7225
Sök

1 kolvsok vs 2 kolvsok

937 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Tjena har lite frågor angående bromsok, för det första sitter det 2 kolvs ok på en 940 turbo från 92? sitter på jobbet nu och kolla bromsar och bilen står hemma ner skruvad men har inte kollat upp detta så vill ha svar nu tack smile

sen en annan fråga skilljer det mycket om man byter till 2 kolv=40x2 kolvs om det nu sitter 1 kolv=50mm kolvs och om man byter till typ grennstuff belägg och stålomspuna slangar, någon som har efarenhet av detta så skriv
Mvh

1 853 Inlägg
10 januari 2012
Jag är ganska säker på att det sitter singel kolvs ok (glid ok) på 940 -92. Två eller flera kolvar brukar ge bättre anläggning på skivan då du har minst en kolv från in och ut sidan som pressar beläggen mot skivan.

Skillnaden mellan singel kolvs ok och fler kolvs ok är ju att singel kolvs oken är glid ok. Så det är ju bättre med ej glid ok. Men sedan har du problemet att med fler kolvar så kan ju fler kolvar jävlas satt säga, inte ofta men det är väll det negativa...

Stålomspunna slangar gör ju att bromsarna inte kommer kännas så "svampiga" Greenstuff beläggen kommer också att göra stor skillnad.

Men kort: fler kolvs ok är bättre än singel/glid ok...

/mvh soyd

937 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
soyd skrev:
Jag är ganska säker på att det sitter singel kolvs ok (glid ok) på 940 -92. Två eller flera kolvar brukar ge bättre anläggning på skivan då du har minst en kolv från in och ut sidan som pressar beläggen mot skivan.

Skillnaden mellan singel kolvs ok och fler kolvs ok är ju att singel kolvs oken är glid ok. Så det är ju bättre med ej glid ok. Men sedan har du problemet att med fler kolvar så kan ju fler kolvar jävlas satt säga, inte ofta men det är väll det negativa...

Stålomspunna slangar gör ju att bromsarna inte kommer kännas så "svampiga" Greenstuff beläggen kommer också att göra stor skillnad.

Men kort: fler kolvs ok är bättre än singel/glid ok...

/mvh soyd

okej tack för snabb info smile

1 697 Inlägg
10 januari 2012
Om enkolvsoket är glidok och tvåkolvsoket är fast och så borde enkolvsoket med 50 mm kolv ge bättre bromsförmåga än tvåkolvsoket med 40 mm kolvar. Byter man sen till belägg med högre friktionskoefficient (vilket greenstuff kanske har) så ger detta bättre bett i bromsarna.
Alltså får jag det till att fler kolvar inte automatiskt är ett bättre allternativ.

Byter man från vanliga till stålomspunna slangar känns det för mig som detta endast ger skillnad i pedalens stummhet och känsla men inte påverkar bromsverkan nämnvärt om båda typerna av slangar är i bra skick.
Senast redigerat av Juvakka (10 januari 2012)

937 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Juvakka skrev:
Om enkolvsoket är glidok och tvåkolvsoket är fast och så borde enkolvsoket med 50 mm kolv ge bättre bromsförmåga än tvåkolvsoket med 40 mm kolvar. Byter man sen till belägg med högre friktionskoefficient (vilket greenstuff kanske har) så ger detta bättre bett i bromsarna.
Alltså får jag det till att fler kolvar inte automatiskt är ett bättre allternativ.

Byter man från vanliga till stålomspunna slangar känns det för mig som detta endast ger skillnad i pedalens stummhet och känsla men inte påverkar bromsverkan nämnvärt om båda typerna av slangar är i bra skick.

så kan det kanske vara, men några gammla sura slangar är inget att hurra för, det bästa hade varit att ha rör hela vägen så man slipper att slangarna fjädrar det är ju värdelöst, lika dant med en trimmad bil om man inte ha en redig koppling man få ju inte ner effekten den stannar där det fjädrar smile

Sök