bra! Närmare 400Hp med typ 7:1 i komp.
Energi innehållet i etanol är ca 30% lägre än bensin. Och ger därför ett AFR värde på ca 10:1 istället för bensins ca 14:1. MEN! Oktantalet i E85 är en bit över 100, (105 om jag inte minns fel) och de innebär att det tål betydligt högre värme och tryck innan det själv antänder. (Och skapar detonation/knack) Detta gör att tändingen kan höjas rejält och få ut 15-30% mer vrid än på bensin.
Många tror oxå att bara för etanol har 30% lägre energi innehåll så drar bilen 30% mer.. detta är fel! Det gäller endast som en fingervisning. Speciellt på hårt trimmade maskiner.
Anleningen till detta är oxå de högre octantalet och den kylande effekten etanol har i förbränningen. Detta gör att man kan köra motorn på betydigt magrare blandning!
Tex en 500hp turbo maskin kanske måste gå på Lambda 0.65 för att inte spika vid max belastning, medans man med E85 kan lägga sig på 0.95 vid samma effekt! Räkna om detta i AFR så ser man att de där 30% mer lr mindre äts upp.
Detta gör att om man kör hårt och mappar rätt så kan man nästan kan tangera förbrukningen med bensin! Dock så fort man kör lugnt och vill ligga runt 1.05 i lambda så går det åt mer etanol än bensin.
Sen det med att E85 leder ström. ja men väldigt dåligt. Men vad tror du är ädlast, Aluminium eller stål(plåt)?
Tyvärr är svaret stål, så det är inte tanken som oxideras, utan oftast aluminiumpumpen i tanken.
Kör man kopparledningingar dessutom blir det ännu värre! jag har sett en pump som hade stått i tank länge med E85 och varit halvfull, och den pumpen va inte vacker!
På de flesta bilar nu för tiden är det dock Plast tankar, så ingen fara där. Annars är lösningen att alltid se till att ha mycket soppa i tanken så inte syre kommer åt att oxidera pumpen.
Vad mer än slangar skulle inte fixa E85?
Förövrigt så beror de väldigt mycket på bilen styrsystem hur bra det går att köra på E85.
Min BMW 325 E36 fixar upp till 60-70% E85 i tanken då det är ett adaptivt sprut.
En 940 med LH 2.4 börjar gå skit redan vid 20% E85 i tanken.
Bästa sättet at konvertera är dockatt köra ca 35% större spridare och montera på bilen, för då kommer även kallstarts soppan ökas en del (dock inte tillräckligt, så kommer krävas några primningar i kallt väder)
Höja bränsletrycket är det sämsa sättet att E85 konvertera. Öka spridar tiderna med eftermarknadsboxar funkar sådär! Funkar på icke turbo bilar ofta.