7165
Sök

Kamremsbyte på Volvo 850 Glt -92

57 Inlägg
10 januari 2012
Trådstartare
Hej! Jag är igång och byter kamremmen på min 850, är första gången jag gör detta och hittills har det gått bra. Följer instruktioner i Haynes bok om Volvo 850 och det har fungerat bra tills nu. Jag har kommit till skedet att fippla på remmen, men det går helt enkelt inte! Jag har spärrat den lilla oljespännaren och har spännarmen så långt ner det går, men det går inte att få på remmen!!
Finns det någon som kan ge mig lite hjälp/tips så vore det super!

mvh

8 282 Inlägg
10 januari 2012
Hur har du lagt på remmen? Säker på att den inte ligger på fel sida runt något hjul eller så? Kollat så att remmen ligger rätt på alla hjul och inte kugg mot kugg någonstans? Säker på att du har rätt rem?

57 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Jag börjar nere vid vevaxeldrevet, förbi löprullen och sen över kamdreven, vattenpumpsdrevet. Sen kommer jag inte över spännrullen. Remmen ligger inte kugg mot kugg någonstans..

8 282 Inlägg
11 januari 2012
Du har inte råkat sätta remmen på fel sida om löprullen? Men det är ju ide att kolla hur lång rem du har, det kan ju va som så att du försöker få dit fel rem. Det finns 4 olika remlängder på 850 och jag har fått fel en gång, och då köpte jag ändå remmen på volvo.

695 Inlägg
11 januari 2012
Va har du för regnummer?, ska inte stjäla din bil men de underlättar för att tala om va de är för rem du ska ha. Samt, hur många kugg är den du har fått fatt i?......roll

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

57 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
Remmen går med ''ryggen'' mot löprullen, det är inte så mycket som fattas för att få dit den men ska ut och räkna kugg imorgon!
Jag är iaf säker på att jag har rätt bredd, 21mm. Köpte ett servicekit på skruvat.se

Pjc 719 är regnumret!

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 januari 2012
Känner igen det där, dock inte från Voflo utan BMW. Har bytt rem "några" gånger på den gamla M20, o det gäller att man verkligen sträcker upp remmen så man får "så mycket rem som möjligt" när man skall kränga på den på kamdrevet, brukade få försöka 3-4 gånger innan remmen gick på utan att man behövde bryta eller liknande, men ett visst motstånd fanns det allt...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

695 Inlägg
12 januari 2012
Ett tips är ju dock att man lägger över remmen bara halva bredden över kamaxlarna, så brukar man precis få remmen över kanten på spännarrullen och sen föser man på remmen tills hela bredden på remmen är på. De brukar vara trixigt men de ska gå....... Så vitt jag kan se ska din rem ha 143 tänder, men det finns senare -92 som fick samma maskin som i -93 och då kan de vara så att den ska ha 148 tänder, högst ovanligt dock... Motornummer från 131155 gäller 148 tänder, motornummer Till 131154 gäller 143 tänder. Motortyp och nummer är instansat på en klack,vid första bulten till grenröret mot kamremskåpan. Men med största sannolikhet är det 143 kuggar du ska ha...

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

57 Inlägg
12 januari 2012
Trådstartare
Jag har 143 tänder på original och på den jag köpt, så remmen är rätt.
Jag fick tillslut på remmen då jag kunde lossa löprullen och sedan gled remmen på som ingenting och det var bara att skruva dit löprullen igen!
Tackar för alla svar!

MVH

Sök