Problem med Megasquirt. Spridarna dippar i ½ sekund

amazonsimme
4 november 2011 · 303 Inlägg

Har ett problem med mitt Megasquirt2 v3 som är insallerat på volvo B234 turbomotorn.

Det är så att motorn tappar ork ett litet litet tag men kommer sedan tillbaka igen.
Felet märks enbart vid full gas, men inte alltid.
Loggade datan idag och fann att spridarna inte öppnas tillräckligt länge för ett kort ögonblick.
Tänkte först att boxen kanske tappade varvtalssignal, men så var det tydligen inte. (eller?)

Bifogad bild på loggfilen, där "dippen" är markerad.
Även hela loggfilen + bränsle / tändmapp om någon vill titta närmare i det.

Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?

ignitionTbl1_2011-11-04_19.04.29.table
veTable1Tbl_2011-11-04_19.04.05.table
http://ifile.it/2o0tu8v/2011-11-04_14.07.17.msl
https://www1.garaget.org/archive/70/69274/219956/219956-2552103.jpg

Senast redigerat av amazonsimme (4 november 2011)

MeloveGolf Vw trimmare
4 november 2011 · 2 995 Inlägg

Kolla mappningen först och främst om du inte tappar några signaler..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
amazonsimme
4 november 2011 · 303 Inlägg

Mappen är jämn. (kan ladda upp den också snart)
Och dippen i spridarpulsen kommer vid olika varvtal, ibland flera ggr under samma accleration(växel), menibland inte alls.

Eller berätta närmare hur du menade med "kolla mappningen" ?

mattestig volvo tic frälst
4 november 2011 · 357 Inlägg

vilken lambdasond kör du med? E85 eller bensin?

eftersom bara pw dippar och ingenting annat i logen så borde det vara inställning i mjukvaran som felar. du har ingen fuelcut som går i eller liknande? en annan sak jag tycker är lite konstigt är att under pw dippen ändras inte o2 värdet nånting fast du märker av det när du kör. Det enda värdet som ändras samtidigt verkar va timeerr% som ändras från -0,3-1,9% som motsvarar typ 0,4grader och lär inte påverka gången speciellt mycket tongue

Det är enklare att kolla loggen om man har hela .msq filen. gick inte att importera din ve och tändmapp till megatune

Senast redigerat av mattestig (4 november 2011)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
MeloveGolf Vw trimmare
4 november 2011 · 2 995 Inlägg

amazonsimme skrev:
Eller berätta närmare hur du menade med "kolla mappningen" ?

Kolla vad som är gjort på 100% tps många gånger när man kör autotune eller mappar på gatan kan man "missa" vissa lägen man inte tror eller får motorn i att hamna just då, du skrev inte annat än vid 100% tps..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
amazonsimme
4 november 2011 · 303 Inlägg

mattestig skrev:
vilken lambdasond kör du med? E85 eller bensin?

eftersom bara pw dippar och ingenting annat i logen så borde det vara inställning i mjukvaran som felar. du har ingen fuelcut som går i eller liknande? en annan sak jag tycker är lite konstigt är att under pw dippen ändras inte o2 värdet nånting fast du märker av det när du kör. Det enda värdet som ändras samtidigt verkar va timeerr% som ändras från -0,3-1,9% som motsvarar typ 0,4grader och lär inte påverka gången speciellt mycket tongue

Det är enklare att kolla loggen om man har hela .msq filen. gick inte att importera din ve och tändmapp till megatune

Volvos original smalbandare.  På bensin. 

har ju fuelcut. men den går i på högre varv.      Ibland dippar "pw" ett par ggr under en växelaccleration. helt olika när det inträffar. ibland vid 2k varv, ibland på 3k. å ibland på 4k. and so on...  men inte alltid. 

Mappar med tunerstudio...   TPS visar ibland på 101% ,  kan det spela in ?

mattestig volvo tic frälst
4 november 2011 · 357 Inlägg

ok. läser du stiften då eller mappar 14,7 och lägger dig sen på lite fetare blandning vid ladd? Tjaa tunerstudio har jag knappt provat själv men i loggen så dippar pw värdet vid två tillfällen nära 150kpa så kolla Over boost protection vilket värde du har skrivit in där fast det borde sänka tändningen då och det gör den ju inte heller tongue Sen kollar du VE mappen som låter troligare att det kan bero på. 150kpa 4.000-4.600rpm dippar det så kolla värdena runt ikring där i VE mappen så det inte blir stora hopp i talen utan de är mer ´utsmetade´ samma sak kan du kolla med tändmappen, sen kan du nog höja tändningen en aning bort emot 23 grader vid 0,5bar är ganska safe bara du får med bränslet.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
amazonsimme
4 november 2011 · 303 Inlägg

