SÄKERHETSFÖRBÄTTRING - Ljuskoder

Bensinskallen P o r s c h e
28 januari 2012 · 1 700 Inlägg

Ursäkta, mitt inlägg raderades när jag försökte posta det p.g.a. mitt 3G modem laggade ur...

KÖP INTE 3G modem från 3, det är helt jävla värdelöst!!!!!!!!

Återkommer när jag skrivit ihop inlägget, igen...


Edit: Nuså har jag diktat ihop det igen:

Jag har länge grubblat över en sak när det kommer till säkerhet, hur man kan informera andra bilister eller kommunicera med dem...

"Prolog":

För några månader sedan var jag ute en kväll och åkte på landsväg. Plötsligt håller jag på att köra över 3 grävlingar, och fler vid vägkanten. Som tur var klarade jag mig! Efter ett par minuter möter jag en lastbil. Tänker att jag ska ta och varna honom ( han kan väl i princip ploga över grävlingarna, men man vet aldrig, han kanske får panik och vejar av vägen? ). Jag flashar då med helljuset ett par gånger. Då flashar självklart lastbilen tillbaka, förmodligen för att han tror att jag är irriterad över hans helljus eller något. Jag drar varningsblinkers ett par gånger då för att förtydliga, men jag tror inte budskapet kom fram...

Tänk om det fanns någon standardiserad kod för att varna för vilt...

Vid ett annat tillfälle, bara ett par veckor sedan, var jag även då ute och åkte på en landsväg. Plötsligt kom jag in  i en zon där det blir riktigt jävla halt. Låg i 70-80 med femman och dutta på gasen så släppte framhjulen... Efter en liten stund kommer en lastbil i runt 90 bakom mig, och kör ikapp väldigt fort i alla fall, och lägger sig 3 meter bakom ( förstår honom, ingen vill ligga bakom en sölkorv ). Jag blir lite småoroad och antar att han inte riktigt insett hur halt det är. Jag drar då på varningsblinkers ett par gånger och duttar på bromsen. Men självklart så flashar lastbilen bara med helljuset förstås... Så jag lägger mig i väggrenen och låter honom glida förbi innan katastrofen är ett faktum...

Tänk om jag hade kunnat varna honom.....

Så vart vill jag komma? Finns det någon standardiserad lista över ljussignaler för fordon överhuvudtaget? Varför lär man inte ut det i så fall?

Finns det inga tycker jag det är på tiden att man inför en lista med nödvändiga signaler, såväl signaler som förebygger säkerhet och annat som vi bilister kan ha nytta av ( varna för snuten ).

Har ni något förslag på vad man ska använda för olika kombinationer för olika situationer?

-Vilt
-Halka
-Olycka
-Stäng av helljuset ( ja de måste ju finnas en riktig kod för det också )
-etc...

Senast redigerat av Bensinskallen (28 januari 2012)

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
LeafBox Lat Perfektionist
28 januari 2012 · 6 359 Inlägg

Hm, kanske vore ngt.
Häromkring så finns det 2st iaf

Varna för poliskontroll - Blinka med helljus
Mötande har helljus på - Bara blända tbx! tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Janneutanb
28 januari 2012 · 7 272 Inlägg

Jag kör ett helljusblink följt av några varningblinkers om det är fara på vägen. Det brukar fungera.
Polisvarning är en jävla massa helljusblink.

Jag tänder bara mitt helljus ifall mötande har sitt igång. Släcker sen ner när dom har.

carlssoon
28 januari 2012 · 144 Inlägg

Vid varning för vilt har jag flera gånger slagit på varningsblinkersen, sen efter ett tag blinkat till med helljus bara för att den andre "ska hajja till". Vid ishalka och trafikolycka tror jag att jag skulle göra likadant, aldrig varit i en sådan situation.

Vid möte av en som kör med heljjus på så blinkar jag ett par gånger med heljjus och sen kör jag med det på, om det nu inte ligger en bil bakom den som kör med helljus.

Bensinskallen P o r s c h e
28 januari 2012 · 1 700 Inlägg

Ja jag brukar alltid köra 1 "lång" blink om jag vill att mötande ska stänga av helljuset, alt tills de stängt av.

Poliskontroll blir det många korta blinkningar somsagt, precis som ni också.

Brukar köra två korta på dimljuset om jag vill att någon mötande smurf med dimljuset på ska släcka dem....

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
discokapten Kapten på disco!
28 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Att varna för att polisen står någonstans är om inte annat något som underlättar för biltjuvar, alkisar och annat löst jävla folk att välja en annan väg/vända, polisen står inte bara där för att fylla på fikakassan.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Bensinskallen P o r s c h e
28 januari 2012 · 1 700 Inlägg

discokapten skrev:
Att varna för att polisen står någonstans är om inte annat något som underlättar för biltjuvar, alkisar och annat löst jävla folk att välja en annan väg/vända, polisen står inte bara där för att fylla på fikakassan.

Äh, står polisen och gömmer sig bakom en skylt med pikkadollen tycker jag gott man kan ge en liten hint till mötande.

Men de gäller bara fartkontroller. Andra former av kontroller är ju en annan sak

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2012 · 13 810 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Ja jag brukar alltid köra 1 "lång" blink om jag vill att mötande ska stänga av helljuset, alt tills de stängt av.

Poliskontroll blir det många korta blinkningar somsagt, precis som ni också.

