2526
Sök

Stötdämpare Byte volvo v70?

3 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej,
Nu har vi inhandlat fina stötdämpare på mekonomen. Jag undrar nu:
Är det någon som vet hur lång tid det tar att byta?
Behöver man speciella verktyg?
Är det väldigt svårt?
Kan ni komma på något man bör tänka på innan man sätter i gång?
roll
Hoppas på svar!

Vi har en Volvo V70 2003
//Åsa

458 Inlägg
7 maj 2009
Bak går det jättesmidigt, bara en nedre mutter som ska av samt en 15mm o en 17mm mutter på ovansidan upp genom karossen och in genom en gjuten plåt/gummibussning
fram brukar vara värre, man tar bort krängningsstaget genom att stoppa in en torx och sedan dra runt muttern med en ringhylsa. Under motorhuven får du lossa 3st muttrar (dom man fäster stab stagen med) sen sitter dom med 2st bultar bakom bromsskölden som måste ut.
Hoppas inte att jag rörde till det som jag brukar göra :o
OBS denna fakta har jag fått från när jag byta på en v70 -98 men brukar väll vara likadant.

Servicetekniker
235 Inlägg
7 maj 2009
Jonnsard skrev:
Bak går det jättesmidigt, bara en nedre mutter som ska av samt en 15mm o en 17mm mutter på ovansidan upp genom karossen och in genom en gjuten plåt/gummibussning
fram brukar vara värre, man tar bort krängningsstaget genom att stoppa in en torx och sedan dra runt muttern med en ringhylsa. Under motorhuven får du lossa 3st muttrar (dom man fäster stab stagen med) sen sitter dom med 2st bultar bakom bromsskölden som måste ut.
Hoppas inte att jag rörde till det som jag brukar göra :o
OBS denna fakta har jag fått från när jag byta på en v70 -98 men brukar väll vara likadant.

du är inte långt ifrån i alla fall:).
18 skalle på övre muttern i skuffen sen 16 på den genomgående bulten i länkarmen bak sedan trillar i stort sett stötdämparen ut själv bak.

fram är det som du beskriver lite trix ibland med K-staget att få loss mutten men brukar gå smidigt.

Samt att du MÅSTE ha fjäderspännare fram för att byta.

mvh ralle

Team Chevy740

88 Inlägg
12 februari 2010
lägger in ett tillägg

Bytte på min 02a igår:
Stötdämparna bak inne i skuffen sitter med en 18 mm mutter. För att få loss den måste man ha en torx 40 för att hålla fast stötdämparen så att den inte snurrar runt när man lossar muttern.

Sen så sitter det en genomgående bult med 17 mm skalle i länkarmen. (skruvas fast i en svetsmutter)

Kan tillägga att jag fick reda på att jag inte hade några krängningshämmarstag bak.
Finns tydligen inte på 140 och 170 hästarsmotorerna.

Hoppas att detta kan vara till hjälp för fler.

mvh

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

4 824 Inlägg
12 februari 2010
MSR_VOLVO skrev:
Kan tillägga att jag fick reda på att jag inte hade några krängningshämmarstag bak.
Finns tydligen inte på 140 och 170 hästarsmotorerna.

det där beror inte enbart på det utan det beror på vilken utrustning bilen såldes med, en snik utrustad 140/170hk har inte det medans en med tex business paket har det.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 januari 2012
Bumpar tråden lite, ska ge mig på att byta spiralerna bak på min v70, har ingen möjlighet till en lyft. Någon som vet om detta är möjligt att utföra på golvet?

Vet att tråden är gammal men onödigt att starta ny tråd:-)

2 266 Inlägg
25 januari 2012
Jag har bytt på garagegolvet två pallbockar och en domkraft sen gärna nå kofot utifall. sen lite vrektyg att lossa dämparna den nedre behövs bara lossa på.

svetsdiff !!!

klabbarpan
3 041 Inlägg
25 januari 2012
Ok ska på med sänkningsfjädrar samt byglar då jag har nivårwglering. Tack för svaret, blev orolig över att lyft var ett måste

2 266 Inlägg
25 januari 2012
Nej de går på golvet men de kan vara lite med nedre bärarmen på v70n på dom när jag har bytt lossa inre bulten så ramlar den ner lite bryta och bänd så kommer fjädern ut

svetsdiff !!!

Sök