mattestig skrev:
ok. läser du stiften då eller mappar 14,7 och lägger dig sen på lite fetare blandning vid ladd? Tjaa tunerstudio har jag knappt provat själv men i loggen så dippar pw värdet vid två tillfällen nära 150kpa så kolla Over boost protection vilket värde du har skrivit in där fast det borde sänka tändningen då och det gör den ju inte heller :P Sen kollar du VE mappen som låter troligare att det kan bero på. 150kpa 4.000-4.600rpm dippar det så kolla värdena runt ikring där i VE mappen så det inte blir stora hopp i talen utan de är mer ´utsmetade´ samma sak kan du kolla med tändmappen, sen kan du nog höja tändningen en aning bort emot 23 grader vid 0,5bar är ganska safe bara du får med bränslet.

Ligger på 11-12 i värde på denna lambdao vid fullgas,  spikar vid 19 grader 0.5 ladd. Kör med 17 grader...
Litar inte alls på lambdan, därför kör jag safe.  Ska skaffa en bred sen .    Någon boost prot. Används inte... och mappen är som sagt jämn på å vis

mattestig volvo tic frälst
5 november 2011 · 357 Inlägg

ok. jag skulle rekommendera att du skaffar bredbandslambda innan du ens drar ut bilen på full-last eftersom 12.5 AFR med smalbandslambda ligger nånstans vid 0,8-0,95 volt beroende på avgastemp. mm. men inom det spannet mellan 0,8-0,95 volt så kan du ha allt mellan 10.1 ->14.5 AFR så egentligen säger inte smalbandslambdan ett dugg vid mappning på full-last utan duger endast vid mappning av låg-last och del-last. Hqtech (stavning?) säljer innovate lc-1 ganska billigt i Sverige som jag kan rekommendera.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
amazonsimme
6 november 2011 · 303 Inlägg

mattestig skrev:
ok. jag skulle rekommendera att du skaffar bredbandslambda innan du ens drar ut bilen på full-last eftersom 12.5 AFR med smalbandslambda ligger nånstans vid 0,8-0,95 volt beroende på avgastemp. mm. men inom det spannet mellan 0,8-0,95 volt så kan du ha allt mellan 10.1 ->14.5 AFR så egentligen säger inte smalbandslambdan ett dugg vid mappning på full-last utan duger endast vid mappning av låg-last och del-last. Hqtech (stavning?) säljer innovate lc-1 ganska billigt i Sverige som jag kan rekommendera.

Jo det är ju så jag menar...  men problemet med att spridarna dippar i msec öppningstid under ett litet tag kvarstår ju ändå...

mattestig volvo tic frälst
6 november 2011 · 357 Inlägg

öppnar du pw1 och pw2 i megalogviewer och jämför så är det bara pw1 som dippar och pw2 är stadig. vill du bara att det ska funka så kan du koppla alla spridarna till spridarbank 2. Vad det kan bero på vet jag däremot inte. söker du runt på google och MS forum så finns det säkert någon som har haft samma problem. Svenska ms-forumet finns på www.megasquirt.se

på mitt ms så hade jag ett glapp i en resistor (R37 har jag för mig) på kretskortet som funkade bra när jag provade med stimulatorn men när det blev mer belastning i kretsen när MSet satt i bilen så glappade det i lödpunkten och bilen vägrade starta. Tog ett tag innan jag hittade felet tongue

sen såg jag även på GammaE att decel gick in vid ett tillfälle under WOT. kolla vid 1433.941s i loggen så ser du på GammaE och så står det även Bit 8 Y i en av rutorna till höger och bit 8 står för mapdec.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
amazonsimme
15 januari 2012 · 303 Inlägg

mattestig skrev:
öppnar du pw1 och pw2 i megalogviewer och jämför så är det bara pw1 som dippar och pw2 är stadig. vill du bara att det ska funka så kan du koppla alla spridarna till spridarbank 2. Vad det kan bero på vet jag däremot inte. söker du runt på google och MS forum så finns det säkert någon som har haft samma problem. Svenska ms-forumet finns på www.megasquirt.se

på mitt ms så hade jag ett glapp i en resistor (R37 har jag för mig) på kretskortet som funkade bra när jag provade med stimulatorn men när det blev mer belastning i kretsen när MSet satt i bilen så glappade det i lödpunkten och bilen vägrade starta. Tog ett tag innan jag hittade felet tongue

sen såg jag även på GammaE att decel gick in vid ett tillfälle under WOT. kolla vid 1433.941s i loggen så ser du på GammaE och så står det även Bit 8 Y i en av rutorna till höger och bit 8 står för mapdec.