Brukar köra två korta på dimljuset om jag vill att någon mötande smurf med dimljuset på ska släcka dem....

haha jag brukar vänta tills man är riktigt nära sen slår jag på helljuset som hämd smile
mer sport så

blinkar med helljuset för alla faror framför allt poliskontroller då laser så klart
står dom och har alko kontroll så ger man fan i det

hoppas att alla andra tänker likdant oxå
har blivit räddad några gånger av folk som blinkat åt mig
och hoppas alla ser till att dom gör något meningsfullt istället för att stå med laserpickan

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
M1Get
28 januari 2012 · 360 Inlägg

Är det ljust ute och man ska varna för en poliskontroll. Så blinkar man ju till 1-2 gånger med helljuset sen håller upp två fingrar från ratten, som i "pease-tecknet".

Är det mörkt, så ja.. aldrig varit med om poliskontroll då. Men där imot djur/halka/olycka osv osv.

Då brukar jag blinka 5-10 gånger rätt snabbt med helljuset, ev slå på varningsblinkers för att förtydliga. Helst ska man börja blinka på långt avstånd ifrån mötande så inte denna tror att man hälsar för man känner honom/henne.

Halka däremot är ju rätt svår att varna för, svårt som mötande bilist att fatta att man blinkar för det. =/

discokapten Kapten på disco!
28 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Bensinskallen skrev:

discokapten skrev:
Att varna för att polisen står någonstans är om inte annat något som underlättar för biltjuvar, alkisar och annat löst jävla folk att välja en annan väg/vända, polisen står inte bara där för att fylla på fikakassan.

Äh, står polisen och gömmer sig bakom en skylt med pikkadollen tycker jag gott man kan ge en liten hint till mötande.

Men de gäller bara fartkontroller. Andra former av kontroller är ju en annan sak

Har ALLTID fått blåsa och visa kortet, sen har de slagit regplåten också, oavsett om det har varit en laserkontroll eller bara alko.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 januari 2012 · 13 810 Inlägg

discokapten skrev:

Bensinskallen skrev:

discokapten skrev:
Att varna för att polisen står någonstans är om inte annat något som underlättar för biltjuvar, alkisar och annat löst jävla folk att välja en annan väg/vända, polisen står inte bara där för att fylla på fikakassan.

Äh, står polisen och gömmer sig bakom en skylt med pikkadollen tycker jag gott man kan ge en liten hint till mötande.

Men de gäller bara fartkontroller. Andra former av kontroller är ju en annan sak

Har ALLTID fått blåsa och visa kortet, sen har de slagit regplåten också, oavsett om det har varit en laserkontroll eller bara alko.

då har det varit någon större kontroll

dom jag ser står dom enbart och skjuter laser och stoppar bara fortkörare

bortsätt från vissa speciella ställen där dom även vinkar in övriga förare för blåskontroll

men man ser tydligt  skillnaden på kontrollerna

vid vanliga blåskontroller har jag aldrig varit med om att dom kollar upp bilen
en snabb fråga är det din bil ja..och sen visa körkortet och blåsa och köra vidare

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
discokapten Kapten på disco!
29 januari 2012 · 1 729 Inlägg

Growe skrev:

discokapten skrev:

Bensinskallen skrev:

Äh, står polisen och gömmer sig bakom en skylt med pikkadollen tycker jag gott man kan ge en liten hint till mötande.

Men de gäller bara fartkontroller. Andra former av kontroller är ju en annan sak

Har ALLTID fått blåsa och visa kortet, sen har de slagit regplåten också, oavsett om det har varit en laserkontroll eller bara alko.

då har det varit någon större kontroll

dom jag ser står dom enbart och skjuter laser och stoppar bara fortkörare

bortsätt från vissa speciella ställen där dom även vinkar in övriga förare för blåskontroll

men man ser tydligt  skillnaden på kontrollerna

vid vanliga blåskontroller har jag aldrig varit med om att dom kollar upp bilen
en snabb fråga är det din bil ja..och sen visa körkortet och blåsa och köra vidare

Om det nu är ett alko som kör för fort så får vi bort honom iaf.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 januari 2012 · 13 810 Inlägg

discokapten skrev:

Growe skrev:

discokapten skrev:

Har ALLTID fått blåsa och visa kortet, sen har de slagit regplåten också, oavsett om det har varit en laserkontroll eller bara alko.

då har det varit någon större kontroll

dom jag ser står dom enbart och skjuter laser och stoppar bara fortkörare

bortsätt från vissa speciella ställen där dom även vinkar in övriga förare för blåskontroll

men man ser tydligt  skillnaden på kontrollerna

vid vanliga blåskontroller har jag aldrig varit med om att dom kollar upp bilen
en snabb fråga är det din bil ja..och sen visa körkortet och blåsa och köra vidare

Om det nu är ett alko som kör för fort så får vi bort honom iaf.

brukar vara så att rattfulla personer är medvetna om att risken ökar att bli stoppade om dom kör förfort så den risken är nog föga
tar hellre den än att inte själv bli varnad vid en poliskontroll smile

om polisen alltid fick reda på att folk blir varnade när dom står med laserpickan kanske dom skulle sluta med dom där dumheterna och göra något vättigt istället

av 100fart kontroller så är ungefär 1 på en sträcka där det paserar skolbarn dom mesta gångerna är det på 70-110 vägar dom har fartkontroller med andra ord där dom inte gör någon nytta alls

här utanför hos mig har det varit 30 i ett par år och det har ALDRIG varit en fartkontroll här fast man paserar både skolor dagis m.m där dessutom ungarna måste pasera vägen för att ta sig till skolan

men på ställe där det aldrig är barn som korsar vägen där står dom hela tiden

har ett bra exempel på en 2filig väg där dom står varje vecka och där finns det gångtunnlar där alla gångare passerar där är det 50km/h (tidigare 70väg)

det handlar bara om pengar inget med någon jävla trafiksäkerhet så jag varnar alltid folk när det är kontroll där

och där har jag aldrig sätt att dom har blåskontroll heller

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang