5105
Sök

Fråga på ET

SSS -12
3 217 Inlägg
30 december 2011
Trådstartare
Hej! smile

Äntligen har jag hittat fälgar till min bil, efter många om och men, snål som jag är! Men...

Fälgarna jag ska köpa har ET-mått på 50, medan jag ska enligt rekommendation ha 45... Vad kommer detta innebära?

Kommer fälgarna sitta för långt in innanför skärmkanterna eller titta ut en bit utanför skärmkanterna?

Vänligen förklara detta på ren svenska så att jag förstår exakt vad det innebär och vilka konsekvenser det kan få att gå upp 5(?) i ET-måttet!

Gott nytt år!

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

16 197 Inlägg
30 december 2011
Fuckface skrev:
Hej! smile

Äntligen har jag hittat fälgar till min bil, efter många om och men, snål som jag är! Men...

Fälgarna jag ska köpa har ET-mått på 50, medan jag ska enligt rekommendation ha 45... Vad kommer detta innebära?

Kommer fälgarna sitta för långt in innanför skärmkanterna eller titta ut en bit utanför skärmkanterna?

Vänligen förklara detta på ren svenska så att jag förstår exakt vad det innebär och vilka konsekvenser det kan få att gå upp 5(?) i ET-måttet!

Gott nytt år!

om man har en fälg som är tex 8" bred så kommer den med 50 ET sitta 5mm längre in än en fälg med 45 ET.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

471 Inlägg
30 december 2011
Fälgar med högre ET än orginal kommer att hamna längre in och med lägre kommer de längre ut.
I ditt fall kan du i värsta fall lösa det med spacers i lämplig tjocklek.
Jag hade ET 42 på min förra bil ( Volvo 850) och på de fälgarna jag först köpte var det ET 38 vilket gjorde att de kom längre ut,men då jag hade de som vinterfälgar löste jag det genom att välja smalare vinterdäck.

...has left the building...
4 474 Inlägg
31 december 2011
Att frångå ET med futtiga 5mm är i regel helt bekymmersfritt så länge fälgbredden inte aviker allt för mycket från original. Kan ta mina ena bil som exempel, original skall det sitta 7.5" fram med ET 41, samt 8.5" bak även de med ET 41. För tillfället sitter det 8" breda fram-fälgar med ET 47 (precis så det passar...), o bak 9" med ET 26, även där precis att det går fritt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

SSS -12
3 217 Inlägg
1 januari 2012
Trådstartare
Så med andra ord så lär det inte vara några bekymmer alls? smile

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

Sök