Men det är väl signalen till att spridarna ska öppna som jävlas?  det är väl inte strömmatningen till dom?
Isåfall om jag kopplar alla till bank 1 som du sa, så kommer ju 2 spridare öppnas samtidigt?  ... right ?

MeloveGolf Vw trimmare
15 januari 2012 · 2 995 Inlägg

amazonsimme skrev:
Men det är väl signalen till att spridarna ska öppna som jävlas?  det är väl inte strömmatningen till dom?
Isåfall om jag kopplar alla till bank 1 som du sa, så kommer ju 2 spridare öppnas samtidigt?  ... right ?

Tja signalen är ju strömmatning, en spridare är bara en magnet. Kör man 4cyl om ska man om jag inte minns helt fel (dock bara kört 6cyl på ms) koppla alla på samma bank.

Har du inga övriga spikar i loggen? eftersom pw droppar kan det vara störningar på vr signalen som drar igång fuelcut under en störning..


Men det finns massor som kan orsakara pw-störningar mest vanliga är problem med vr signalen annars är det bästa man an göra att ladda om firmwaren innan man börjar gräva fel i givare..

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
amazonsimme
16 januari 2012 · 303 Inlägg

MeloveGolf skrev:

amazonsimme skrev:
Men det är väl signalen till att spridarna ska öppna som jävlas?  det är väl inte strömmatningen till dom?
Isåfall om jag kopplar alla till bank 1 som du sa, så kommer ju 2 spridare öppnas samtidigt?  ... right ?

Tja signalen är ju strömmatning, en spridare är bara en magnet. Kör man 4cyl om ska man om jag inte minns helt fel (dock bara kört 6cyl på ms) koppla alla på samma bank.

Har du inga övriga spikar i loggen? eftersom pw droppar kan det vara störningar på vr signalen som drar igång fuelcut under en störning..


Men det finns massor som kan orsakara pw-störningar mest vanliga är problem med vr signalen annars är det bästa man an göra att ladda om firmwaren innan man börjar gräva fel i givare..

Får testa dra om ledningen till VR-givaren först då.

Men hur laddar man om Firmwares, och vilken ska man ha?

Annars får jag väl testa koppla om spridarna då,  men då kommer väl 2spridare öppna samtidigt = 1 öppnar i "fel" takt. ?

mattestig volvo tic frälst
16 januari 2012 · 357 Inlägg

amazonsimme skrev:

MeloveGolf skrev:

amazonsimme skrev:
Men det är väl signalen till att spridarna ska öppna som jävlas?  det är väl inte strömmatningen till dom?
Isåfall om jag kopplar alla till bank 1 som du sa, så kommer ju 2 spridare öppnas samtidigt?  ... right ?

Tja signalen är ju strömmatning, en spridare är bara en magnet. Kör man 4cyl om ska man om jag inte minns helt fel (dock bara kört 6cyl på ms) koppla alla på samma bank.

Har du inga övriga spikar i loggen? eftersom pw droppar kan det vara störningar på vr signalen som drar igång fuelcut under en störning..


Men det finns massor som kan orsakara pw-störningar mest vanliga är problem med vr signalen annars är det bästa man an göra att ladda om firmwaren innan man börjar gräva fel i givare..

Får testa dra om ledningen till VR-givaren först då.

Men hur laddar man om Firmwares, och vilken ska man ha?

Annars får jag väl testa koppla om spridarna då,  men då kommer väl 2spridare öppna samtidigt = 1 öppnar i "fel" takt. ?

på constants 1 så ska du ta simultaneous på injector staging istället för alternating sen kan du välja om du vill att spridarna ska öppna 1 eller 2 gånger per förbränningscykel beroende på vad du själv vill ha.

simultaneous=alla spridare öppnar samtidigt
alternating=varje bank öppnar för sig (blir jämnare tryckfall i fuelrailen)
sekventiell=en spridare öppnar åt gången (kom först på megasquirt 3)

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
amazonsimme
16 januari 2012 · 303 Inlägg

Det kan väl ändå inte vara så bra att köra på det viset ?

Webrex
16 januari 2012 · 379 Inlägg

jo de funkar fint, men om felet finns i loggen så hjälper de inte att koppla om spridarna. sprutet gör ju det som du ser i loggen. Nån störning gör att sprutet tror att här ska vi klippa soppa.

De flesta felen brukar gå att spåra till VR eller TPS signalbrus.

amazonsimme
16 januari 2012 · 303 Inlägg

OK.  får väl ge mig i kast med att felsöka den biten dårå.
frågar man inget, får man ingenting veta.  vill liksom inte köra på någon nödlösning heller.

Får testa detta,  tackar för tipsen / idéerna smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang